شهادت امام رضا (ع) چندم صفر است؟

در این بخش از دیبامگ تاریخ دقیق شهادت امام رضا(ع) و درباره زندگینامه ایشان میخوانید.

هشتمین امام شیعیان امام رضا (ع) است. ایشان در ۳۰ صفر سال ۲۰۳ هجری قمری به شهادت رسیدند. در ادامه این مطلب از دیبامگ تاریخ دقیق شهادت ایشان در تقویم ملی، قمری و میلادی را به همراه زندگینامه ایشان را برای شما قرار داده ایم. با ما در دیبامگ همراه باشید.

تاریخ شهادت امام رضا (ع)

  • تاریخ دقیق شهادت امام رضا (ع) در تقویم شمسی برابر با چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ است.
  • تاریخ شهادت امام رضا (ع) در تقویم قمری مصادف با ۳۰ صفر سال ۱۴۴۶ قمری است.
  • تاریخ دقیق شهادت امام رضا (ع) در تقویم میلادی برابر با ۴ سپتامبر سال ۲۰۲۴ است.

زندگینامه امام رضا (ع)

زندگینامه امام رضا (ع)، هشتمین امام شیعیان دوازده امامی، شامل دوران‌های مختلفی از زندگی ایشان از بدو تولد تا شهادت می‌شود که به تفصیل ذیل توضیح داده شده است.

تولد و خانواده:

امام رضا (ع) در روز ۱۱ ذی‌القعده سال ۱۴۸ هجری قمری در مدینه متولد شد. پدر ایشان امام موسی کاظم (ع) و مادرشان نجمه خاتون بودند. ایشان از سنین کودکی در کنار پدرشان، که خود یکی از بزرگترین علمای شیعه بود، بزرگ شد و تحت تعلیم و تربیت اسلامی قرار گرفت.

دوران جوانی و علم‌آموزی:

امام رضا از جوانی به دلیل تسلط به دانش‌های دینی و علمی عصر خود شهرت یافت. ایشان در فقه، تفسیر قرآن، حدیث، کلام، فلسفه، و علم نجوم به خوبی آموخته بود. او همچنین با علمای اهل سنت و پیروان ادیان دیگر در مباحثات شرکت می‌کرد و نظرات خود را با استدلال‌های محکم بیان می‌داشت.

دوران امامت:

پس از شهادت پدرش در سال ۱۸۳ هجری قمری، امامت به امام رضا (ع) رسید. دوران امامت او مصادف با حکومت‌های هارون‌الرشید و پس از آن، فرزندان هارون به نام‌های امین و مأمون بود. این دوره، دوره‌ای پر از تنش و کشمکش برای اهل بیت بود.

انتقال به خراسان و ولایتعهدی:

مأمون، خلیفه عباسی، در سال ۲۰۰ هجری قمری امام رضا را از مدینه به مرو (در خراسان امروزی) دعوت کرد و او را به عنوان ولیعهد خود معرفی کرد. این انتخاب بیشتر از سوی مأمون برای به دست آوردن مشروعیت بیشتر و کاهش تنش‌ها در امپراتوری بود. اما امام رضا با وجود پذیرش این مقام، هرگز در امور حکومتی دخالت نکرد و همواره به آموزش و ترویج دین اسلام ادامه داد.

شهادت امام رضا (ع)

شهادت امام رضا (ع)، که به نام‌های علی بن موسی الرضا و ابوالحسن مشهور است، هشتمین امام شیعیان است. امام رضا در سال ۱۸۳ هجری قمری، پس از شهادت پدرش امام موسی کاظم، به امامت رسید. دوران امامت او با حکومت خلفای عباسی مقارن بود، و او در این دوران با چالش‌ها و تنش‌های سیاسی زیادی روبرو شد امام رضا در سال ۲۰۳ هجری قمری (معادل ۸۱۸ میلادی) در شهر مرو (در شمال شرقی ایران کنونی)شهادت یافتند. این شهادت به دلیل مسمومیتی بود که به دستور الرشید، خلیفه عباسی، انجام شد.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید