محمدرضا عارف کیست؟ بیوگرافی معاون اول مسعود پزشکیان

با زندگینامه و بیوگرافی محمدرضا عارف معاون اول مسعود پزشکیان همراه دیبامگ باشید.

محمدرضا عارف از آن نام‌هایی است که با اصلاح طلبی گره خورده است. نامی که از دوران ریاست جمهوری خاتمی بیشتر به گوش خورد و هم اکنون به مسعود پزشکیان ازث رسیده است. اما آیا می‌دانید محمدرضا عارف کیست؟

بیوگرافی محمدرضا عارف

محمدرضا عارف زاده ۲۷ آذر ۱۳۳۰ است و ۷۳ سال دارد. وی سیاستمدار اصلاح‌طلب، مهندس برق و مدرس دانشگاه است که پس از پیروزی مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس شورای سیاستگذاری دولت چهاردهم به فعالیت پرداخت.

وی رئیس بنیاد امید ایرانیان اصلی‌ترین تشکل اصلاح‌طلب است و همزمان عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو پیوسته و رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و رئیس هیئت مدیرهٔ بنیاد باران به شمار می‌رود.

این سیاستمدار کم‌حاشیه، همچنین عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و مشاور عالی رئیس این جمعیت ملی در امور بشردوستانه است.

او سابقه نمایندگی تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و رئیس فراکسیون امید در دوره دهم مجلس شورای اسلامی و عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی را در کارنامه خود دارد.

عارف پس از تحصیل مهندسی برق در دانشگاه تهران و دانشگاه استنفورد، کار خود را با معاونت طرح و توسعه و سپس سرپرستی شرکت مخابرات ایران آغاز کرد. او از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۵ استاد دانشگاه صنعتی اصفهان و از آن زمان تاکنون استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف بوده است.

در دیبامگ بخوانید:

سید حمید پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه پزشکیان کیست؟

محمد اسلامی، معاون پزشکیان و رئیس سازمان انرژی اتمی کیست؟

بیوگرافی سعید اوحدی، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران

در سال‌های دهه ۱۳۶۰ در سمت‌های معاونت‌های دانشجویی، آموزشی و هماهنگی و قائم مقامی وزارت فرهنگ و آموزش عالی مشغول به کار بود. او در سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ به‌عنوان رئیس دانشگاه تهران فعالیت می‌کرد.

با انتخاب سید محمد خاتمی به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران در ۱۳۷۶، عارف به عنوان وزیر پست و تلگراف و تلفن به کابینه دولت هفتم راه یافت. در سال ۱۳۷۹ به‌عنوان اولین رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاون رئیس‌جمهور منصوب شد. در دولت دوم سید محمد خاتمی او سمت معاون اول رئیس‌جمهور ایران را تا سال ۱۳۸۴ برعهده داشت.

او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ ایران با شعار «معیشت و منزلت و عقلانیت» کاندیدا و تأیید صلاحیت شد؛ اما پس از یک ماه مبارزه انتخاباتی و پس از دریافت نامه‌ای از سید محمد خاتمی، چهار روز پیش از رأی‌گیری از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران انصراف داد تا حسن روحانی نامزد پیروز لقب گیرد.

بیشتر بدانید: نام خانوادگی سابق مسعود پزشکیان چیست؟

نماینده مردم تهران در مجلس

عارف در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی سرلیست فهرست سی نفرهٔ ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان: گام دوم در تهران بود و توانست با کسب ۱٬۶۰۸٬۹۲۶ رأی، در رتبهٔ اول تهران، وارد مجلس دهم شود. در این انتخابات تمام سی کرسی تهران به فهرست اصلاح طلبان به سرلیستی وی رسید. عارف نیز بالاترین آرای تهران و سرتاسر کشور را به‌دست‌آورد.

محمدرضا عارف پس از آن، رئیس فداکسیون امید شد اما نتوانست رییس مجلس شود و با ریاست علی لاریجانی. او به حاشیه رفت.

همسر محمدرضا عارف کیست؟

همسر او حمیده مروج متولد سال ۱۳۳۵ در شهرستان یزد می‌باشد. محمدرضا عارف هم از آن نامزدهایی بود که به همراه همسرش برای ثبت نام در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۹۲) در ستاد انتخاباتی وزارت کشور حضور پیدا کرد.

حمیده مروج پزشک متخصص پوست و مو است. وی قبل از انقلاب عضو انجمن اسلامی دانشجویان در شیراز بود. او اکنون به عنوان عضو هیئت علمی، دانشیار و عضو هیئت مرکز تحقیقات لیزر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فعالیت می‌کند. او به عنوان اولین مبتکر تولید «پوست ترمیمی» در میان متخصصان این رشته زنی نام آشنا است.

در دیبامگ بخوانید: حمیده مروج فرشی کیست؟ زندگی خصوصی و بیوگرافی همسر محمدرضا عارف

پیش از انقلاب و در زمانی که عارف به عنوان دبیر انجمن اسلامی ایران در آمریکا فعال بوده است طی نامه‌ای به انجمنهای ایران می‌خواهد که دختری را برای ازدواج با او معرفی کنند. در پی این نامه حمیده مروج که در آن زمان ۲۱ ساله بوده است به او معرفی می‌شود و با هم ازدواج می‌کنند. حاصل ازدواج محمدرضا عارف و حمیده مروج سه فرزند پسر است.

در تیر ماه سال ۱۳۹۶ صحبت‌های یکی از فرزندان او به نام حمیدرضا در مورد در مورد تحصیلات دانشگاهی و تأثیر ژنتیک بر روند تحصیلی در شبکه‌های اجتماعی بازخورد وسیعی داشت. او در قسمتی از این مصاحبه اظهار کرده بود که: «… هر کسی که توانایی داشته و به نقطه ای رسیده، حتماً استعدادهایی در وجودش بوده؛ بالاخره تأثیر وراثت وجود دارد، ژن خوب دارد.

پدر و مادر من هر دو جزو شاگرد اول‌های کنکور در کشور بودند، مادر من رتبه ۱۵ کنکور داشته؛ این ژن منتقل می‌شود. ما سه برادر، هر سه درس‌هایمان خوب بوده و خوب تحصیل کردیم؛ من خودم بعد از اینکه تحصیلاتم در دانشگاه صنعتی شریف به اتمام رسید، در سال ۸۵ رفتم آمریکا و با رزومه و نمرات خوبم در دانشگاه جرج واشینگتن پذیرش گرفتم و دکترای روابط بین‌الملل را در دانشگاه فلوریدا خواندم. آنجا نگاه نمی‌کنند که تو پسر چه کسی هستی؟ به رزومه نگاه می‌کنند.»

ژن خوب در دولت پزشکیان

محمدرضا عارف حالا در دولت پزشکیان کار سختی پیش رو دارد. مسعود پزشکیان دولتش را دولت وفاق ملی نامیده و عارف باید کابینه‌ای را معرفی کند که ممکن است چهره های اصلاح طلب هم داشته باشد.

او همچنین در شرایطی باید به پزشکیان کمک کند که مجلس همسو با دولت نیست و احتمالا کار سختی در رای اعتماد پیش روی خود دارد.

عارف که در رقابت با چهره‌هایی چون طیب نیا، شریعتمداری، جهانگیری و لاریجانی به مقام معاون اولی رسیده، حالا می‌تواند دولت پزشکیان را تبدیل به دولت سوم خاتمی کند. دولتی اصلاح‌طلب که شاید یارانی از جریانات میانه‌رو اصولگرا را نیز در کنار خود داشته باشد.

منبع: خبر فوری

  • ناشناس

    بعداز سه سال استراحت و خوردن از مایه حالا باز به خاطر پزشکیان از صدقه نهج ابلاغه خوردن خوردن شروع شد علی برکت الله سفر خارجی ظریف و خانواده محترم به مدت ۸ سال به بهانه برجام و دیگه ماست مالی پرونده های مثل چای دبش و سریال های دنباله دار ،۵۰۰قسمتی گاندو و هفت سر اژد ها عین سریال های ترکیه ای بدبخت ملت ایران بدبخت ااااااااااااا

  • ناشناس

    باسلام شروع شد بدبختی دولت سوم خاتمی

  • ناشناس

    انتخاب خوبی انجام شده ارزوی موفقیت وانشایالله که بتوانند مشکلات اقتصادی مردم را تاحدودی مرتفع سازند وی فکری هم به مهاجرین ویرانگر ونامردافغان

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید