آیا محمد مقیمی از سمت ریاست دانشگاه تهران برکنار می شود؟

در این نوشته در مورد شایعه برکنار محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران خواهید خواند

محمد مقیمی، رئیس فعلی دانشگاه تهران است که در ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ به جای محمود نیلی احمدآبادی و در دولت رئیسی به این سمت منصوب شد. اکنون شایعاتی مبنی بر برکناری او منتشر شده است. در این نوشته از دیبامگ در این رابطه بیشتر می خوانید.

شایعه برکناری محمد مقیمی

طی روز‌های اخیر، زمزمه‌هایی هم در مورد برکناری سیدمحمد مقیمی، رییس دانشگاه تهران مطرح بود. محمد مقیمی، اولین رییس دانشگاه منصوب شده با حکم وزیر علوم دولت سیزدهم است. روز ۳۰ شهریور ۱۴۰۰، محمود نیلی احمدآبادی (رییس وقت دانشگاه تهران) که در مکاتبه با قوه قضاییه خواستار آزادی کسری نوری، دانشجوی حقوق دانشگاه تهران شده بود، با حکم وزیر علوم دولت سیزدهم از ریاست دانشگاه تهران برکنار شد و محمد مقیمی به جای او نشست.

او که در دوره رئیسی روی کار آمد، انتظار می رود به دلیل عملکردش در برخورد با دانشجویان سابقه دار و به دلیل روی کار آمدن دولت پزشکیان برکنار شود.

سرپرستی دانشگاه تهران و حواشی آن

۳۰ شهریور ۱۴۰۰، محمد مقیمی یک روز بعد از آن که محمود نیلی احمدآبادی در نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای خواستار آزادی کسری نوری شده بود از ریاست دانشگاه تهران برکنار شد با عنوان سرپرست، جانشین او گردید.

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم و علی کریمی فیروزجایی، دبیر هیئت رئیسه مجلس، برکناری، را تکذیب کردند و زلفی‌گل گفت تغییر رئیس دانشگاه تهران هیچ ارتباطی به نامه نگاری در رابطه با کسری نوری به ریاست قوه قضاییه ندارد.

بسیج دانشگاه تهران که گفته شد در تهدید و برکناری نیلی احمدآبادی دخیل بوده ۳۱ شهریور در پیامی انتصاب مقیمی به ریاست دانشگاه تهران را تبریک گفت.

همچنین گزارش شد؛ ۲۴ ساعت پیش از انتصاب محمد مقیمی، وزارت علوم هم برای اقدام به انتصاب سرپرست جدید دانشگاه تهران تحت فشار قرار گرفته است.

در گزارش دیده‌بان، رسانه داخلی ایران آمده این انتصاب و برکناری باتوجه به بخش پایانی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی عجولانه رخ داده است زیرا؛ اگر وزیر قصد انتخاب رئیس دیگری را داشته باشد باید سه ماه قبل از انقضای دوره رئیس قبلی، نامزد جدید را معرفی کند.

فیاض زاهد، استاد دانشگاه، مهر ۱۴۰۰ با خطاب قرار دادن ابراهیم رئیسی در روزنامه اعتماد نوشت؛ به اسامی روسای قبلی دانشگاه تهران در پیش از انقلاب و پس از آن نگاهی بیندازید. چرا می‌خواهیم مفاهیم و کلمات و فضیلت‌ها را به سخره بگیریم. استاد تمامی را که فارغ‌التحصیل صنعتی شریف و توکوهو در ژاپن [است] را برکنار و به جایش فردی انتخاب می‌شود که حتی یک کار علمی معتبر در کارنامه‌اش نیست.

انجمن علمی مدیریت دولتی ایران هم طی بیانیه ای منتقدان مقیمی را به دو دسته معاند نظام جمهوری اسلامی و اندیشمندان دارای دغدغه علم ولی نیازمند اطلاع‌رسانی از واقعیتهای علمی تقسیم و در جواب دسته دوم عنوان کرد سید محمد مقیمی با بیش از بیست سال تلاش علمی در عرصه مدیریت بومی و اسلامی و مطابق سایت مرجع علمی گوگل اسکالر، با بیش از ۱۱۷۰ استناد، رتبه هشتم دنیا در حوزه مدیریت اسلامی را داراست.

درخواست محمد مقیمی برای بازبینی پرونده سیاسی دانشجویان

رئیس دانشگاه تهران به معاون دانشگاه و رئیس سازمان خدمات دانشجویی دستور داد که ظرف یک هفته آینده در احکام انضباطی که طی سه سال گذشته به دلایل مختلف برای معدود دانشجویان این دانشگاه صادر شده است، تجدید نظر کند.

سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در دستور مکتوب به علیرضا وجهی، معاون دانشگاه و رئیس سازمان خدمات دانشجویی دانشگاه تهران آورده است:

جناب آقای دکتر علیرضا وجهی

معاون محترم دانشگاه و رئیس سازمان خدمات دانشجویی دانشگاه تهران

سلام علیکم؛

با عنایت به دستور اخیر جناب آقای دکتر پزشکیان رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر رسیدگی مجدد پرونده‌های انضباطی دانشجویان، مقتضی است جهت تجدید نظر در احکام انضباطی صادرشده برای معدود دانشجویانی که در سه سال اخیر به دلایل مختلف در شورای انضباطی دانشگاه صادر است، این امکان فراهم شود تا با حضور دانشجویان مذکور و بر طبق ضوابط مربوطه توأم با اصل رأفت اسلامی، نسبت به بررسی مجدد پرونده‌ها اقدام لازم صورت گیرد و ظرف یک هفته آینده گزارش نهایی ارائه گردد.

از آنجا که برای تنظیم روابط اجتماعی در حوزه دانشجویی، شیوه‌نامه اجرایی آئین‌نامه انضباطی دانشجویان، ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ملاک عمل قرار گرفته و همواره سیاست مدیریت دانشگاه در سه سال اخیر، رسیدگی به تخلفات و دعاوی جمعیت حدود پنجاه هزار نفری دانشجویی با اتکا به سازوکار درون دانشگاهی و به دور از دخالت نهادهای برون دانشگاهی و همچنین تاکید بر موازین شرعی، اخلاقی، قانونی و حقوقی با رعایت اصل برائت و تفسیر به نفع متهم تخلف و رأفت اسلامی بوده است؛ تاکید می‌گردد که در بررسی مجدد پرونده‌ها همین رویه مورد توجه قرار گیرد و تا جایی که امکان جلب رضایت شاکیان خصوصی وجود دارد و یا می‌توان با اخذ تعهد برای عدم تکرار تخلفات موضوعات مواد ۲۴ تا ۵۷ شیوه‌نامه اجرایی آئین‌نامه انضباطی دانشجویان، تخفیفاتی در احکام صادرشده قایل شد، اقدام لازم ملحوظ گردد.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید