ایلومیناتی چیست؟ همه چیز درباره تئوری‌های انجمن مخفی ایلومیناتی

ایلومیناتی چیست؟ افراد سرشناس در این انجمن چه کسانی هستند؟ کدام آثار مشهور جهانی از ایلومیناتی الهام گرفته اند؟

آیا تا بحال نام ایلومیناتی به گوشتان خورده است؟ چه چیزی از این انجمن مخفی می‌دانید؟

ایلومیناتی، نامی که از قرن پانزدهم استفاده می‌شد، توسط گروه‌های مختلفی از افراد که ادعا می‌کردند به‌طور غیرمعمولی روشن‌فکر هستند، به کار میرفت یا به آن اعمال می‌شد. این کلمه جمع کلمه لاتین illuminatus “نازل” یا “روشن شده” است. بنابراین ایلومیناتی وازه و مفهومی جدیدی نیست و ریشه در باورهای قدیمی برخی گروه ها و فرقه های اروپایی دارد. به عبارتی بهتر وقتی کسی به دنبال تاریخچه این انجمن سری بگردد، سر از آلمان دوران روشنگری و حلقه ایلومیناتی در می‌آورد.

انجمن مخفی ایلومیناتی

این انجمن سری باواریایی در سال ۱۷۶۶ برای گردهمایی مخفیانه روشنفکرانی تاسیس شد که مخالف تاثیر مذهبی‌ها و نخبه‌گرایان بر زندگی روزمره بودند. در آن زمان تعدادی از شخصیت‌های شناخته شده و پیشرو، همراه با فراماسون‌ها، عضو این انجمن بودند؛ اما به تدریج از سوی منتقدان محافظه‌کار و مسیحی بی‌اعتبار شدند تا اینکه گروه کم‌ کم از هم پاشید. اما بعدها توسط معتقدان این تئوری مجددا زنده شد و فعالیت های خود را در حوزه های مختلف و حتی در برخی کلاس ها و طبقه های بالا جامعه توسعه دادند.

تئوری‌های توطئه مدرن پیرامون ایلومیناتی اولین بار توسط رابرت ویلسون و کری تورنلی از طریق آثار تخیلی و نامه‌های جعلی به مجلات در دهه ۱۹۶۰ رایج شد. گروهی که بیشترین ارتباط را با نام “ایلومیناتی” دارد در سال ۱۷۷۶ در بایرن توسط آدام ویشااپت تشکیل شد که خواهان جایگزینی برای فراماسون ها برای روشنفکران و شخصیت های با نفوذ بود. این سازمان در سال ۱۷۸۵ ممنوع شد و در طول اجرای این ممنوعیت، مقامات اسنادی را یافتند که از خودکشی و الحاد و همچنین دستورالعمل هایی برای سقط جنین دفاع می کرد.

درواقع در دوره‌ای که جلوی فعالیت‌های گروه ایلومیناتی گرفته شد، باعث شد که اعضای آن به گروه‌های کوچک‌تر تقسیم شوند. از این رو، ایلومیناتی در طول سال‌ها به اشکال مختلف دوباره ظاهر شد، اما هرگز به آن سطحی که نظریه‌پردازان در نظر دارند، نرسید و نتوانست کنترل جامعه را در دست بگیرد اما از نفوذ و توسعه آن نیز نمیتوان چشم پوشید. از سوی دیگر، حقایق تاریخ مربوط به ایلومیناتی هم نتوانستند مانع ایجاد برخی از عجیب‌ترین تئوری‌های توطئه‌های درباره این گروه شوند.

عمدتا این شایعات توسط بنیادگرایان مسیحی که معتقدند ایلومیناتی، نشانه‌ای از ظهور یک نظم نوین جهانی است، تقویت می‌شوند. در حال حاضر، بسیاری از مردم نیز این نظریات را باور دارند. هر روز، شایعات بسیاری درباره سلیبریتی های عضو ایلومیناتی در اینترنت منتشر می‌شود.

شایعاتی مبنی بر اینکه هر فرد/سلیبریتی که تا به حال به شکلی غیرعادی از دنیا رفته است توسط ایلومیناتی به قتل رسیده است. از جمله این افراد میتوان به مایکل جکسون، مرلین مونرو و حتی برخی پرنسس دایانا را از این گروه میدانند که جان خود را بر اثر عقاید و حقایق این گروه از دست دادند. اغلب افراد بر این باورند که تمام فعالیت‌های این گروه (حتی قتل افراد مختلف) برای ایجاد یک “نظم نوین جهانی” انجام می‌شود، آن ‌هم در خفا. در ادامه با برخی ازخواننده‌ها و اعضای معروف عضو ایلومیناتی نیز آشنا می‌شویم.

ولیکن بطورکلی میتوان گفت؛ این یک تئوری توطئه است که بقیه تئوری‌های توطئه در مقابل آن کوچک به نظر می‌رسند. به عنوان مجموعه‌ای از تمام توطئه‌های دیگر در جهان، ایلومیناتی اربابانی هستند که گمان می‌رود امور دنیا را کنترل می‌کنند و به دنبال برپایی ‘نظم نوین جهانی’ مخفیانه فعالیت می‌کنند.

افسانه‌ها و تئوری‌های توطئه درباره ایلومیناتی

کنترل جهانی: یکی از ادعاهای شایع درباره ایلومیناتی، کنترل جهان و سازمان‌دهی تمام جوانب زندگی را در برمی‌گیرد. طرفداران این تئوری توطئه معتقدند که ایلومیناتی قدرتی بی‌نظیر دارند و در سایه تلاش‌های خود برای کنترل بانکداری، سیاست، رسانه‌ها و صنایع بزرگ، به طور مخفیانه جهان را می‌سوزانند.

ارتباط با قدرت: یکی دیگر از ادعاهای مرتبط با ایلومیناتی، ارتباط آنها با سازمان‌ها و گروه‌های دیگر است. برخی از تئوری‌های توطئه ادعا می‌کنند که ایلومیناتی با سازمان‌هایی مانند فری‌میسون‌ها، نظامیان قدرتمند، و بانکداران جهانی همکاری می‌کنند. آنها ادعا می‌کنند که این گروه‌ها به صورت مخفیانه هماهنگی می‌کنند تا نیروهای پنهانی را در تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی و تعیین سرنوشت جهان داشته باشند.

نمادها و رموزگذاری: یکی از جوانب جالب درباره ایلومیناتی، استفاده از نمادها و رمزگذاری است. طرفداران تئوری توطئه ادعا می‌کنند که نمادها مانند سه‌گوشه، چشم مصنوعی، و پیکان، به‌عنوان نمادهای ایلومیناتی استفاده می‌شوند. آنها به تفسیرهای مختلفی از این نمادها می‌پردازند و ارتباط آنها را با اقدامات ایلومیناتی می‌بینند.

در هرحال نمیتوان به طور قطع از تمامی این نشانه ها و نماد ها به راحتی گذشت. ایلومیناتی که طرفداران آن هر روز درحال افزایش هستند و در تلاش اند تا جهان را با نگاه خود تفسیر کنند، اطلاع از فعالیت ها و باورهای آنان میتواند به‌عنوان یک پدیده فرهنگی و تاریخی جایگاه مهمی در فهم ما از تئوری‌های توطئه و نقش آنها در جامعه داشته باشد.

کدام آثار مشهور جهانی از ایلومیناتی الهام گرفته اند؟

کتاب و ادیبات:

آونگ فوکو اثر اومبرتو اکو یک رمان هزارتویی در سال ۱۹۸۸ است که در مورد انواع انجمن‌های مخفی، از جمله ایلومیناتی و رزیکلاسیان استفرشتگان سقوط کرده اثر برنارد کورنول (با نام مستعار سوزانا کلز) (۱۹۸۴). داستانی عاشقانه در سایه گیوتین انقلابی پاریس و محوطه قلعه لازندر در انگلستان. توطئه ایلومیناتی برای آوردن انقلاب به انگلستان یک موضوع اصلی است.

فرشتگان و شیاطین عنوان آلمانی ( Illuminati) : اثر دن براون در سال ۲۰۰۰ پیش از انتشار رمز داوینچی در سال ۲۰۰۳، در مورد یک دستور ظاهری ایلومیناتی برای نابود کردن دشمن خود، کلیسای کاتولیک با استفاده از ضد ماده برای منفجر کردن واتیکان در حین مجمع انتخاب پاپ است. در این رمان جنبش ایلومیناتی توسط گالیلئو گالیله و دیگران به عنوان یک واکنش روشنگرانه به آزار و اذیت کلیسای کاتولیک پایه‌گذاری شد. آنها ابتدا در ایتالیا مستقر بودند، اما پس از اعدام چهار عضو اصلی توسط واتیکان فرار کردند. ظاهراً چهار کلیسا در رم برای آنها وجود دارد که هر کدام نمایانگر یکی از چهار عنصر است. در واقع، ایلومیناتی‌ها واقعاً منقرض شده‌اند و رویدادهای کتاب به عنوان بخشی از یک طرح پیچیده توسط پادقهرمان مرکزی آن تنظیم شده‌است. این نیز داستان فیلمی به همین نام است. سایمون کاکس، نویسنده شکستن کد داوینچی، همچنین کتاب روشنگر فرشتگان و شیاطین را نوشت که در آن حقایق پشت نشانه‌های بت پرستان و جوامع مخفی را در فرشتگان و شیاطین توضیح می‌دهد.

در رمان‌های خون‌آشام مایکل رامکی، ایلومیناتی‌ها دسته‌ای از خون‌آشام‌های خیرخواه هستند که از چهره‌های مشهور بسیاری در طول تاریخ (بتهوون، موتزارت و غیره) تشکیل شده‌اند. شخصیت اصلی، دیوید پارکر، به این محفل می‌پیوندد، اما بعداً ترکش می‌کند.

مورد دیگر در کتاب ایلومیناتی لری بورکت است که، «جامعه» به دنبال قدرت جهانی است. در جنگ و صلح نوشته لئو تولستوی ، کنت پیر بزوخوف، از فراماسونرها، متهم به تلاش برای معرفی آرمان‌های ایلومینیسم به لژ خود است.

در مانگای Blue Exorcist از کازوئو کاتو، ایلومیناتی‌ها یک سازمان مخفی هستند که با محفل صلیب حقیقی سازمان جن گیرهایی که در کشتن شیاطین تخصص دارد) و در نتیجه خود واتیکان که نظم را کنترل می‌کند مخالفند. هدف آنها ادغام دنیای انسان‌ها و دنیای شیاطین است تا شیطان، پادشاه همه شیاطین، بتواند بر نظم جهانی جدید حکومت کند.

فیلیپ هوزه فارمر در کتاب‌های تارزان زنده (۱۹۷۲) و داک ساویج: زندگی آخرالزمانی او (۱۹۷۳) و سیاهه دیگر فیلیاس فاگ (۱۹۷۳) شخصیت‌های داستانی را به ایلومیناتی، توطئه‌ها و تئوری‌های توطئه مختلف مرتبط می‌کند.

موسیقی:

بسیاری از طرفداران موسیقی مدرن سیاهپوستان آمریکایی، به ویژه موسیقی هیپ هاپ، معتقدند که یک توطئه ایلومیناتی در تولید و بازاریابی آن فعال است. روش‌ها و انگیزه‌های توطئه، و ارتباط آن با این محفل بایرنی، موضوعاتی است که با هر گفت و گو تغییر می‌کند. اعتقاد بر این است که برخی از هنرمندان، مانند جی زی و کانیه وست، عوامل توطئه هستند که از طریق اشعار، نشانه های دست چشم جهان بین یا علائم دیگر، نکاتی را برای شنوندگان خود می‌گذارند. ادبیات توطئه‌ای مربوط به ایلومیناتی در اشعار چندین هنرمند هیپ هاپ ذکر شده‌است. یک اسب رنگ پریده را ببین میلتون ویلیام کوپر، یکی از این آثار است که هم ناز و هم پابلیک انمی به آن اشاره کرده‌اند. کتاب‌های توطئه مشابه دیگری در جوامع سیاهپوست آمریکایی منتشر می‌شوند، که هم هنرمندان و هم شنوندگان با آنها روبرو می‌شوند. جدای از این، برای توضیح اینکه چرا برخی از هنرمندان ثروتمند و مشهور می‌شوند، برخی به‌طور ناگهانی می‌میرند و برخی دیگر مورد توجه قرار نمی‌گیرند، به «ایلومیناتی» توسل می‌شود.

از مشهورترین های ایلومیناتی که در عصر امروز در دنیای موسیقی از انها نام برده میشود؛ تیلور سوییفت، که برخی افراد بر این باورند که تیلور سویفت با انتشار آلبوم reputation، ثابت کرد که یکی از خواننده‌های معروف عضو ایلومیناتی است. گروهی از نظریه‌پردازان با بررسی تیزر ویدیوی قطعه ” Look What You Made Me Do”، به این نتیجه رسیدند که تیلور سویفت قصد دارد پیام خاصی را منتقل کند. خواننده مشهور دیگر مدونا است. زمانی که مدونا آهنگی به نام “Illuminati” را در سال ۲۰۱۴ منتشر کرد، بسیاری از افراد به این باور رسیده بودند که او هم یکی از خواننده های معروف عضو ایلومیناتی است. اما در طول مراسم گرمی ۲۰۱۵، این خواننده در حالی که تاج نقره‌ای شاخدار بر سر داشت، اثری با نام ” Living For Love” را اجرا کرد. پس از آن اجرا، بسیاری از نظریه‌پردازان، او را «جادوگر تاریک ایلومیناتی/the dark witch of the Illuminati » نامیدند.

لیدی گاگا دیگر ایلومیناتی دنیای موسیقی و هالیوود است. برخی بر این باورند که لیدی گاگا همیشه روی چشم خود را می‌پوشاند یا یک چشمش را پنهان می‌کند و این اثباتی محکم برای آن است که او را جزو خواننده های معروف عضو ایلومیناتی بدانیم. چراکه نظریه‌پردازان بر این باورند که وقتی خوانندگان چشمی را می‌پوشانند، خودشان مستقیما به عضویتشان در گروه ایلومیناتی اشاره می‌کنند.

تلویزیون و فیلم:

در فیلم لارا کرافت: مهاجم مقبره ساخته سایمون وست در سال ۲۰۰۱، گروهی از شرورهای جامعه بالا خود را ایلومیناتی می‌نامند و نقشه‌ای برای حکومت بر جهان دارند. آنها به همراه پدر لارا کرافت ادعا می‌کنند که ایلومیناتی‌ها برای این منظور از چهار هزار سال پیش وجود داشته‌اند.

در لوسیفر، فیلم مالایاامی پریتویراج سوکوماران در سال ۲۰۱۹، نوشته مورالی گوپی، شخصیتی که موهن لال آن را بازی می‌کند، یکی از اعضای ایلومیناتی است. بسیاری از نشانه‌ها و نمادهای ایلومیناتی در طول فیلم استفاده شده‌است. یکی دیگر از پرطرفدارترین فیلمهای دنیای مارول یعنی انتقام جویان است. این اثر ماورل بسیاری از نشانه ها و تفکرات ایلومیناتی را هر قسمت با داستان و روایتی جذاب نشان میدهد.

درمجموع میتوان گفت ایلومیناتی بیشترین ارتباط را با دنیای هنر دارد. در حقیقت، تمثیل‌ها و نمادهای ایلومیناتی گاهی به صورت توصیه‌ای در برنامه‌های هنری یا نمایش شکل‌هایی از هنر معروف مشهور می‌شوند تا با استفاده از آن‌ها به عنوان جاذبه ای برای کشاندن مخاطبانی به دنبال حقایق تاریک و پنهان جهان هستند،  عمل کنند. هرچند که برخی روایت ها و نشانه هایی نیز وجود دارد که ایلومیناتی محدود به دنیای هنر نشده است بلکه چندی است که راه خود را به دنیای سیاست و عالی رتبه های جامعه سیاسی نیز باز کرده است.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید