لکهبینی یا خونریزی که ممکن است در برخی مواقع برای زنان رخ دهد، به ویژه در ایام غیر از عادت ماهانه، پرسشهای فقهی متعددی را در خصوص تأثیر آن بر روزه ایجاد میکند. سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که آیا لکهبینی میتواند موجب باطل شدن روزه شود یا خیر؟
در این راستا، تبیین نظرات مراجع تقلید و بررسی دلایل فقهی مرتبط با آن میتواند به افراد کمک کند تا با درک صحیحتری از این مسئله، مسائل فقهی خود را حل کنند. در این مقاله از دیبامگ، به بررسی دیدگاههای مراجع تقلید در خصوص تأثیر لکهبینی بر صحت روزه پرداخته خواهد شد.
آیا لکه بینی روزه را باطل میکند؟
خونریزی زنان به سه دسته کلی تقسیم می شود:
- حیض (خونریزی ایام قاعدگی)
- استحاضه (هر گونه لکه بینی و خونریزی در فاصله بین دو قاعدگی)
- نفاس (خونریزی مربوط به ایام بعد از زایمان)
بنابراین لکه بینی در زنان استحاضه نام گرفته و باید به احکام آن رجوع شود.
آیتالله خامنهای
بر اساس نظر آیتالله خامنهای، اگر زنی که روزهدار است، حتی دو ساعت قبل از افطار دچار پریود شود، روزه آن روز او باطل خواهد بود.
به طور کلی، در مورد حکم لکهبینی برای روزهداری، نظر آیتالله خامنهای این است که اگر خون در سه روز ابتدایی به صورت مستمر نباشد و به شکل متناوب و گاهی به طور کامل پاک باشد، این حالت استحاضه محسوب میشود. همچنین، اگر خون به قدری کم باشد که فقط به صورت لکه دیده شود، نیازی به غسل ندارد.
خون تنها زمانی به عنوان حیض شناخته میشود که شرایط خاص آن را داشته باشد و در این صورت روزهداری ممنوع است.
آیتالله مکارم شیرازی
بر اساس نظر آیتالله مکارم شیرازی، اگر خانمی قبل از شروع پریودی لکه زرد رنگی مشاهده کند و سپس پاک شود، و روز بعد دوباره لکه زرد رنگ ببیند و پاک شود، این وضعیت به عنوان استحاضه قلیله شناخته میشود و حکم آن پاک است؛ به این معنا که میتواند نماز بخواند و روزهاش نیز صحیح خواهد بود و باطل محسوب نمیشود.
طبق نظر ایشان، اگر خانمی پس از پاک شدن روزه بگیرد و یک یا دو روز بعد از غسل و پاکی دوباره لکه زرد رنگ ببیند و در مورد ماهیت این لکه که آیا خون پریودی است یا ترشحات دیگر دچار تردید باشد، اگر این وضعیت بیشتر از ده روز ادامه نیابد، این لکه به عنوان حیض محسوب میشود.
اگر این وضعیت بیش از ده روز طول بکشد و به میزان خونریزیهای قبلی باشد، آن را پریودی به حساب میآورند و بقیه آن حکم استحاضه خواهد داشت.
از دیدگاه آیتالله مکارم شیرازی، اگر خانمی از قرصهای پیشگیری استفاده کند و پس از آن دچار لکه بینی شود، اگر این وضعیت به مدت سه روز مداوم ادامه یابد، حکم حیض را خواهد داشت و در غیر این صورت، حکم استحاضه را خواهد داشت.
پرسش و پاسخ فقهی درباره لکه بینی و روزه:
زنی که روزه قضا گرفته است و بعد از ظهر مستحاضه می شود و برای نماز مغرب و عشاء همان روز غسل نکند، آیا روزه صحیح است؟
لکه بینی در ماه رمضان چه حکمی دارد ؟
ایامی که قبل از بروز قاعدگی لک میبینند، استحاضه است؛ مشروط بر آن که آلودگی پیوسته نباشد.
اصولاً احتساب دوران آلوده بودن از ایام قاعدگی سه شرط دارد:
- فاصله اش تا قاعدگی قبلی کمتر از ده روز نباشد.
- آلودگی، ولو در داخل، پیوسته باشد.
- آلودگی کمتر از سه روز نباشد.
بنابراین اگر یک لکه و ترشح مختصر می بینند و تمام می شود باید به وظیفه استحاضه قلیله عمل کنند یعنی خودشان را تمیز کنند و برای هر نماز طبق معمول وضو بگیرند.
اگر کسی ۷ روز حیض باشد و تا ۱۵ روز لکه بینی ادامه داشته باشد، ایّام غیر از هفت روز، چه حکمی دارد؟
زنی که عادت عددیه دارد، اگر بیشتر از شمارۀ عادت خود خون ببیند و از ده روز بیشتر شود، چنانچه همۀ خونهایی که دیده یک جور باشد باید از موقع دیدن خون به شمارۀ روزهای عادتش حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد، و اگر همه خونهایی که دیده یک جور نباشد، بلکه چند روز از آن، نشانۀ حیض و چند روز دیگر نشانۀ استحاضه را داشته باشد اگر روزهایی که خون، نشانۀ حیض را دارد با شمارۀ روزهای عادت او یک اندازه است، باید همان روزها را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد، و اگر روزهایی که خون نشانۀ حیض دارد، از روزهای عادت او بیشتر است فقط به اندازۀ روزهای عادت او حیض و بقیه استحاضه است و اگر روزهایی که خون نشانۀ حیض دارد از روزهای عادت او کمتر است باید آن روزها را با چند روز دیگر که روی هم به اندازۀ روزهای عادتش شود، حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد.