تاریخ روز برنامه نویس ۱۴۰۳ چه روزی است؟

تاریخ روز برنامه نویس ۱۴۰۳ برابر است با ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۴ (پنجشنبه ۲۲ شهریور)

در سال ۲۰۰۲، مایکل چرویاکوف و والنتین بالت، دو مهندس نرم‌افزار اهل روسیه، با یک ابتکار عمل جالب، تلاش کردند تا جایگاه برنامه‌نویسان در جامعه را ارتقا دهند. آن‌ها با جمع‌آوری امضای گسترده از همکارانشان در شرکت‌ها و شهرهای مختلف روسیه، درخواست رسمی‌ای را به دولت این کشور ارائه دادند تا روزی را به عنوان روز ملی برنامه‌نویسان نامگذاری کنند.

پس از گذشت چند سال، در سال ۲۰۰۹، این درخواست مورد توجه قرار گرفت و وزارت ارتباطات روسیه با ارسال درخواست رسمی به دولت، پیگیری این موضوع را آغاز کرد. در نهایت، دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور وقت روسیه، با پذیرش این پیشنهاد، تاریخ ۱۳ سپتامبر را به عنوان روز رسمی برنامه‌نویسان در روسیه انتخاب کرد.

تاریخ روز برنامه نویسی ۱۴۰۳

باتوجه به اینکه امسال سال کبیسه بوده این روز در تقویم برابر با ۱۲ سپتامبر می‌باشد.

تاریخ روز برنامه نویس
پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۴

روز برنامه نویس در ایران

در ایران، روز برنامه نویس مصادف با ۲۲ شهریور و ۲۱ شهریور (در سال‌های کبیسه) است. البته برنامه نویسان ایرانی در سال‌های اخیر و به صورت خودجوش، روز ۱۰ آذر را به عنوان روز برنامه نویس درنظر گرفتند؛ زیرا این روز، ۲۵۶امین روز در تقویم شمسی است. تا به امروز تلاش‌هایی برای ثبت این مناسبت در تقویم رسمی شده و به نظر می‌رسد در سال‌های نزدیک، شاهد روز برنامه نویس ایرانی خواهیم بود!

علت نامگذاری ۱۳ سپتامبر به عنوان روز برنامه نویس

در تاریخ میلادی، ۱۳ سپتامبر مصادف با ۲۵۶امین روز سال این. عدد ۲۵۶ در واقع بیشترین مقداری است که یک بایت (Byte) به عنوان کوچک‌ترین واحد ذخیره‌سازی در دنیای کامپیوتر، می‌تواند درون خود نگهداری کند. از طرف دیگر، این مقدار بزرگترین توان عدد ۲ است که کمتر از ۳۶۵ (تعداد روزهای سال) است. از طرف دیگر، این عدد یک مقدار آشنا برای همه برنامه نویسان محسوب می‌شود و همه آنها، حداقل یک بار آن را دیده و اهمیت آن را درک کرده‌اند.

البته در کشور چین، روز برنامه نویس ۱۳ سپتامبر نیست؛ بلکه به ۲۴ اکتبر موکول شده و هر ساله در این روز، جشن گرفته می‌شود؛ زیرا اگر این تاریخ را در کنار یکدیگر قرار دهیم (۲۴/۱۰) شبیه به عدد ۱۰۲۴ (۲ به توان ۱۰) خواهد بود.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید