۱۵ رئیس جمهوری که در اثر سانحه هوایی جان خود را از دست دادند!

جهان عزادار درگذشت رییس جمهور ایران و همراهانشان در سانحه هوایی ۳۰ اردیبهشت ماه است. در این مطلب به بررسی درگذشت ۱۵ رییس جمهور دیگر که در سانحه هوایی جان خود را از دست دادند، میپردازیم.

طبق آمار ۱۵ رئیس جمهور درکشورهای مختلف با سانحه هواپیما و ۳ تن از جمله آیت الله ابراهیم رئیسی در سانحه هوایی (بالگرد) جان خود را از دست داده اند.

در این گزارش فهرستی از سران کشورهایی که در سانحه هوایی جان باختند، را بررسی میکنیم که طبق آن ۱۵ رئیس جمهور در کشورهای مختلف از سال ۱۹۴۰ تا کنون براثر سانحه هواپیما، از جمله آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان جان خود را از دست داده اند.

۱۵ رئیس جمهوری که در اثر سانحه هوایی جان خود را از دست دادند

۱. خوزه فلیکس استیگاریبیا، سی و چهارمین رئیس جمهور پاراگوئه، در سانحه هوایی با هواپیمای پوتز ۲۵ در ۷ سپتامبر ۱۹۴۰ در آلتوس، پاراگوئه درگذشت. 

۲. رامون مگزایسای، هفتمین رئیس جمهور فیلیپین، در ۱۷ مارس ۱۹۵۷ در یک سانحه هوایی در کوه بالامبان، سبو درگذشت. او در هواپیمای داگلاس C-47 Skytrain جان باخت.

۳. نرو راموس که به عنوان رئیس جمهور موقت برزیل خدمت کرد. وی به همراه رئیس کافه فیلهو در یک سانحه هوایی با هواپیمای داگلاس C-47 Skytrain در ۱۶ ژوئن ۱۹۵۸ در نزدیکی فرودگاه بین المللی کوریتیبا آفونسو پنا جان باختند. 

۴. عبدالسلام عارف، دومین رئیس جمهور عراق، در ۱۳ آوریل ۱۹۶۶ در یک سانحه هوایی در بغداد، عراق درگذشت. او در هواپیمای Havilland Dove جان باخت.

۵. کاستلو برانکو، اولین دیکتاتوری نظامی برزیل، پس از کودتای نظامی ۱۹۶۴ به قدرت رسید. او در یک سانحه هوایی در ۱۸ ژوئیه ۱۹۶۷ در فورتالزا برزیل در یک هواپیمای پایپر PA-23 جان باخت.

۶. رنه بارینتوس، چهل و هفتمین رئیس جمهور بولیوی، در ۲۷ آوریل ۱۹۶۹ در یک هواپیما Hughes 369در  بولیوی درگذشت.

۷. جیمی رولدوس آگیلرا، رئیس جمهور اکوادور، از ۱۰ اوت ۱۹۷۹، در سانحه هوایی در ۲۴ مه ۱۹۸۱ در کوه Huairapungo، کانتون Celica در استان لوجا، اکوادور درگذشت. او در کنار وزیر دفاع، دستیاران و همسرانشان در هواپیمای Avro 748 جان باختتند.

۸. سامورا ماشل، اولین رئیس جمهور موزامبیک از استقلال این کشور در سال ۱۹۷۵، در یک سانحه هوایی در ۱۹ اکتبر ۱۹۸۶ در مبوزینی، آفریقای جنوبی، با هواپیمای توپولوف Tu-134 جان باخت.

۹. محمد ضیاءالحق، ششمین رئیس جمهور پاکستان که در ۱۷ اوت ۱۹۸۸ در یک هواپیما در بهاولپور پاکستان درگذشت. او در یک هواپیمای لاکهید C-130 هرکول جان باخت.

۱۰. جوونال هابیاریمانا، دومین رئیس جمهور رواندا، در ۶ آوریل ۱۹۹۴ در جت خصوصی داسو فالکون ۵۰ خود در نزدیکی فرودگاه بین المللی کیگالی سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

۱۱. سیپرین نتاریامیرا رئیس جمهور بوروندی، پس از دو ماه ریاست جمهوری در کنار هابیاریمانای رواندا در جت Dassault Falcon 50 در نزدیکی فرودگاه بین المللی کیگالی در ۶ آوریل ۱۹۹۴ درگذشت.

۱۲. بوریس ترایکوفسکی از سال ۱۹۹۹ رئیس جمهور مقدونیه شمالی بود تا اینکه در ۲۶ فوریه ۲۰۰۴ در یک سانحه هوایی در موستار، بوسنی و هرزگوین، با هواپیمای بیچ کرافت سوپر کینگ ایر جان باخت.

۱۳. لخ کاچینسکی، رئیس جمهور لهستان از سال ۲۰۰۵ تا زمانی که در سانحه هوایی در اسمولنسک روسیه در ۱۰ آوریل ۲۰۱۰ درگذشت. او در کنار همسرش، ماریا کاچینسکا، و دیگر مقامات ارشد نظامی و دستیاران هواپیمای توپولف Tu-154 درگذشت.

۱۴. سباستین پینیرا، رئیس جمهور شیلی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲، در ۶ فوریه ۲۰۲۴ در یک بالگرد رابینسون R44 (Registration CC-PHP) چند دقیقه پس از برخاستن در دریاچه رانکو، شیلی، سقوط کرد.

۱۵. ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهور ایران، در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در ورزقان، آذربایجان شرقی، در یک بالگرد بل ۲۱۲ در سانحه هوایی جان باخت.

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما به اشتراک گذارید.

  • امید امیریان

    خدا رحمتت کنه آقای رئیسی عزیز آدمهای خوب از دنیا میرن،دردت رو سر هر چی آدم یا مسئول به درد نخوره؛ای خدا یه لحظه یادم رفت آقای رئیسی به رحمت خدا رفته اصلا نمیشه باور کرد.واقعا انسان شریف زحمتگش دوست داشتنی بود شهید راه حق راه خدا خواهی مردمداری

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید