عرق نسترن برای چی خوبه؟+ روش مصرف و عوارض

این مطلب از دیبامگ درباره خواص عرق نسترن و شیوه مصرف و عوارض آن است.

گیاه نسترن یکی از گونه‌های وحشی رز است. گل‌های نسترن از نظر اندازه کوچک هستند و در سه رنگ قرمز کمرنگ، سفید و سفید مایل به گلی دیده می‌شوند. از میوه و گلبرگ‌های نسترن استفاده‌های دارویی می‌شود. گل نسترن خواص دارویی و درمانی فراوانی دارد و از این رو بسیاری مصرف دمنوش لاغری نسترن و عرق نسترن برای درمان بیماری‌های مختلف توصیه می‌شود‌.عرق نسترن حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است و همچنین منبعی غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین C است.

عرق گل نسترن و خواص آن (عرق نسترن برای چی خوب است؟)

عرق گل نسترن، طبع گرمی دارد و سرشار از ویتامین‌های مختلف، اسید چرب، فیبر، مواد معدنی و نیاسین است. این عرق، خاصیت داروی و درمانی هم دارد و برای التیام ورم مفاصل و آرتروز، روماتیسم، رفع عفونت ادراری، بی‌خوابی، درمان نفخ معده و بیماری‌های کلیوی در طب سنتی توصیه می‌شود.

مصرف این مایع، تعداد سلول‌های سرطانی سینه را کاهش می‌دهد و از پیشرفت سلول‌های سرطانی در مغز جلوگیری می‌کند. خانم‌های باردار و شیرده حتماً باید با مشورت و توصیه پزشک سراغ این دمنوش بروند. سایر خواص مصرف عرق نسترن نیز شامل این موارد می‌شوند:

عرق نسترن و جلوگیری از روماتیسم

گیاه نسترن دارای یک نوع اسید چرب به نام GOPO است که این اسید چرب دارای خواص ضد آرتروزی است. استفاده از عرق نسترن می‌تواند در تسکین درد‌های بیماری‌های مفصلی تا حد زیادی مفید و موثر باشد.

عرق نسترن و جلوگیری از سرطان

عرق نسترن می‌تواند موجب کاهش سلول‌های سرطانی سینه شود. علاوه بر این عرق نسترن می‌تواند موجب جلوگیری پیشرفت و گسترش سلول‌های سرطانی در مغز شوند.

عرق نسترن و کاهش سطح کلسترول بد

عرق نسترن می‌تواند موجب کاهش سطح کلسترول شود. افزایش سطح کلسترول عوارض و خطراتی برای سلامتی به دنبال دارد که از جمله عوارض ناشی از کلسترول بالا مواردی مانند فشار خون بالا، افزایش شانس ابتلا به سکته مغزی، بیماری‌های قلبی و عروقی، کبد چرب و غیره هستند. مصرف عرق نسترن می‌تواند در کاهش سطح کلسترول خون و درنتیجه جلوگیری از بروز این عوارض موثر و مفید باشد.

عرق نسترن و درمان دیابت

یکی دیگر از خواصی که برای عرق نسترن در نظر می‌گیرند تاثیر این عرق گیاهی در کاهش سطح قند خون است. مصرف منظم از عرق نسترن موجب کاهش سطح قند خون می‌شود.

عرق نسترن و درمان طپش قلب

عرق نسترن دارای فلاونوئید و آنتی اکسیدان است که موجب تصفیه خون و کاهش طپش قلب و حفظ سلامت قلب می شوند. عرق نسترن با داشتن فلاونوئید و آنتی اکسیدان‌ها و تاثیری که بر قلب می‌گذارد می‌تواند مانع بروز بسیاری از مشکلات قلبی از جمله بیماری کبوتری قلب و حملات قلبی و ایست قلبی شود.

روش مصرف عرق نسترن به چه صورت است؟

این عرق را می‌توان روزی یک تا دو فنجان مصرف نمود. در کنار این نیز می‌توانید آن را به‌ شکل شربت نوش جان کنید. برای تهیه این شربت کافی است نصف فنجان عرق نسترن را با یک لیوان آب سرد و یک قاشق چای‌خوری عسل ترکیب و شب‌ها پیش از خواب یا صبح زود میل کنید. این عرق را می‌توان قبل از هر وعده غذایی هم مصرف نمود.

در دیبامگ بخوانید: عرق خارشتر برای چی خوبه؟ ۱۲ مورد از خواص خارشتر که کمتر کسی میدونه!

 طبع عرق گل نسترن چیست؟

میوه این گیاه، دارای طبع گرم و خشک است، در نتیجه طبع عرق نسترن هم گرم و خشک است. طب سنتی، طبع عرق و دمنوش این گیاه را معتدل و خشک می‌داند.

عوارض عرق نسترن

عرق نسترن نیز مانند سایر گیاهان دارویی در کنار خواص و فواید درمانی فراوانی که دارد ممکن است عوارضی نیز به دنبال داشته باشد. تا کنون هیچ‌گونه گزارشی از مسمومیت توسط عرق نسترن دریافت نشده است. اما زیاده روی و افراط در مصرف عرق نسترن ممکن است عوارض و مشکلاتی را به دنبال داشته باشد. یکی از عوارض ناشی از زیاده‌روی در مصرف عرق نسترن ایجاد حساسیت دستگاه تنفسی است؛ در واقع عرق نسترن در افرادی که بیماری‌های تنفسی دارند ممکن است باعث بروز آلرژی شود. از دیگر عوارض ناشی از زیاده روی در مصرف عرق نسترن می‌توان به مواردی مانند بی‌خوابی، سردرد، خستگی، یبوست، سوء هاضمه، گرفتتگی معده، افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه، اسهال و استفراغ اشاره کرد.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید