از جادوی پیراهن نکونام تا خادم شدنش: تاریخ و ادیان درباره آن چه میگویند؟

پیراهن مشکی نکونام و باورهای او تا چه اندازه می تواند بر نتایج بازی های استقلال تاثیر داشته باشد؟ آیا بطورکلی جادو و طلسم وجود دارد؟

ماجرای جادو و جنبل های نکونام با لباس مشکی، در حال حاضر یکی از داغ ترین خبرهای روز کشور است. از طرفی دیگر سرمربی تیم استقلال عکسهایی از خودش منتشر کرده که حکایت از خادم شدن ایشان در حرم امامزاده صالح است.

پشت پرده جادو و جنبل های نکونام چیست؟

در خبری که باشگاه فولاد منتشر کرده آمده که در جلسه هماهنگی مسابقه فولاد و استقلال مقرر شده نماینده خوزستان با پیراهن‌های مشکی رنگ مقابل آبی پوشان استقلال به میدان خواهد رفت.

این اتفاق در حالی رقم خورد که تقریبا همه فوتبالی‌ها می‌دانند جواد نکونام همواره در کنار زمین با پیراهن و لباس مشکی ظاهر می‌شود و در گفت‌وگوی اخیر خود نیز به خوش یمن بودن این رنگ لباس اذعان کرده بود. اما حالا شایعاتی در فضای مجازی شکل گرفته است که طبق آن عوامل باشگاه فولاد برای خنثی کردن اثر پیراهن شانس مشکی جواد نکونام در یک بازی خانگی دست به اقدامی عجیب زده‌اند و از پیراهن اول قرمز رنگشان استفاده نخواهند کرد!

درواقع مسئولان تیم فولاد برای اینکه نکونام پیراهن مشکی خود را نپوشد، می‌خواستند با پیراهن سوم خود وارد زمین بشوند و از آن طرف هم نکونام با پیراهن سفید به استادیوم آزادی رفته بود اما موعود بنیادی‌فر، داور این مسابقه با مشکی پوشیدن فولادی‌ها مخالفت کرد تا تیم اهوازی مجبور شود با پیراهن قرمز خود به این مسابقه برود و نکونام هم پیراهن سفید خود را در آورد و با تیشرت مشکی به زمین رفت.

از طرفی دیگر، در حالی که سیدحسین حسینی همیشه با پیراهن سبز رنگ در زمین حاضر می‌شود، باشگاه استقلال اصرار داشت که چون دروازه‌بان این تیم پیراهن مشکی قرار است بپوشد، باشگاه فولاد باید از رنگ دیگری استفاده کند، که این اصرار استقلالی‌ها برای استفاده نکردن فولاد از رنگ مشکی با واکنش هواداران پرسپولیس در فضای مجازی روبرو شده است.

برخی باور دارند که نکونام در بازی هایی که پیراهن مشکی خود را تن نکرد، تیمش با نتیجه باخت زمین فوتبال را ترک کردند. 

کاربری در توییتر نوشته است: جواد نکونام علنا اصرار داره که تیم حریف مشکی نپوشه تا بتونه از جادوی لباس سیاه خودش استفاده کنه!! نه رسانه نه کمیته انضباطی و اخلاق فدراسیون و نه حتی نهادهای قانونی هیچ واکنشی ندارند نسبت به ترویج خرافات و جادو در جامعه!!! جواد نکونام و استقلال تحت حمایت کجا هستن!؟

دیگری نوشته است: باشگاه استقلال خیلی جدی نسبت به اینکه فولاد قراره لباس مشکی بپوشه اعتراض کرده. واقعا لازم نیست نهادهای مربوطه به این مسئله ورود کنن؟ چرا پوشیدن لباس مشکی سرمربیتون انقدر مهمه؟ چه رازی توش نهفتست که زمین و زمان رو دارید به هم میدوزید تا رنگ لباس حریف رو عوض کنید؟

یکی هم شایعاتی دیگر را دامن می‌زند: من فکر میکنم قضیه جادوگر و لباس مشکی یه حواس پرت کنی هست از این واقعیت که کل سیستم بسیج شدن استقلال رو قهرمان کنن. چون با این همه روشنی در چینش داورهای خاص، نوع داوریها، عدم رسیدگی به تخلفات مدیریت و بازیکنان و کادر فنی و … صدا از هیچ ارگانی در نمیاد !!!!

این هم نظر یکی دیگر: جواد نکونام داشته با لباس سفید میومده تو زمین که یهو بهش گفتن فولاد قرمز پوشیده اونم فورا برگشته لباس مشکی جادویی خودشو پوشیده. قبلا هم که صحبتهایی از پاشیدن ادرار پسر بچه از سوی دستیاران … شنیده شده بود. اره بابا تو قرن بیست و یکم به همین سوی چراغ. #خرافات

اما استقلالی‌ها از این کار دفاع می‌کنند. این یکی نوشته: حالا که #استقلال برنده شد و به صدر جدول رفت، فولادی‌ها و لنگیا با هم لباس مشکی بپوشن و عزا بگیرن.

سرمربی استقلال که به گزارش خبرگزاری ها و عکسهای منتشر شده، به تازگی (۲۵ اردیبهشت) به عنوان خادم جدید امامزاده صالح معرفی شده است.

با این تفاسیر میتوان گفت نکونام ضمن اعتقاد و باور صریح به جادو و طلسم، باورهای مذهبی قوی نیز دارد. آیا در دادیان هم درباره دعا و جادو بر لباس و پیراهن اشاره ای شده است؟ باید پاسخ داد بله.

پیراهن طلسمات یا پیراهن طلسم (به ترکی استانبولی: tılsımlı gömlek‎) یک نوع پیراهن است که روی آن طلسم می‌نویسند. پیراهن‌های طلسم را در سراسر جهان اسلام می‌توان پیدا کرد. این پیراهن‌ها را می‌توان به چهار نوع تقسیم کرد که از نظر سبک و نمادهای مورداستفادهٔ آنها متفاوت است: پیراهن عثمانی، صفوی، مغول و غرب آفریقا این چهار نوع هستند.

اولین نمونه‌های باقی مانده تقریباً در قرن پانزدهم ساخته شدند، اگرچه سنت پیراهن‌های طلسم ممکن است بسیار قدیمی تر باشد. در سورهٔ یوسف قرآن، پیراهن یوسف پیامبر به عنوان محافظ و حتی معجزه‌گر وصف شده‌است. بطوریکه یوسف بوسیله آن کوری پدرش را شفا می‌دهد.
پیراهن ممکن است محاط باشد و با آیاتی از قرآن، نام خدا و پیامبران و حتی با اعداد تزئین شده‌باشد. آنها ممکن است تصاویر یا نمادهای خاصی را حمل کنند، به عنوان مثال تصاویر طالع‌بینی. اعتقاد بر این است که نام‌های حک‌شده می‌توانند حاملشان را محافظت و راهنمایی کنند. اگرچه پیراهن‌های طلسم را می‌توان برای محافظت در برابر بسیاری از بدی‌ها و اشرار پوشید، به نظر می‌رسد کاربرد عمدهٔ آنها این بوده‌است که در جنگ‌ها بعنوان سپری برای جنگجویان عمل کنند.

سخن آخر

با توجه به این موضوع میتوان اینگونه برداشت کرد که طلسم و جادو ممکن است وجود داشته باشد. درواقع علم ماوراءالطبعیه معتقد است که این امر صحت دارد. در بسیاری از روایات دینی نیز به این امر صحه گذاشتند. از طرفی دیگر افراد زیادی در تاریخ و حتی عصر امروز به این موضوع باور دارند و حتی اعتراف میکنند که نتیجه هم گرفتند. درنهایت باید اذعان داشت که به جز اقای نکونام چهره های ورزشی دیگری مانند عبداله ویسی نیز به این موضوع باور داشتند. نظر شما درباره واقعیت داشتن یا نداشتن جادو و تاثیر آن در فوتبال چیست؟

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید