ظرف شستن در شب | آیا شستن ظرف در شب جایز است؟

از آنجایی که جارو کردن در شب از نظر پیامبر صلی الله وعلیه وآله نهی شده؛ این سوال مطرح می‌شود که آیا شستن ظرف های کثیف در شب جایز است یا خیر؟

شستن ظرف و پاکیزگی یکی از اموری است که بزرگان و امامان به آن توصیه کرده‌اند. برخلاف جارو کردن که در شب جایز نیست؛ بزرگان معتقدند که بهتر است ظرف ها را قبل از خواب بشویید و رها کردن ظرف‌های چرب و کثیف تا صبح جایز نیست.

شستن ظرف، به عنوان یک کار نیکو و عام‌المنفعه، حتی می‌تواند مشمول اجر و ثواب الهی باشد.

برخی از کارها باعث فقر و تنگ دستی می‌شود و امامان و بزرگان دین توصیه کرده‌اند که این کارها را انجام ندهید. نشستن ظرف ها هم یکی از این کارها است. طبق روایات اگر ظرف طعام را نشسته و چرب باقی بگذارند؛ مثلا شستن ظرف شب را به صبح موکول کنند؛ این کار فقر و تهی دستی شما را بیشتر و بیشتر هواهد کرد.

ظرف شستن در شب

برخی روایات و احادیث در این زمینه وجود دارد:

پیامبر اکرم (ص) فرمودند:

“هر کس در خانه همسرش چیزی را برای سامان دادن وضع خانه جابه جا کند، خداوند نظر [رحمت] به او می‌کند. و هر کس مورد نظر [رحمت] خدا قرار گیرد، خدا عذابش نمی‌کند.” ([امالی صدوق، ص۴۱۱])

امام صادق علیه السلام:

غَسْلُ الاِْناءِ وَ کَسْحُ الْفِناءِ، مَجْلَبَهٌ لِلرِّزْقِ؛

شستن ظرف و جارو زدن جلو در منزل، باعث جلب روزى مى شود.

 

علاوه بر این، شستن ظرف می‌تواند ثواب‌های دیگری نیز به همراه داشته باشد، از جمله:

کمک به دیگران: شستن ظرف، به ویژه در مواقعی که دیگران مشغول یا خسته هستند، نوعی کمک به آنها محسوب می‌شود و از نظر اخلاقی پسندیده است.

ایجاد نظم و پاکیزگی: شستن ظرف، به حفظ نظم و بهداشت محیط خانه کمک می‌کند و این امر از نظر شرعی مورد تأکید قرار گرفته است.

تمرین صبر و شکرگزاری: شستن ظرف، به ویژه در شرایطی که دشوار یا خسته‌کننده باشد، می‌تواند به عنوان تمرینی برای صبر و شکرگزاری در برابر سختی‌ها تلقی شود.

البته، میزان ثواب و پاداش هر عمل نیکو، به نیت و اخلاص انجام‌دهنده آن بستگی دارد.

بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که شستن ظرف، به عنوان یک عمل نیکو و عام‌المنفعه، می‌تواند مشمول اجر و ثواب الهی باشد.

علاوه بر ثواب اخروی، فواید دنیوی متعددی نیز برای این کار وجود دارد، از جمله کمک به دیگران، ایجاد نظم و پاکیزگی، و تمرین صبر و شکرگزاری.

 

  • وقتی چربی سر میخوره میره تو راه اب وبشقاب میگه تیریک تیریک وقتی لیوانها مثل ستاره میدرخشن کیف داره

  • سلام بسیارعالی

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید