(تصاویر) قدیمی‌ترین «خط چشم» جهان که در کاوش‌های یک تپه ۸ هزارساله کشف شد!

درباره قدیمی ترین خط چشم جهان که توسط زنان باستان استفاده میشد، در دیبامگ بخوانید.

یک قلم سنگی که ۸۲۰۰ سال پیش برای کشیدن «خط چشم» استفاده می‌شده، در تپه یشیلووا در سواحل دریای اژه در ازمیر ترکیه کشف شده است. این قدیمی‌ترین مداد خط چشم است که تاکنون در جهان یافت شده است. جزئیات بیشترری درباره این خط چشم قدیمی در این مقاله از دیبامگ بخوانید.

جزئیات قدیمی ترین خط چشم جهان

در جریان کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه یشیلووا در منطقه بورنوا از استان ازمیر، یک خط چشم سنگی به قدمت ۸۲۰۰ سال کشف شده است. این قلم سنگی ۹.۵ سانتی‌متر طول دارد و نوک آن تیز شده است. در انتهای نوک تیز آن بقایای رنگ سیاه وجود دارد.

نحوۀ استفاده از این قلم سنگی به این صورت بوده که زنان آن را در ظرفی پر از رنگ سیاه فرو می‌کردند و با استفاده از نوک نازک آن، رنگ را به پلک‌های خود می‌زدند. قبلا نیز قلم‌های سنگی نسبتا مشابهی در سوریه، ایران و ترکیه کشف شده بودند اما قدیمی‌ترین آنها به ۴۰۰۰ سال پیش بازمی‌گشت. بنابراین این مورد تازه با اختلاف بسیار زیادی قدیمی‌ترین خط چشم کشف شده در دنیا است.

تحلیل ترکیب شیمیایی رنگ روی مداد نشان داده است که حاوی اکسید منگنز است؛ این یکی از مواد موجود در پودرهایی بوده که زنان از زمان‌های ماقبل تاریخ برای آرایش چشم‌ها و ابروهای خود استفاده می‌کردند. دستورالعمل‌های تهیه «سرمه» در گذشته تنوع شگفت‌انگیزی داشته‌اند. مطالعات مربوط به لوازم آرایشی مصر باستان نشان داده است که ترکیباتی شامل سرب، کربن و مواد مبتنی بر سیلیکون و همچنین مواد مبتنی بر منگنز در آنها وجود داشته است.

اکسید منگنز موجود در سرمه از کانی منگانیت به دست آمده است که یک ماده معدنی سیاه یا خاکستری تیره است و حدود ۶۰,۰۰۰ سال پیش توسط نئاندرتال‌ها به عنوان آتش‌افروز استفاده می‌شده و انسان‌های اولیه دوران پارینه‌سنگی نیز برای ایجاد هنرهای غاری از آن استفاده می‌کردند.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید