یهودیت عموماً در مورد رابطه جنسی بسیار مثبت است و آن را یک موهبت الهی و یک وظیفه مقدس می داند – هم برای اهداف تولید مثل و هم برای لذت و صمیمیت. تلمود نه تنها تصریح میکند که شوهر باید با همسرش صمیمی باشد، بلکه منابع نیز نشان میدهند که او موظف است او را از نظر جنسی ارضا کند. فعالیت جنسی برای یهودیت آنقدر حیاتی است که تجرد، حتی برای کسانی که آنقدر وقف زندگی معنوی هستند که احساس می کنند انرژی برای ازدواج و فرزندان ندارند، مورد بی مهری قرار می گیرد.
با این وجود، یهودیت دقیقاً رویکردی به رابطه جنسی ندارد. در عوض، فعالیت جنسی در سنت یهودی بسیار محدود شده است، زیرا خاخام های تلمود به دنبال استفاده از میل جنسی انسان به عنوان ابزاری برای افزایش جمعیت و تقویت ازدواج بودند. قانون سنتی یهود نه تنها بسیاری از انواع روابط جنسی را ممنوع می کند، بلکه پارامترهای خاصی را حتی برای موارد مجاز نیز تعیین می کند. و در حالی که یهودیت در مورد رابطه جنسی بین بزرگسالان متاهل به طور کلی مجاز است، این امر در مورد فعالیت جنسی خارج از یک رابطه متعهد صادق نیست.
در این مقاله از دیبامگ، به بررسی اصول و آموزههای یهودی درباره روابط جنسی و زناشویی پرداخته میشود و نقش این روابط در تعالیم دینی یهود مورد تحلیل قرار میگیرد.
روابط جنسی و زناشویی در یهود
آرمان سنتی یهودیان رابطه جنسی را در چارچوب یک رابطه زناشویی میدانند. این تنها نوع رابطه جنسی است که کیدوشین (مقدس) در نظر گرفته می شود. با این حال، سنت یهودی به طور سنتی رابطه جنسی خارج از ازدواج را نیز مجاز میداند، مشروط بر اینکه زن ازدواج نکرده یا نامزد دیگری نداشته باشد – اگرچه این امر کمتر ایدهآل تلقی میشود.
رابطه جنسی در یک ازدواج نه تنها مجاز است بلکه تشویق می شود. اما کاملاً باید توافقی باشد. مردان از تجاوز جنسی به همسرشان منع شده اند و همچنین قرار است به اندازه کافی آهسته حرکت کنند تا رابطه جنسی برای همسرانشان لذت بخش شود. تمام اعمال رضایتبخش رضایتبخش در زمینه ازدواج مجاز است، همانطور که میشنه تورات بیان میکند:
«از آنجایی که زن مرد به او اجازه داده میشود، میتواند به هر نحوی با او رفتار کند. ممکن است هر وقت بخواهد با او آمیزش کند و هر عضوی از بدنش را که بخواهد ببوسد و به طور طبیعی یا غیرطبیعی با او آمیزش کند (به طور سنتی به رابطه مقعدی و دهانی اشاره دارد) مشروط بر اینکه منی را به هیچ وجه مصرف نکند. هدف ولى اين از صفات تقواى است كه مرد در اين امر به سبكى عمل نكند و در وقت نزديكى خود را قداست كند».
همچنین محدودیت های سنتی در رابطه جنسی زناشویی وجود دارد. قانون یهود رابطه جنسی در دوران قاعدگی را ممنوع می کند. گرچه تورات فقط آمیزش را در این زمان که زن خوانده می شود، ممنوع کرده است نضاء می نامند و بعدها مقامات خاخام هر گونه تماس فیزیکی را ممنوع کردند.
این محدودیت ها برای هفت روز بعد از عادت ماهانه زن اعمال می شود و تا زمانی که زن در میکوه ، غسل آیینی غوطه ور شود، ادامه می یابد. این دسته از قوانین اغلب به عنوان Taharat HaMishpacha یا «پاکسازی خانواده» نامیده میشوند ، و اگرچه مورد توجه اکثر یهودیان معاصر قرار نگرفتهاند، بسیاری از زنان – اعم از لیبرال و سنتی – در حال کشف و تفسیر مجدد این قوانین هستند تا متناسب با حساسیتهای مدرن باشد.
رابطه جنسی و تولید مثل در یهود
اولین فرمان در تورات «بارور باشید و زیاد شوید» است و زایش یکی از دلایل مقدس دانستن جنسیت است. بر اساس تلمود، این فرمان در مورد مردان صدق می کند اما نه زنان. برای اینکه مردان به آن عمل کنند، طبق مکتب هلل، باید حداقل یک پسر و یک دختر داشته باشند.
پیشگیری از بارداری در میان مقامات خاخام مورد بحث قرار گرفت، زیرا برخی فکر میکنند که با اصل یهودی که مرد ممنوع است از “هدر دادن بذر” (یعنی انتشار منی بدون هدف) در تضاد باشد. تفسیر منابع انجیلی برای ممنوعیت منی بیهوده مبهم است.
در کتاب پیدایش آمده است که، اونان، پسر یهودا، طبق دستور پدرش، دانه خود را روی زمین “می ریزد” . برخی از خاخام ها این امر را دلیل ممنوعیت می دانند و برخی دیگر این عمل را آمیزش غیر طبیعی در نظر گرفته اند.
تلمود در شرایط خاصی اجازه جلوگیری از بارداری را می دهد، به ویژه زمانی که بارداری می تواند برای مادر یا سایر کودکان مضر باشد (مثلاً مجبور کردن او برای از شیر گرفتن زودهنگام کودک). تلمود همچنین ثبت میکند که زنانی که نمیخواستند بچههای بیشتری داشته باشند (مثلاً آنهایی که در زایمان رنجهای وحشتناکی را متحمل شدند) برای ناباروری معجون مصرف کردند.
لذت جنسی و همراهی در یهود
یهودیت اهمیت لذت جنسی و همراهی را به خاطر خود – نه فقط برای اهداف تولید مثل – تشخیص می دهد. در پیدایش، خدا تشخیص می دهد که «خوب نیست انسان تنها باشد» و حوا را می آفریند.
همانطور که در بالا گفته شد، تورات صمیمیت زناشویی را به عنوان یکی از سه چیز اساسی که شوهر باید در اختیار همسرش قرار دهد فهرست می کند (دو مورد دیگر غذا و لباس است). و تلمود یک برنامه دقیق برای وظایف زناشویی مردان ارائه می دهد که بر اساس حرفه سازماندهی شده است. در حالی که مرد مستقل موظف است هر روز با همسرش بخوابد، شترران هر 30 روز یک بار و ملوان هر شش ماه یک بار موظف است.
همانطور که گفته شد، به زن اجازه داده می شود که پیشبردهای جنسی شوهرش را رد کند و یهودیت مرد را از فشار جنسی همسرش منع می کند. درواقع شوهر مستلزم آن است که نیاز همسرش به صمیمیت را برآورده کند.
روابط جنسی ممنوع در یهود
تعدادی از روابط جنسی ممنوع از نظر یهودیت وجود دارد. سه طبقه از فعالیت جنسی ممنوع را شرح می دهد: روابط خانوادگی، زنا و آمیزش با حیوان. روابط خانوادگی به فهرست های طولانی تری از ممنوعیت های کتاب مقدس و خاخام ها تقسیم می شوند.
تجاوز جنسی در تورات و قوانین یهود مورد بحث قرار گرفته و بی چون و چرا محکوم شده است. در تثنیه، آیه ای است که می گوید:
«اگر مردی دختر باکره ای را بیابد که نامزد نشده است و او را بگیرد و با او بخوابد و آنها پیدا شوند، مردی که با او دراز کشیده است باید 50 مثقال نقره به پدر دختر بدهد و او زن او شود زیرا او را نقض کرد. او نباید در تمام روزهای زندگی خود همسرش را پس بفرستد»
مهم است که این تمایز قائل شویم که تجاوز جنسی برای باکرهها به جای بیوهها یا غیرباکرهها یک جرم پولی است که هزینهای ندارد. اگر تجاوز به کودک خردسال باشد، پدر پول را دریافت می کند.
خاخام ها تجاوز زناشویی را بر اساس آیه از امثال، «همچنین بدون رضایت، یک روح ناشایست. کسى که در پاى خود عجله کند، گناهکار است» که به این معنا تعبیر شده است که زور زدن به زن در روابط زناشویی حرام است که نتیجه آن فرزندان بد اخلاق است.
عادی سازی روابط LGBTQ در یهود
منبع محدودیت سنتی یهودیت در رابطه با همجنس گرایی از دو آیه در لاویان می آید. هر دو آیه ظاهراً آمیزش همجنسگرایانه نافذ مردانه را محکوم می کند. آیه اخیر می گوید که اگر مردی با مرد دیگری همخوابگی کند، هر دو مرتکب کار زشتی شده اند و باید کشته شوند. این آیه در مورد اعمال جنسی زن و زن توضیحی نمی دهد، اگرچه مفسران بعدی نیز آن را تأیید نمی کنند.
جالب اینجاست که منابع ضد روابط همجنس گرا گرایش جنسی را محکوم نمی کنند، بلکه فقط در صورتی که کسی بر اساس آن انگیزه عمل کند. بنابراین تمایل به روابط همجنس گرا ممنوع نیست.
در دوران مدرن، بسیاری از جنبش های یهودی تفسیرهای مجددی از آیات لاویان یافته اند تا به روابط همجنس گرا اجازه دهند. در طی چندین دهه گذشته، روابط همجنسبازان و همجنسگرایان در محافل اصلاحطلب، بازسازیگرا، محافظهکار و حتی برخی از محافل ارتدکس چپ عادی شده است.