آیا میدانید چرا پرچم گنبد امام حسین علیه السلام قرمز است؟چرا سبز یا سفید نیست؟!

علت اصلی سرخی پرچم گنبد مطهر امام حسین علیه السلام چیست؟

با ظهور هلال ماه ربیع‌الاول، کادر حرم مطهر امام حسین علیه‌السلام پرچم سیاه را از گنبد حرم امام حسین علیه‌السلام پایین آورده و به اهتزاز درمی‌آورند.

علت سرخی پرچم گنبد امام حسین (ع)

فرهنگ خون‌خواهی در میان همه اقوام و ملل جهان از جمله عرب‌ها بوده است. در میان اعراب رسم بر این بوده کسی که خونش به ناحق و مظلومانه بر زمین ریخته می‌شد و انتقام آن به نحو شایسته‌ای گرفته نمی‌شد پرچم سرخی بر مزار او می‌گذاشتند. پرچم سرخ افراشته شده بر گنبد امام حسین(ع) نیز از همین باب می‌باشد.

در زیارتی که امام صادق(ع) به «عَطِیّه» آموخت آمده است: «شدت همبستگی و پیوند سیدالشهدا با خدا به نحوی است که شهادتش همچون ریخته شدن خونی از قبیله خدا می‌ماند که جز با انتقام‌گیری و خونخواهی اولیا خدا، تقاص نخواهد شد». (۱) از همین روی است که امام حسین(ع) را ثارالله یعنی خون خدا می‌نامند و خونخواهانش را لثارات می‌نامند.

پس پرچم امام حسین(ع) هم به رنگ سرخ است تا نشان دهنده این موضوع باشد که منتقم خون آن بزرگوار خود خداوند تبارک وتعالی است و خون آن بزرگوار هرگز فراموش و پایمال نخواهد شد.

از طرف دیگر این رنگ بیدار کننده همه عاشقان و دلباختگان آن حضرت می‌باشد که بدانند که امامشان چگونه و با چه مظلومیتی به شهادت رسیده و همانند آن حضرت همیشه آماده جانفشانی در راه خدا باشند.

این پرچم زیبای امام حسین(ع) به رنگ سرخ است تا به من و شما و اهالی دنیا بفهماند که از روز تاسوعا که پرچم سرخ را بر فراز چادر حسین بن علی(ع) برافراشتند تاکنون همچنان جنگ با کفار و قاتلین آن حضرت ادامه دارد و این امر تا ظهور امام زمان(عج) که منتقم خون آن بزرگوار است ادامه خواهد داشت.

از این‌روست که در فرازهای آخر دعای ندبه می‌خوانیم: «این الطالب بدم المقتول بکربلا»؛ کجاست طلب کننده خون کشته کربلا؟ امام زمان شخصاً طالب خون بناحق ریخته جد مظلومش حسین بن علی(ع) است و تا قیام ایشان همچنان پرچم خونخواهی مظلوم کربلا به دست با کفایت ایشان است، امید است که انشاء الله ما هم جزو سربازان آن بزرگوار در زمان ظهورش باشیم تا از منتقمان خون سیدالشهداء قرارگیریم.

فلسفه رنگ‌ها در مفاهیم مذهبی

رنگ‌ها کاربردهای فراوانی دارند و بیشتر آن‌ها از طریق استفاده در لباس و ابزار و امثال آن برای خوشایند بینندگان به کار می‌روند و کاربرد دیگری نیز از رنگ‌ها وجود دارد که برای بیان مفاهیم موردتوافق عرف به کار می‌روند.
آداب و رسوم قدیمی انسان که بشریت به دلیل توانایی تأثیرگذاری بر روح انسان‌ها به آن‌ها سر زده است و هر رنگی از طول موجی که از نظر جسمی حمل می‌کند بر روح تأثیر می‌گذارد مثلاً رنگ سبز به روح آرامش می‌بخشد. و راحتی در هنگام نگاه کردن به آن زیرا دارای طول موج متوسط ​​است و به همین دلیل به عنوان نماد صلح و همچنین استفاده درصحنه‌های مقدس و غیره استفاده می‌شود.

دلیل سیاهی رنگ پرچم گنبد امام حسین (ع) در محرم و صفر

پرچم سیاه برای نشان دادن این است که این روزها روزهای کشته شدن صاحب این قبر است، بنابراین پرچم سیاهی را می‌بینیم که بر گنبد مرقد سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) نصب شده است. گنبد ابوالفضل العباس علیه‌السلام نیز در ایام محرم.و ایام صفر به رنگ سیاه درخواهد آمد.

زمان مراسم تعویض پرچم گنبد امام حسین(ع)

به مناسبت ایام محرم و شهادت امام حسین علیه‌السلام و اهل بیت آن حضرت، پرچم سیاهی بر فراز گنبد حرم مطهر در کربلای معلی نصب می‌شود. پرچم سرخ روی گنبد به نشانه حزن و اندوه با پرچم سیاه جایگزین خواهد شد. مراسم ویژه تعویض بنر با حضور جمع کثیری از زائران و تعدادی از شخصیت‌های مذهبی و سیاسی برگزار می‌شود. سنت دینی تعویض پرچم همه‌ساله در آستانه ماه محرم اولین ماه هجری قمری برگزار می‌شود. شیعیان سراسر جهان از روز اول ماه محرم به مناسبت سالروز شهادت امام حسین علیه‌السلام و یاران باوفایش در ماه محرم مراسم عزاداری برگزار می‌کنند.

در دیبامگ بخوانید: اعمال و نماز مخصوص شب و روز اول ماه محرم

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید