این خلبانان ایرانی بهترین های دوران خود بودند

با یاد و گرامی داشت خلبانان شهید سانحه ۳۰ اردیبهشت و به بهانه این حادثه دلخراش، به معرفی ۱۰ تن از خلبانان ایرانی که از بهترین های دوران خود بوده اند میپردازیم.

خاک ایران، جوانان زیادی را برای دفاع از این مرز و بوم تربیت کرده است. این جوانان که همه از نخبگان نظامی دنیا محسوب می‌شوند توانستند عملیات‌های بسیاری را طراحی و اجرا کنند که تا آن زمان شاید نظیر آن در دنیا وجود نداشت. این جوانان چه در دوران قبل از انقلاب و چه دوران بعد از انقلاب، خصوصا در دوران جنگ تحمیلی فارغ از هر گرایش فکری، اولویت اولشان دفاع از میهن و ملت ایران بوده است. لازم است این شجاع مردان زمانه را بشناسیم و یاد و خاطره انها را در قلب و یاد ایران زنده بداریم.

در ادامه برخی از این جوانان نخبه نیروی هوایی ایران را معرفی میکنیم.

۱۰ تن از برترین خلبانان نیروی هوایی ایران

نادرجهانبانی

نادر جهانبانی (۲۷ فروردین ۱۳۰۷ – ۲۲ اسفند ۱۳۵۷) سپهبد خلبان نیروی هوایی شاهنشاهی ایران و معاون فرماندهی آن نیرو معروف به ژنرال چشم‌آبی بود. وی بنیان‌گذار و سرپرست تیم آکروجت تاج طلایی است. از او به عنوان یکی از بهترین و برجسته‌ترین و محبوب ترین خلبانان عصر خود نام می‌برند.

نادر جهانبانی سرانجام در پی انقلاب ۱۳۵۷ در روز ۲۲ بهمن در پست نیروی هوایی در دوشان‌تپه دستگیر و در ۲۲ اسفند ۱۳۵۷ به حاکم شرع وقت در زندان قصر تیرباران شد.

منوچهر خسروداد

 

 
منوچهر خسروداد (زاده ۲۱ بهمن ۱۳۰۶ در آمل – درگذشتهٔ ۲۶ بهمن ۱۳۵۷ در تهران)سرلشکر خلبان بالگرد سی‌اچ-۴۷ شینوک‌آ و بل ۲۱۴ هوانیروز نیروی زمینی شاهنشاهی، و آخرین فرمانده آن در دوران پهلوی بود. وی پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران در روز ۲۴ بهمن ماه در ستاد کل ارتش دستگیر و توسط دادگاه‌های انقلاب محاکمه و در ۲۶ بهمن ۱۳۵۷ اعدام شد.

از وی به عنوان «خلبانِ رکوردشکن» و یکی از بهترین فرماندهان ارتش در زمینه نظام هوانوردی نام برده می‌شد. خسروداد بنیان‌گذار نیروهای ویژه هوابرد معروف به «نوهد»، معروف به کلاه‌سبزهای ارتش ایران بود.

جواد فکوری

 

جواد فکوری (۱۳۱۷-۱۳۶۰ش)، مشاور ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران، وزیر دفاع در کابینه شهید محمدعلی رجایی، مشاور جانشین ستاد مشترک ارتش، فرماندهی پایگاه یکم فرودگاه مهرآباد و فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

یکی از بهترین خلبانان ارتش بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران سمت‌های مختلفی را عهده‌دار شد. وی در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در طراحی عملیات طرح کمان ۹۹، عملیات اچ-۳، شرکت داشت که شگفتی ناظران جهانی را به دنبال داشت، همچنین در حفظ شهر استراتژیک دزفول و پشتیبانی از مدافعان شهر آبادان نقشی حیاتی را ایفا کرد.

سرانجام جواد فکوری در بازگشت از ماموریت جنوب بر اثر سقوط هواپیمای ۱۳۰ به همراه ولی الله فلاحی، موسی نامجو، یوسف کلاهدوز و محمد جهان آرا به درجه شهادت نایل آمد و در بهشت زهرا تهران در قطعه شهداء دفن گردید. بعد از شهادت، درجه نظامی او به سرلشکری ترفیع یافت.

فریدون ذوالفقاری

 

فریدون ذوالفقاری (۱ فروردین ۱۳۲۴ – ۲۰ خرداد ۱۳۶۵) سرهنگ دوم خلبان نورتروث اف_۵ و مک‌دانل داگلاس‌اف-۴ فانتوم ۲ نیروی هوایی شاهنشاهی و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود. عمده تخصص و سرشناسی ذوالفقاری در عملیات‌های شناسایی هوایی در طول دوران جنگ ایران و عراق بود. بخش اعظم شناسایی که از فعالیت‌های نیروهای بعثی در خوزستان صورت گرفت، از سوی این خلبان و از کارهای او در طول مدت خدمت، گرفتن عکس مجلس الوطنی عراق و ساختمان ریاست جمهوری در بغداد است.

سرانجام در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۶۵ در حالی‌که عراق به شدت از آسمان منطقه جزیره مجنون توسط موشک‌های سام۲ و هواپیماهای میراژF-1 دفاع می‌کرد، در یک عملیات ترکیبی درگیر و در این درگیری به شهادت رسید. کمک خلبان وی در این پرواز محمد نوروزی بوده‌است.

محمود اسکندری

 

محمود اسکندری (زادهٔ ۱۳۲۹ در کرج-درگذشتهٔ ۱۳۸۰) سرهنگ‌دوم خلبان جنگنده نیروی هوایی ارتش ایران بود. وی در جنگ ایران و عراق حضور مستمر و در سه عملیات مهم شامل: عملیات آزادسازی خرمشهر، عملیات اچ۳ و عملیات بغداد شرکت مؤثر داشت.

از وی به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین خلبان‌های نیروی هوایی ایران نام برده می‌شود.

اسکندری در سال ۱۳۶۶ به اتهام ارتباط با گروه‌های سلطنت‌طلب زندانی و از نیروی هوایی اخراج شد. گفته می‌شود این اتهام به دلیل تماس همکار سابقش در پایگاه سوم شکاری با او مطرح شده است که منجر به حکم چهار سال حبس و اخراج از ارتش شد.

اسکندری در سال ۱۳۸۰ در یک تصادف رانندگی کشته شد و تحت تدابیر شدید امنیتی در امامزاده حیدر کلاک کرج به خاک سپرده شد.

سید علیرضا یاسینی

 

سید علیرضا یاسینی (زاده ۱۵ فروردین ۱۳۳۰ آبادان – درگذشته ۱۵ دی ۱۳۷۳ اصفهان)سرتیپ خلبان اف-۴ فانتوم نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و رئیس ستاد آن نیرو از ۱۰ اسفند ۱۳۷۲ تا زمان کشته شدنش در ۱۵ دی۱۳۷۳ بود.

با شروع جنگ ایران و عراق از جمله خلبانانی بود که در عملیات ۱۴۰ فروندی در حمله به خاک عراق نقش مهمی ایفا کرد. وی به علت شایستگی‌های نشان داده در ۱۰ اسفند ۱۳۷۲ به سمت رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کنندهٔ نیروی هوایی ارتش ایران منصوب شد و تا هنگام کشته شدن این سمت را بر عهده داشت. یاسینی در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۷۳ در یک سانحهٔ هوایی به همراه چند تن از فرماندهان عالی‌رتبهٔ نیروی هوایی به شهادت رسید. بزرگراهی را در تهران به یاد او نامگذاری نموده‌اند. رضا یاسینی که در سن ۱۷ سالگی در تنگه چزابه کشته شد، برادر علیرضا یاسینی می‌باشد.

جلیل زندی

 

جلیل زندی (زاده ۱۲ اردیبهشت ۱۳۳۰ گرمسار – درگذشته ۱۲ فروردین ۱۳۸۰ تهران) سرتیپ دوم خلبان اف-۴ فانتوم ۲ و اف-۱۴ تامکت نیروی هوایی ارتش ایران و معاون طرح و برنامه آن نیرو بود. زندی خلبان موفق و مؤثر در جنگ ایران و عراق بود، او را به عنوان یکی از موفق‌ترین خلبانان اف-۱۴ تامکت جهان می‌شناسند.

با همه افتخارات زندی، در روز ۲۳ تیر ۱۳۶۱ با مراجعه مأموران به در منزل، وی را به اتهام تمرد از یک دستور، به بازداشتگاه منتقل کردند.

دادگاه انقلاب، جلیل زندی را به ۱۰ سال زندان محکوم کرد، که البته به درخواست فرمانده وقت نیروی هوایی؛ هوشنگ صدیق و درخواست تعدادی از خلبانان نیروی هوایی، پس از ۶ ماه از زندان آزاد گردید.

زندی در تاریخ ۱۲ فروردین ۱۳۸۰ در سن ۴۹ سالگی مانند محمود اسکندری در یک حادثهٔ رانندگی به همراه همسرش، زهرا محب شاهدین، در تهران درگذشت. پیکر هر دو آن‌ها در آرامستان بهشت زهرا قطعه ۶۶، ردیف ۱۳۷، شماره ۵۰ به خاک سپرده شد.

عباس بابایی

 
عباس بابایی (۱۴ آذر ۱۳۲۹ – ۱۵ مرداد ۱۳۶۶) سرتیپ خلبان نورثروپ اف-۵ و اف-۱۴ تام‌کت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و معاون عملیات فرماندهی این نیرو از ۹ آذر ۱۳۶۲ تا ۱۵ مرداد ۱۳۶۶ بود.او در سال ۱۳۶۶ طی جنگ ایران و عراق به شهادت رسید.
 

علی اکبر شیرودی

 
علی‌اکبر قربان شیرودی (۲۵ دی ۱۳۳۴ – ۸ اردیبهشت ۱۳۶۰) سروان بل ای‌اچ-۱ سوپرکبرا هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که در جنگ ایران و عراق در عملیات بازی دراز به شهادت رسید و پیشتر او به دلیل سرکوب شورش ۱۳۵۹–۱۳۵۷ کردها در ایران معروف بود. او موفقیت‌های زیادی در جنگ ایران و عراق به دست آورد و از برترین خلبانان اوایل جنگ بود. وی سرانجام در عملیات بازی دراز دشت ذهاب شهید شد.

پیکر شیرودی در محوطه امامزاده حسین شهر شیرود تنکابن به خاک سپرده شد.

عباس  دوران

 
عباس دوران (۲۰ مهر ۱۳۲۹ – ۳۰ تیر ۱۳۶۱) سرهنگ جنگندهٔ مک‌دانل داگلاس اف-۴ فانتوم ۲ نیروی هوایی ایران بود که در ماه‌های آغازین جنگ ایران و عراق نقش مهمی در بمباران اهداف دشمن عراقی ایفا کرد. دوران در دو سال اول جنگ بیش از ۱۲۰ عملیات و پرواز برون مرزی موفق داشت.او در عملیات بغداد در خاک عراق به شهادت رسید.
 

در پایان لازم به یاداوری است که خلبانان ایرانی در طول هشت سال دفاع مقدس از افرادی بودند که نقش بسیاری در پیروزی ایران در این هشت سال داشتند. نیروی هوایی ایران چه در دوران دفاع مقدس چه قبل و بعد از ان  از مهمترین بخش های دفاعی ایران محسوب میشود. نام و اوازه خلبانان ایرانی در جهان پیچیده است.

شما کدام یک از خلبانان ایرانی که در دفاع و خدمت به ایران جان خود را از دست داده اند، را میشناسید؟ همچنین میتوانید نظر خود را درباره این مطلب در همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.
 

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید