کشور کوزوو کجاست؟ + ماجرای حضور کیانوش رستمی زیر پرچم کوزوو

آیا می‌دانید کشور کوزوو در کجای نقشه جهان قرار گرفته است؟ ماجرای حضور کیانوش رستمی زیر پرچم کوزوو چیست؟

کوزوو نام منطقه‌ای در جنوب اروپا و در شبه‌جزیره بالکان است که در ۱۸ فوریه سال ۲۰۰۸ مستقل شد.

کشور کوزوو کجاست؟

این کشور با مساحت ۱۰٬۸۸۷ کیلومتر مربع، صد و شصت و نهمین کشور جهان از نظر مساحت است. همچنین با جمعیتی در حدود ۱٬۸۴۸٬۰۰۰ نفر، صد و پنجاهمین کشور جهان از نظر جمعیت است.

کشور کوزوو از غرب با کشورهای آلبانی و مونته نگرو، از شمال و شرق با کشور صربستان و از جنوب با جمهوری مقدونیه همسایه‌است. بیشتر نژاد این کشور را آلبانیایی‌ها تشکیل می‌دهند، اما ۴ درصد را صرب و ۴ درصد را بقیهٔ نژادها تشکیل می‌دهند.

دین بیشتر مردم این کشور، اسلام است، اما تعدادی ارتدوکس و کاتولیک و پیروان بقیهٔ دین‌ها هم ساکن این کشور هستند. یورو واحد پول این کشور است و از شهرهای مهم آن می‌توان به پریزرن، فریزای، میتروویتسا، گیاکووا و پچ اشاره کرد. سیستم حکومتی کوزوو جمهوری چند حزبی و با یک مجلس قانونگذاری است.

دور تا دور این کشور رشته کوه‌های پوشیده شده از انبوه درختان جنگلی دیده می‎شود. وضعیت نرخ رشد تولید ناخالص داخلی سالانه در کشور کوزوو در ابتدا ۴.۲۰ درصد بوده است این رقم امروزه در وضعیت ۴.۱۰ درصد ارزیابی شده است.

وضعیت تولید ناخالص داخلی در کشور کوزوو نیز ۷.۹۰ میلیارد دلار آمریکا گزارش شده است؛ البته که وضعیت تولید ناخالص داخلی در این کشور در رده‌بندی‌های اقتصادی ارزیابی می‌‎شود. وضعیت تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های ثابت در این کشور ۶۶۵۸.۶۰ میلیون یورو گزارش شدهو تولید ناخالص داخلی سرانه در این کشور ۴۱۹۳.۶۰ دلار اعلام شده است.

کشور کوزوو دارای منابع طبیعی زیادی است و اقتصاد این کشور وابستگی شدیدی به منابع طبیعی دارد به طوری که اگر منابع طبیعی این کشور نباشد، به طور کلی نمی‎تواند شرایط اقتصادی خوبی برای آن در نظر داشت. در کشور کوزوو ذخایر عظیمی از سرب و نقره دیده می‎‌شود.

ورزش در کشور کوزوو

این کشور دارای سابقه مطرحی در زمینه ورزش نیست. اما شاید با حضور کیانوش رستمی قهرمان اسبق کشورمان در المپیک ریو نام این کشور هم در زمینه ورزشی و به خصوص وزنه برداری بر سر زبان‌ها بیفتد.

حضور کیانوش رستمی زیر پرچم کوزوو

بر اساس اعلام سایت فدراسیون جهانی وزنه‌برداری کیانوش رستمی، قهرمان پیشین جهان و المپیک، در مسابقات جهانی بحرین با پرچم کشور کوزوو حضور پیدا می‌کند. رستمی پس از ناکامی در حضور در مسابقات جهانی سال قبل، مجوز فدراسیون جهت مسابقه برای کشور دیگر را خواستار شده بود.

پیش‌تر هم کیومرث هاشمی، وزیر پیشین ورزش و جوانان، خطاب به رستمی گفته بود که وزنه‌زدن او برای کشور دیگر در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی، منعی ندارد و مطابق با برخی تکواندوکاران، می‌تواند برای کشور دیگری مسابقه بدهد.

رستمی در وزن ۸۵ کیلوگرم یک طلا و نقره المپیک و دو طلا و یک نقره مسابقات جهانی را برای ایران کسب کرده بود.

با این حال این ورزشکار در سال‌های گذشته همواره با فدراسیون وزنه‌برداری دچار مشکل بود و در نهایت پس از اینکه مجوز حضور در مسابقات جهانی سال گذشته در عربستان سعودی را کسب نکرد، خواهان شرکت در مسابقات بین‌المللی با پرچم کشور دیگر شد.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید