شهرام ایرانی کیست؟ بیوگرافی فرمانده اهل سنت نیروی دریایی ارتش ایران

امیر دریادار شهرام ایرانی در سال ۱۳۴۶ در شهرستان سنندج استان کردستان متولد شد. او هم اکنون فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران است.

امیر دریادار شهرام ایرانی یکی از گزینه‌های احتمالی مسعود پزشکیان برای وزارت دفاع است. اما آیا می‌شناسید او کیست؟ آیا امیر شهرام ایرانی اهل سنت است؟ برای آگاهی از بیوگرافی شهرام ایرانی همراه دیبامگ باشید.

بیوگرافی امیر دریادار شهرام ایرانی

امیر دریادار شهرام ایرانی در سال ۱۳۴۶ در شهرستان سنندج استان کردستان متولد شد و پس از طی مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی در شهرستان سر پل ذهاب، پس از شروع جنگ تحمیلی مقطع متوسطه را در شهر سنندج سپری کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در سال ۱۳۶۴ وارد دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر شد و پس از فارغ التحصیلی در رشته ناوبری و فرماندهی کشتی از این دانشگاه، فرماندهی انواع یگان‌های شناور سطحی کلاس سبک و سنگین از جمله؛ ناوچه‌های توپدار، ناو‌های موشک انداز، ناو‌های پشتیبانی و نیروبر، ناوشکن‌های کلاس الوند و ناو بالگردبر جمهوری اسلامی ایران خارگ را بر عهده گرفت.

امیر دریادار ایرانی همچنین علاوه‌بر عضویت در هیئت رئیسه و سخنگویی چندین رزمایش مهم نیروی دریایی و مشترک ارتش، فرماندهی برخی از مهمترین مأموریت‌های ناوگروه‌های ارتش از جمله مأموریت عبور از کانال سوئز در سال ۹۱ و فرماندهی عملیات متعدد امداد و نجات دریایی را نیز برعهده داشته است.

مسئولیت‌های شهرام ایرانی

  • رئیس عملیات منطقه یکم دریایی ارتش
  • رئیس ستاد منطقه یکم دریایی
  • جانشین فرمانده منطقه یکم دریایی
  • جانشین معاون عملیات نیروی دریایی ارتش
  • معاون آموزش نیروی دریایی
  • جانشین معاون آموزش ارتش جمهوری اسلامی ایران
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران

مذهب امیر شهرام ایرانی

او اولین فرد از پدر و مادری کُرد و اهل سنت است که در تاریخ جمهوری اسلامی، به یک پست نظامی عالی‌رتبه ارتقاء یافته‌است.

حواشی و واکنش‌ها به انتصاب شهرام ایرانی

پس از انتصاب شهرام ایرانی به سمت فرمانده نیروی دریایی ارتش، واکنش‌های گسترده‌ای توسط صاحب‌منصبان و جامعه اهل سنت ایران صورت گرفت؛ سید عباس صالحی وزیر ارشاد با استقبال از این انتصاب گفت: «رهبری یکی از گره‌های کور حکمرانی در کشور را گشودند».

همچنین ماموستا فائق رستمی نماینده مجلس خبرگان رهبری از استان کردستان، انتصاب دریادار «شهرام ایرانی» را مایه خوشحالی اهل سنت به ویژه مردم کردستان و سنندج عنوان کرد.

محسن فتحی رئیس مجمع نمایندگان کردستان دربارهٔ انتصاب شهرام ایرانی گفت: «انتصاب دریادار ایرانی نشانه اعتماد به اهل سنت در سطح ملی است».

علی مطهری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با انتشار توییتی، انتصاب شهرام ایرانی را نشانه وحدت اسلامی دانست.

پیام مقام معظم رهبری برای دریادار شهرام ایرانی

آیت الله خامنه‌ای، فرمانده کل قوا در حکمی امیر دریادار دوم شهرام ایرانی را به فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب و در بخشی از پیام انتصاب وی خاطرنشان کردند: اهتمام جدّی و شایسته در بهره برداری از ظرفیت‌های نیرو و ارتش و نیروهای مسلح و کشور برای پیشبرد جهادی و انقلابی آن نیرو، ارتقاء توان و آمادگی همه جانبه بر پایه رشد و تعالی سرمایه انسانی مورد انتظار است.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

امیر دریادار شهرام ایرانی به همراه عزیز نصیرزاده و حبیب الله سیاری از گزینه های احتمالی مسعود پزشکیان برای وزادت دفاع است.

نظر و دیدگاه شما راجع به انتخاب امیر شهرام ایرانی از اهل سنت به عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح چیست؟

  • بختیار میرزایی

    سلام.به نظرم انتخاب دریادار شهرام ایرانی برای وزارت دفاع عالی می باشد.وامیدواریم قضیه خرید جنگندهای سوخو را روشن نماید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید