فراگیر شدن اینترنت استارلینک در ایران و واکنش سیاستمداران به آن

در این نوشته در مورد فراگیر شدن اینترنت استارلینک در ایران، واکنش دولتمردان و تلاش های آن ها برای مقابله و پیش بینی ها درمورد استفاده از این اینترنت آزاد در ایران را می خوانید.

استارلینک مدت‌ها است که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد و متقاضیان اکنون می‌توانند این تجهیزات را آنلاین سفارش دهند، در محل خود تحویل بگیرند و بهای آن را پرداخت کنند. با این حال هزینه بالای استفاده از خدمات استارلینک که شامل هزینه سخت‌افزار و اشتراک است باعث شده تا این سرویس به عنوان یک راه‌حل برای دسترسی به اینترنت آزاد فعلی مطرح نباشد. در این میان باید دید نظر دولتمردان و سیاستمداران به اینترنت آزاد استارلینک در ایران چیست. در ادامه این نوشته از دیبامگ در این رابطه بیشتر می خوانید.

اینترنت استارلینک در ایران

استارلینک که بنا به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مقابله با آن دشوار و نامحتمل است، اکنون نسل سوم ماهواره‌های خود را آزمایش می‌کند و در آخرین پیشرفت‌ها امکان ارتباط مستقیم با گوشی موبایل نیز فراهم شده است.
استارلینک در ایران علاوه بر وب‌سایت‌های فارسی زبانی که اقدام به فروش این تجهیزات می‌کنند، در انبوهی از حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی نیز قابل تهیه است. ضمن اینکه از طریق شهرهای مرزی در جنوب و غرب کشور نیز می‌توان مدل‌های مختلفی را تهیه کرد.

بهای پک کامل نسل اول این تجهیزات شامل آنتن و روتر وایرلس بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان است. علاوه بر موارد بالا یک مدل مینی وجود دارد که آن را در بازار‌های زیرزمینی داخلی پیدا نکردیم. این مدل حدود ۱ کیلوگرم وزن دارد و ابعاد آنتن آن ۲۵*۳۰ سانتی‌متر است.

گزارش مرکز پژوهش‌ها در مورد اینترنت ماهواره‌ای

مرکز پژوهش‌های مجلس سال گذشته در گزارشی با عنوان «تحلیل وضعیت خدمات اینترنت ماهوار های مدار پایین در ایران» که به صورت مشخص روی استارلینک تاکید داشت، اعلام کرده بود روش‌هایی که بر برخورد و مقابله با اینترنت ماهواره‌ای تاکید دارند، کاربرد موقتی خواهند داشت و با فراگیرشدن آن، بخش اعظمی از کاربران امکان دسترسی بیشتر به این فناوری را خواهند داشت و کنترل آن بسیار نامحتمل و دشوار خواهد بود، آنچنان که در موضوع شبکه‌های ماهوار های تلویزیونی شاهد آن بوده و هستیم.

این مرکز پیشنهادات مختلفی با رویکرد‌های متفاوت در مورد مواجهه با اینترنت ماهواره‌ای مطرح کرده بود که از میان آن‌ها می‌توان به تفاهم نامه همکاری و اعطای مجوز به شرکت‌های اینترنت ماهواره‌ای، ایجاد ائتلاف برای توسعه و مشارکت اینترنت ماهواره‌ای، راهکار‌های سلبی داخلی از جمله جرم انگاری خریدوفروش و بهر هبرداری از تجهیزات و اشتراک بدون مجوز اشاره کرد.

یکی از مهمترین پیشنهادات این مرکز رفع موانع ساختاری در جهت تقویت مزیت رقابتی اتصال زمینی بود و در همین راستا گفته بود اقداماتی مانند پوشش مناطق ارتقای کیفیت دسترسی زمینی به اینترنت و هوشمندسازی دسترسی به خدمات و محتوا، حمایت از توسعه ۵G و فیبرنوری، پوشش مناطق غیرمتصل و تخصیص یارانه برای شرکت‌های ISP می‌توانند اینترنت ماهواره‌ای را در حاشیه قرار دهند.

وزیر ارتباطات: به‌طور مشروط استقبال می‌کنیم

وزیر ارتباطات با یادآوری لندینگ رایت در قوانین بین‌المللی اعلام کرد از فعالیت شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ای در ایران به شرط رعایت قوانین کشور استقبال می‌کند. زارع پور گفت: «طبق قواعد بین‌المللی هر اپراتور ماهواره‌ای بخواهد در قلمرو سرزمینی کشوری فعالیت کند باید قواعد سرزمینی (Landing Right) آن کشور را رعایت کند. این را به همه اپراتور‌های ماهواره‌ای از جمله استارلینک، وان‌وب و… ابلاغ کرده‌ایم. اگر این قواعد را بپذیرند استقبال می‌کنیم. هم‌اکنون نزدیک به سه هزار روستا داریم که هنوز به اینترنت متصل نیستند.»

واکنش صادق الحسینی به اینترنت استارلینک در ایران

صادق الحسینی، اقتصاددان نوشت:

استارلینک الان برای مجتمع‌های ۱۰ واحدی کاملا به صرفه شده و بزودی با فراگیر شدن و کاهش قیمت برای همه خانوار‌ها به صرفه میشود. آنقدر بر سیاست غلط محدودیت و ‎فیلترینگ اصرار می‌کنید تا دیگر نتوانید ادامه‌اش دهید! اسم این سیاست‌مداری نیست، سیاست‌نداری است! این رسم مملکت‌داری نیست.

منبع: عصرایران

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید