سید محمد صدر کیست؟ بیوگرافی+ سوابق کاری، دیدگاه های وی درباره مسائل سیاسی، اقتصادی، لایحه حجاب و دولت های قبل

با بیوگرافی سیدمحمد صدر دیپلمات و سیاستمدار ایرانی در دیبامگ همراه ما باشید.

سیدمحمد صدر از دیپلمات هایی است که سابقه مشاور رئیس جمهور و مشاور ارشد وزیر امور خارجه، و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه خود دارد. درباره سیدمحمد صدر و سوابق اجرایی وی در دیبامگ بیشتر بخوانید.

بیوگرافی سید محمد صدر

سید محمد صدر متولد ۱۳۳۰سیدمحمد صدر در سال ۱۳۳۰ در قم متولد شد، پدرش آیت الله سیدرضا صدر از علمای بزرگ قم بود. صدر سیاستمدار ایرانی، مشاور سابق سید محمد خاتمی و مشاور سابق محمدجواد ظریف، و دارای دکترای داروسازی از دانشگاه تهران است. در دوران نخست وزیری شهید رجایی با وی همکاری می کرد. او از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ مدیرکل امور اروپا- آمریکای وزارت خارجه شد.

او در حال حاضر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌باشد. وی فرزند سید رضا صدر و برادرزاده سید موسی صدر و پدرزن سید سید یاسر خمینی است.

سمت‌ها

سیدمحمد صدر از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۸ معاون سیاسی و اجتماعی وزیر کشور بود، و در سال های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ معاونت سیاست خارجی و روابط بین الملل مرکز تحقیقات استراتژیک را بر عهده داشت.

همچنین در سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۳ معاون امور کشورهای عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه بود. در سال های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴ مشاور رئیس جمهور و از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ مشاور وزیر امور خارجه بود.

وی مرداد ماه در سال ۱۳۹۶ با حکم مقام معظم رهبری به مدت ۵ سال عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.

شایان ذکر است که سیدمحمد صدر از اعضای مؤسس جبهه مشارکت ایران اسلامی است.

در دیبامگ بخوانید: رکن‌الدین جوادی کیست؟ بیوگرافی وزیر احتمالی نفت دولت پزشکیان+ سوابق کاری و پرونده نفتی کرسنت

سایر سوابق اجرایی سیدمحمد صدر:

عضو ستاد تبلیغات جنگ تحمیلی ۱۳۶۸ – ۱۳۶۴
عضو شورای مشورتی سیاسی مقام معظم رهبری ۱۳۷۳ – ۱۳۶۹
عضو شورای سیاستگزاری صدا و سیما سال ۱۳۷۲ – ۱۳۷۰
صاحب امتیاز و مدیر مسئول ماهنامه (علمی اجتماعی) رازی از سال ۱۳۶۸ تاکنون

دیدگاه‌های سید محمد صدر

نظر صدر در مورد احمدی‌نژاد

محمد صدر از منتقدان اصلی سیاست خارجی دولت احمدی‌نژاد بود و اظهار داشته که در سیاست خارجی نباید التماس کرد اما احمدی‌نژاد این کار را انجام داد. او می‌گوید که یکی از بدترین روزهای زندگی او روزی بود که احمدی‌نژاد پای سخنرانی جورج بوش در سازمان ملل نشست.

نظر صدر در مورد سید محمد خاتمی

صدر معتقد است ایران بهترین رابطه با کشورهای منطقه و جهان را در زمان دولت سید محمد خاتمی داشته‌است و می‌گوید در دوران خاتمی نظام دربارهٔ مذاکره با آمریکا تصمیم نگرفته بود.

وی در مورد انتخابات ۱۳۹۲ در مورد نقش خاتمی گفته:

«آقای خاتمی نقش اساسی را در انتخابات ۱۳۹۲ داشت و آقای عارف به بنده گفت اگر آقای خاتمی از بنده بخواهد، انصراف می‌دهم، معنای این حرف این بود که به توصیه فرد دیگری عمل نمی‌کنم.»

دولتِ احمدی‌نژاد

محمد صدر از منتقدان اصلی سیاست خارجی دولت محمود احمدی‌نژاد بود و اظهار داشته که چون کشورهای خارجی آقای احمدی‌نژاد را غیرقابل پیش‌بینی می‌دانستند توجهی به نامه‌های او به رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌کردند و این اقدامات موجب ذلت ملت ایران شد.

صدر معتقد است در سیاست خارجی نباید التماس کرد اما احمدی‌نژاد این کار را انجام داد. او می‌گوید که یکی از بدترین روزهای زندگی او روزی بود که احمدی‌نژاد پای سخنرانی جورج بوش در سازمان ملل متحد نشست در حالی که جورج بوش هیچگونه توجهی به وی نکرد.وی معتقد است یک سری مسائل غیراخلاقی به ویژه دروغ، ریاکاری و غیره وارد دولت وی شد و ضربات زیادی به کشور وارد کرد

دولتِ رئیسی

صدر معتقد است سرمایه‌گذاری خارجی در دولت ابراهیم رئیسی اصلاً وجود نداشته و سرمایه‌گذار داخلی هم مشکل پیدا کرده و کشور با خروج سرمایه مواجه است. از نظر او دولت سیزدهم موفقیتی در سیاست خارجی و اقتصادی ندارد و فشارها بر روی مردم روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

نظر رهبر انقلاب دربارهٔ مرضیه افخم و سید محمد صدر

در حاشیه مراسم رونمایی از خاطرات سید محمد صدر، هادی سلیمان پور، رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه در سخنانی اظهار داشت:

«سال گذشته و در جریان برگزاری سمینار ملی سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشور دیداری میان سفرا و مقام معظم رهبری برگزار شد. بر اساس یک رسم، قبل از حضور رهبر معظم انقلاب در میان سفرا، شورای مدیران وزارت امور خارجه در حیاط پشت حسینیه امام خمینی (ره) به پیشواز رهبر معظم انقلاب رفتند که در آن دیدار دو اتفاق جالب افتاد. نخست اینکه حضرت آقا، خانم مرضیه افخم را با اسم خطاب و با گرمی با ایشان احوالپرسی کردند و ابراز داشتند از اینکه بانویی با حجاب کامل در محافل خبری، دیپلماتیک وارد شده‌است، ابراز رضایت دارند و در ادامه نیز با چهره‌ای باز به استقبال و احوالپرسی خاص با آقای صدر پرداختند و از آقای ظریف پرسیدند که آقای صدر به وزارت خارجه بازگشته است؟ که آقای ظریف پاسخ مثبت دادند و ایشان نیز با مهربانی فرمودند که بسیار اتفاق خوبی است.»

مطالباتِ سیاسیِ مردم

او معتقد است موضوعاتی چون آزادی رسانه‌ها، پایان دادن به ردصلاحیت‌های گسترده و پایان دادن به مسدودسازی اینترنت، به رسمیت شناختن حق اعتراض مردم و… در زمره مهم‌ترین مطالبات مردم قرار دارند.

بازداشت‌های سیاسی

از نظر صدر با زور نمی‌توان مملکت را اداره کرد و غیر از اینکه دستگیری دانشجویان اشتباه است، دستگیری امثال سید مصطفی تاج‌زاده و محمدرضا جلایی‌پور نیز اشتباه است و هیچ‌کدام از این بازداشتها به نفع نظام نیست.

لایحه حجاب و عفاف

صدر معتقد است این لایحه اگر به اجرا گذاشته شود نارضایتی‌های مردم به ویژه بخش زنان که نیمی از جامعه ما هستند بیشتر می‌شود و در نهایت با خطرات جدی مواجه می‌شویم. از نظر او چنین ایده‌های ضداسلام و ضد جمهوری اسلامی (منظور لایحه حجاب و عفاف است) از طریق برخی افراد تندرو که عقل کامل ندارند به نظام تحمیل می‌شود.

مسایل اقتصادی

صدر معتقد است، توسعه یعنی پیشرفت اقتصادی کشور که به نفع مردم خواهد بود و ایدئولوژی [دین] با چنین مسائلی مخالفت ندارد. او با ذکر این جمله از پیامبر اسلام که «از دری که فقر وارد می شود ایمان از بین می‌رود» به این نتیجه می رسد که جامعه فقیر نمی‌تواند جامعه‌ای ایدئولوژیک [دینی] باشد.

از نظر او اگر روند افزایش قیمت‌ها ادامه یابد و اوضاع اقتصادی بهبود پیدا نکند چه بسا در آینده اعتراضات اقتصادی در ارتباط با حقوق، بیکاری و تورم را خواهیم داشت که جدا خطرناک است. صدر معتقد است با تحریم و عدم تصویب گروه ویژه اقدام مالی، دیپلماسی اقتصادی نمی‌تواند موفق باشد. از نظر او امروز تمام تمرکز دیپلماسی اقتصادی بر فروش نفت ایران به چین است که با تخفیف‌ها و مشکلات بسیار انجام می‌شود. او می‌گوید که سیاست داخلی با سیاست خارجی و سیاست خارجی با مسائل اقتصادی و حل مشکلات اقتصادی با جذب سرمایه و نرخ تورم همه باهم مرتبط است و بدون خارج شدن از انزوایی که ایران دارد نمی‌توان مسائل اقتصادی را حل کرد.

روابطِ بین‌الملل

صدر اعتقاد دارد که اگر رابطه گسترده‌ای با کشورها نداشته باشیم اصلاً قدرت مانور حاصل نمی‌شود و این نکته ای است که متأسفانه اکنون به آن گرفتار هستیم و به گونه ای در حال حرکت هستیم که تا حدودی حالت انزوا پیدا کرده‌ایم و اگر این سیاست‌ها اصلاح نشود، ممکن است که این انزوا افزایش یابد.

از نظر صدر اصل کلی این است که به غیر از اسرائیل که به رسمیت نمی‌شناسیم با تمام کشورها رابطه داشته باشیم، البته آمریکا سابقه خاصی دارد و اینگونه نیست که اگر رابطه با آمریکا برقرار شود همه مشکلات حل شود اما می‌شود از موضع عزت و قدرت با آمریکا هم رابطه برقرار کرد که شرط آن احترام متقابل و منافع مشترک است و این موضوع نه تنها در گفته بلکه در عمل هم باید به آن توجه شود که اگر عملی شود رابطه با آمریکا مسئله خاصی ایجاد نمی‌کند.

وی معتقد است که دولت روسیه باید بابت موضع‌گیری اخیر خود درباره ایران (موضوع جزایر سه گانه) معذرت‌خواهی کند و به مسکو تذکر داده شود که این نوع رفتار نشان‌دهنده زیرپا گذاشتن منافع ایران و جمهوری اسلامی ایران است.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید