هیچکس مجاز نیست عمل حج را نیمهتمام رها کند و اگر کسی احرام ببندد بر او واجب است تا پایان کار اعمال را انجام دهد. با اینحال آیا امام حسین(ع) حج را نیمه تمام رها کرد؟
حج ناتمام امام حسین(ع)
حج ناتمام به آخرین حج امام حسین(ع) پیش از واقعه کربلا اشاره دارد. در برخی نقلهای تاریخی آمده است امام برای اینکه به دست مأموران یزید بن معاویه دستگیر نشود، حج خود را ناتمام گذاشت و نیتش را از عمره تمتع به عمره مفرده برگرداند و در روز ترویه (۸ ذیالحجه) مکه را به سوی کوفه ترک گفت؛ اما بر اساس برخی شواهد تاریخی و روایات، امام از همان ابتدا، نیت عمره مفرده داشت و اصلا حج را شروع نکرد تا آن را ناتمام بگذارد؛ چراکه قربانی نکرد و از میقات، احرام نبست و از پیش برای رفتن آماده بود.
بررسی تاریخی، حدیثی
درباره خروج امام حسین(ع) از مکه دو دیدگاه وجود دارد، برخی آن را حج ناتمام نامیدهاند چراکه معتقدند امام حسین(ع) حج خود را تبدیل به عمره مفرده نموده و از مکه خارج شد، اما بنابر دیدگاه دیگر، امام حسین(ع) از ابتدا نیت عمره مفرده کرده بود نه حج.
دیدگاه اول: عمره تمتع
بنابر یک دیدگاه عالمان شیعه، امام حسین(ع) در آغاز قصد حج تمتع داشت؛ ولی مجبور شد آن را ناتمام بگذارد. شیخ مفید (م ۴۱۳ق) در کتاب الارشاد مینویسد:
«وقتی امام حسین(ع) تصمیم گرفت به عراق برود، خانه خدا را طواف و بین صفا و مروه سعی کرد و از اِحرام خود خارج شد و آن را عُمره قرار داد؛ زیرا با دستگیرشدن در بین مناسک نمیتوانست اعمال حج را به پایان برساند؛ چون میخواستند او را دستگیر کنند و نزد یزید بن معاویه ببرند؛ از این روی امام با خانواده خود و شیعیانِ همراهش از مکه خارج شدند».
فتال نیشابوری (م۵۰۸ق) در روضه الواعظین،شیخ طبرسی در اعلام الوری، سیدمرتضی عسکری و برخی مُحَدّثان و مورخان با این نظر همراهاند.
دیدگاه دوم: عمره مفرده
برخی بر خلاف قول اول، گفتهاند امام حسین(ع) برای عمره تمتع مُحرِم نشد و عمره تمتعش را به عمره مفرده تبدیل نکرد، بلکه امام(ع) با عمره مفرده وارد مکه شد و با طوافِ وداع یا عمره مفردهٔ ماه ذی الحجه، بدون تبدیل نیت، از مکه خارج شد. برای این نظر، شواهدی تاریخی و روایی ارائه شده است:
شواهد تاریخی دیدگاه دوم
۱. امام حسین(ع) از ابتدا تصمیم داشت از مکه خارج شود و از شهادت خود در کربلا مطلع بود؛ چراکه پیش از حرکت از مدینه به سوی مکه، در عالم خواب از پیامبر(ص) شنیده بود: «ای حسین! گویا به همین زودی میبینم که در سرزمینی به نام کربلا کشته و ذبح میشوی».
۲. حرکت امام از مدینه به مکه، در ماههای عمره مفرده یعنی ماههای رجب و شعبان صورت گرفته است، نه در ماههای حج (شوال، ذی القعده و ذی الحجه).
۳. امام حسین(ع) سه روز قبل از حرکت، با ابن عباس و محمد حنفیه و دیگران گفتگوهایی کرد و آنان اصرار میکردند امام از رفتن به عراق منصرف شود. امام به ابن عباس گفت: «تصمیم گرفتهام در این یکی دو روز به جانب عراق حرکت کنم ان شاء الله». همچنین امام در روز هفتم یعنی یک روز قبل از حرکت گفت: «من فردا صبح حرکت خواهم کرد ان شاء الله». از این گفتگو فهمیده میشود که امام قصد حج نداشت، بلکه مقدمات سفر به عراق را آماده کرده بود.
۴. با توجه به روایت امام صادق(ع) که در شواهد روایی خواهد آمد امام قصد عمره تمتع نکرد؛ زیرا برای این کار باید به یکی از میقاتهای پنجگانه میرفت و اِحرام میبست نه در اَدنی الحِل. این مطلب یعنی حضور در مواقیت خمسه که فرسنگها از مکه فاصله دارد، برای امام نه در تاریخ آمده و نه در جوامع روایی ذکره شده است.
۵. حاجیای را که دشمن یا دیگری از حج وا داشته مصدود گویند. بنابر احکام حج، چنین فردی میتواند در همان محل ممنوعشده یک شتر یا گاو یا گوسفند قربانی کند و بعد از تقصیر از احرام خارج شود.اما درباره حج امام(ع) هیچ اشارهای به قربانیکردن نشده است تا قرینهای برای مصدودبودن امام باشد.
۶. گفتار ابومِخنَف که میگوید: «حسین بر گِرد خانه خدا طواف کرد و بین صفا و مروه سعی نمود و کمی از موی خود را چید و از عمره خود بیرون آمد. آنگاه به سوی کوفه روانه شد و ما همراه مردم به منا رو کردیم».در این سخن هیچ اشارهای به این نشده است که امام حج را به عمره مفرده تبدیل کرد.
شواهد روایی دیدگاه دوم
۱. حدیث صحیحابراهیم بن عمر الیمانی: از امام صادق(ع) درباره کسی سؤال شد که در ماههای حج، عمره مفرده بهجا آورده، سپس به شهر خود بازگشته است. امام فرمود: جایز است… حسین بن علی(ع)، روز ترویه به سوی عراق رفت؛ در حالی که به عمره مفرده مُحرِم شده بود.
۲. صحیحهٔ معاویه بن عمار: معاویه بن عمار گوید به امام صادق(ع) عرض کردم فرق عمره تمتع و مفرده چیست؟ امام فرمود: عمره تمتع با حج مرتبط است و کسی که عمره مفرده انجام میدهد هنگامی که آن را به پایان برساند، میتواند به هرجا که میخواهد برود و امام حسین(ع) در ذی الحجه عمره مفرده بهجا آورد، سپس در روز ترویه به عراق رفت…
مضمون گفتار سیدمحسن حکیم در کتاب مُستَمسَک العُروه الوثقی، آیت الله خویی در المعتمد،آیت الله گلپایگانی در کتاب تقریرات البیع و محقق نجفی در جواهر الکلام این است که از ظاهر این روایات معلوم میشود خارجشدن امام حسین(ع) از مکه به سوی عراق در روز ترویه از باب اضطرار نبوده است، بلکه امام عمره مفرده انجام داده است.
نتایج فقهی
خروج امام حسین(ع) از مکه در روز ترویه از چند نظر مورد توجه فقها قرار گرفته است.
۱- از مباحث مطرح در مورد حج، بحث در مورد جواز خروج فرد از مکه در ایام دهه ذیحجه است. بر اساس روایتی از امام صادق(ع) فردی که وارد مکه میشود چنانچه تا ماه ذیالحجه در مکه بماند نمیتواند از مکه خارج شود و باید بماند و حج را به جای بیاورد. ابن براج از فقهای شیعه با توجه به این روایت و روایات دیگر فتوا داده است که اگر فردی روز ترویه در مکه باشد باید احرام حج ببندد و به منا برود و حج به جای بیاورد. برخی دیگر از فقها با استناد به برخی روایات گفتهاند که فرد میتواند در دهه اول ذیحجه از مکه خارج شود حتی اگر اضطراری هم در کار نباشد.
۲- یکی از مباحثی که فقها مطرح کردهاند این است که آیا امکان تبدیل نیت وجود دارد یا چنین چیزی امکان ندارد. برخی از فقها میگویند امکان تبدیل نیت وجود ندارد و بنابراین این قول که امام حسین(ع) نیت خود را از عمره تمتع به عمره مفرده تبدیل کردند با قواعد فقهی مطابقت ندارد. اما اگر فقیهی بتواند ثابت کند که امام حسین(ع) نیت خود را از عمره تمتع به عمره مفرده تغییر دادند آنوقت آن قاعده فقهی را هم مخدوش کرده است.
۳-یکی دیگر از مباحثی که فقها طرح کردند، بحث درباره جواز انجام عمره مفرده در دهه اول ذیحجه است. از برخی روایات چنین برداشت میشود که انجام عمره مفرده در دهه اول ذیحجه جایز نیست در مقابل گروهی با تمسک به برخی روایات دیگر مدعی هستند که انجام عمره مفرده در دهه اول ذیحجه صحیح است. اگر اثبات شود که امام حسین عمره مفرده را انجام دادند آنگاه قول دوم تثبیت میشود.