برای ثبت در نام دانشگاه چه مدارکی لازم است؟ | سیر تا پیاز مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه 1403

اگر شما هم از قبولی های کنکور سراسری 1403 هستین حتما تا انتهای این مقاله از دیبامگ با ما همراه باشید.

پس از اعلام آخرین نتایج کنکور سراسری، پذیرفته شدگان باید در زمان اعلام شده توسط دانشگاه محل قبولی خود اقدام به ثبت نام کنند. برای ثبت نام چه مدارکی لازمه؟ پدیرفته شدگان هر دانشگاه از چه سامانه ای باید برای ثبتنام اقدام کنند؟ مراحل ثبتنام چگونه است؟

مدارک لازم برای ثبت نام بدون کنکور دانشگاه ۱۴۰۳

خب شمایی که به دنبال مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه و اطلاع از مراحل ثبت نام در دانشگاه هستی قبل از اینکه بخوایم همه این موراد رو خیلی کامل و با جزییات بهت بگیم،‌ میخوایم از طرف مدیکال استوز بهت تبریک بگیم که تونستی وارد یه مرحله جدید دیگه از زندگیت بشی، خیلی برات خوشحالیم و برات آرزوی موفقیت داریم.❤️ 🤗🥳

خب تبریک و خوشحالی کافیه، بریم سراغ توضیح مراحل و مدارک ضروری برای ورود به دانشگاه.

خیلی مهمه که مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه رو قبل از شروع زمان ثبت نام دانشگاه آماده کنید تا موقع ثبت نام در دانشگاه به هیچ مشکلی برنخورید. همون جور که می دونید موقع ثبت نام دانشگاه مثل ثبت نام مدرسه باید کلی مدارک آماده کنید تا مراحل ثیت نام رو به موقع و به خوبی طی کنید. پس این مقاله راهنما ثبت نام دانشگاه رو با دقت مطالعه کن تا در بازه زمانی ثبت نام دانشگاه تمامی مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه رو داشته باشی.

مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه 1403

پذیرفته شدگان کنکور سراسری ۱۴۰۲ برای ثبت نام در دانشگاه باید یه سری مدارک رو به دانشگاه تحول بدن، ازونجایی که هر دانشگاه قوانین مخصوص به خودش رو داره حتما به وبسایت دانشگاهی که قبول شدین، سر بزنید تا از مدارک مورد نظر دانشگاه مطلع بشید. البته مدارک لازم برای دانشگاه ها تقریبا مشابه با هم هست، اما شما به عنوان دانشجو موظف هستین که در بازه زمانی در نظر گرفته شده برای ثبت نام دانشگاه، دقیقا همون مدارکی که دانشگاه خودتون از شما خواسته رو تحویل بدین.

اما حالا این مدارک هویتی برای ثبت نام شامل چیا میشه؟

پذیرفته شدگان ورودی جدید دانشگاه ها به طور کلی در زمان ثبت نام دانشگاه اول از همه باید مدارک هویتی خودشون رو به همراه داشته باشند. این مدارک شامل :

  • شناسنامه و کپی از برگه های شناسنامه
  • کارت ملی و کپی از پشت و رو

لازم به ذکره که بخش زیادی از فرم هایی که توسط شما برای ثبت نام در دانشگاه باید پر بشه، نیازمند به ثبت اطلاعات شناسنامه ای شما هست. به همین دلیل حتما باید این مشخصات در روز ثبت نام در دسترس شما باشه.

◀️ یه نکته ای که باید بهش توجه داشته باشید اینه که دریافت تاییدیه تحصیلی زمان بره و داوطلبان باید رسید پستی تاییدیه تحصیلیشون رو نگه دارند تا در زمان ثبت نام به مسئول ثبت نام ارائه بدن. چون هر دانشگاهی که قبول بشید باید این مدرک رو بهشون تحویل بدین!!

علاوه بر مدارک هویتی، مدارک دیگه ای که باید به هنگام طی کردن مراحل ثبت نام دانشگاه به دانشگاه محل قبولی خودتون باید ارائه بدین شامل :

  • عکس پرسنلی و 4*3
  • اطلاعات مربوط به سهمیه ( در واقع متقاضیانی که دارای سهمیه هستند باید کد پیگیری ۱۲ رقمی سهمیه مربوط به رزمندگان و ایثارگرانی که حداقل ۶ ماه متوالی از تاریخ شهریور ۵۹ تا شهریور سال ۶۷ در
  • جبهه حضور داشتند رو به دانشگاه ارائه بدن )
  • جزئیات کامل محل سکونت
  • کد نظام وظیفه برای داوطلبان آقا
  • کد سوابق تحصیلی
  • کد سریال ۱۲ رقمی مربوط به پرداخت هزینه ثبت نام کنکور سراسری
  • کد ۱۳ رقمی مربوط به داوطلبان اتباع غیر ایرانی

برای ثبت در نام دانشگاه چه مدارکی لازم است؟

اگر شما جز پذیرفته شدگان دانشگاه دولتی هستین باید بدونید که مدارک لازم برای ثبت نام در دانشگاه سراسری دقیقا چیا هستن چون باید قبل از ثبت نام تمام این مدارک رو آماده کنید و به دانشگاه ارائه بدین تا هیچ مشکلی براتون پیش نیاد و به طور رسمی دانشجو بشید. مدارک ضروری ثبت نام در دانشگاه سراسری شامل موارد زیر هستند :

  • اصل و کپی شناسنامه
  • اصل و کپی پشت و رو کارت ملی
  • سه قطعه عکس 4*3 پشت‌نویسی شده (تهیه شده در سال جدید)
  • مدرک مشخص کننده وضعیت نظام وظیفه داوطلبان آقا
  • گزارش کلی سوابق تحصیلی پایه های دهم تا دوازدهم ( مختص داوطلبان نظام جدید)
  • کارنامه تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه دوم (مختص داوطلبان نظام جدید)
  • رسید پستی تائیدیه مدرک تحصیلی (دیپلم نظام جدید | دیپلم و پیش دانشگاهی نظام قدیم)
  • اصل مدرک و یا گواهی دیپلم نظام جدید آموزش متوسطه و سال ما قبل دیپلم + یک نسخه کپی
  • اصل مدرک دیپلم کامل متوسطه یا گواهی آن برای نظام قدیم آموزش متوسطه + یک نسخه کپی
  • اصل مدرک و یا گواهی تحصیلی متوسطه سال ما قبل دیپلم و دو سال ما قبل دیپلم + یک نسخه کپی ( نظام قدیم )
  • اصل ‌یا گواهی ‌مدرک تحصیلی دوره چهار ساله یا دوره شش ساله دبیرستان و یا هنرستان با مهر و امضای مدیر ( نظام قدیم )
  • اصل مدرک پیش دانشگاهی + یک نسخه کپی از آن
  • اصل دفترچه بیمه شامل خدمات درمانی، تامین اجتماعی، ارتش و … + یک نسخه کپی از آن (در صورت دارا بودن)
  • نسخه اصلی حکم مرخصی سالانه و یا موفقیت کتبی و بدون قید و شرط سازمان متبوع (مختص کارمندان دولت)
  • اصل مدرک پایان دوره کاردانی پیوسته آموزشکده های فنی و حرفه ای

مراحل ثبت نام پذیرفته شدگان در دانشگاه

هر داوطلب متقاضی ثبت نام در دانشگاه ملزمه یک سری مراحل رو تحت عنوان مراحل ثبت نام دانشگاه طی کنه تا روند ثبت نامش بدون مشکل باشه و به طور رسمی دانشجو بشه. متقاضی ثبت نام دانشگاه سراسری برای ثبت نام باید مراحل زیر رو طی کنه :

۱. مراجعه به سایت سنجش
متقاضی ثبت نام در دانشگاه قبل از هر چیزی باید در زمان اعلام نتایج نهایی کنکور به وبسایت سازمان سنجش مراجعه کنه تا مطلع بشه که دقیقا در چه دانشگاهی پذیرفته شده. سازمان سنجش مجری و مسئول ۱۰۰ ٪ برگزاری کنکور سراسری هست و تمام مراحلی که لازمه داوطلب از ثبت نام تا اعلام نتایج کنکور رو طی کنه از طریق اطلاعیه های این وبسایت اعلام میشه.

۲. مراجعه به وبسایت دانشگاه محل قبولی
طبق راهنما ثبت نام دانشگاه، داوطلب باید طی بازه زمانی در نظر گرفته شده جهت ثبت نام دانشگاه به وبسایت دانشگاه محل قبولیش مراجعه کنه و اطلاعیه های لازم جهت ثبت نام دانشگاه رو مطالعه کنه. گاهی در این اطلاعیه‌ها فرم‌هایی قرار داده شده که داوطلب باید اونارو دانلود و پر کنه و روز ثبت نام به دانشگاه همراه خودش داشته باشه.

اطلاعاتی که توسط وبسایت دانشگاه محل قبولی اعلام میشه عموما شامل :

  • آموزش مراحل و نحوه ثبت نام که ممکنه حضوری یا غیر حضوری باشه.
  • فرم های ثبت نام که معمولا هر دانشگاهی فرم مخصوص به خودش رو داره.
  • تاریخ دقیق ثبت نام هم معمولا در هر دانشگاه متفاوته، که در وبسایت دانشگاه به دانشجویان جدید الورود اعلام میشه.
  • دریافت تاییدیه تحصیلی

از موارد مهمی که شما باید در زمان ثبت نام دانشگاه، به دانشگاه محل قبولی خودتون ارائه بدین، مدرک تاییدیه تحصیلی هست. این تاییدیه در واقع شامل گواهی پایان دوره دیپلم داوطلب هست که توسط آموزش پرورش برای دانشگاه محل قبولی فرستاده میشه.

یادتون باشه در صورتی که در بازه زمانی اعلام شده توسط دانشگاه برای ثبت نام اقدام نکنید، به منزله انصراف از تحصیل در دانشگاه تلقی میشه. بعد از انجام مراحل ثبت‌نام در دانشگاه، شماره دانشجویی و کارت دانشجویی شما صادر میشه و شما به عنوان به دانشجوی تازه وارد میتونید در دانشگاه محل قبولی خودتون تحصیل کنید.

معرفی سامانه‌های ثبت نام مجازی دانشگاه‌های مختلف

سامانه گلستان :

به طور معمول اغلب دانشگاه های سراسری از سیستم سامانه جامع گلستان استفاده می کنن، که مراحل ثبت نام در دانشگاه به صورت اینترنتی از طریق این سامانه انجام میشه‌. در واقع سامانه گلستان برای انجام امور دانشگاهی مثل پرداخت شهریه، انتخاب واحد، مشاهده نمرات و…طراحی شده که مختص دانشجویان دانشگاه سراسری و پیام نور هست.

◀️ برای ثبت نام اینترنتی در سامانه گلستان باید تصاویر یا اسکن این مدارک رو بارگزاری کنید که شامل :

  • اصل یا گواهی دیپلم و پیش دانشگاهی
  • تاییدیه تحصیلی و رسید پستی
  • تمامی صفحات شناسنامه
  • کارت ملی هوشمند
  • کارت پایان خدمت
  • تاییدیه سهمیه ایثارگری و …

سامانه سما :

بعضی از دانشگاه های علوم پزشکی و دولتی هم از خدمات آموزشی سامانه سما استفاده می کنن و اطلاعیه های مرتبط با پذیرفته‌شدگان ثبت نام دانشگاه رو در این سامانه اعلام می کنند.

سامانه آموزشیار :

دانشجوهای دانشگاه آزاد هم جهت ثبت نام و انجام کارهای دانشگاهیشون از سامانه آموزشیار استفاده می کنن!

◀️ اگر دانشگاه شما در دسته‌ای قرار داره که برای دانشجویان راه دورش خوابگاه دانشجویی تدارک دیده و شما هم متقاضی دریافت خوابگاه هستید،. حتما در خواست خودتون رو برای دریافت خوابگاه از طریق وبسایت دانشگاه یا امور دانشجویی ثبت کنید.
البته یادتون باشه برای ثبت نام در خوابگاه دانشجویی دانشگاه باید واجد شرایط باشید.

ads

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید