در این مقاله از دیبامگ، حکم شرعی استفاده از شیاف و کرم های واژینال در زمان روزهداری بررسی شده است. اگر قصد دارید در حین روزهداری از شیاف یا کرم های واژینال استفاده کنید، پیشنهاد میکنیم نظر مرجع تقلید خود را جویا شوید.
آیا شیاف روزه را باطل میکند؟
استفاده از شیاف در ماه مبارک رمضان در برخی موارد میتواند موجب باطل شدن روزه شود و به عنوان مبطل روزه شناخته میشود. اگر میخواهید بدانید که آیا مصرف شیاف روزه را باطل میکند یا خیر، باید به نکات مهمی توجه داشته باشید. شیاف یکی از داروهایی است که ممکن است در زمان روزهداری نیاز به مصرف آن باشد.
لازم به ذکر است که شیافها معمولاً به دو شکل قرص جامد و مایع مصرف میشوند. در اصطلاح فقهی، نوع جامد آن به عنوان “جامد” و نوع مایع آن به عنوان “روان” شناخته میشود. همانطور که اشاره شد، هر مرجع تقلید نظر متفاوتی درباره تأثیر شیاف بر روزه دارد. شياف اگر مايع نباشد؛ و کرم واژینال ، برای روزه اشکال ندارد.
فتوای امام خمینی (س) درباره استفاده از شیاف برای روزه دار
استفاده از مایعات و مواد روان در حین روزه، روزه را باطل میکند، حتی اگر به دلیل ضرورت یا بیماری باشد. اما استفاده از شیافهای جامد، در صورتی که به منظور درمان باشد، تأثیری بر صحت روزه ندارد و اشکالی ندارد. بنابراین، شیافهای جامدی که برای تسکین درد به کار میروند، روزه را باطل نمیکنند.
اما استفاده از شیافهایی که به منظور نشئه شدن یا لذت بردن به کار میروند، مانند شیاف تریاک برای معتادان یا به عنوان منبع تغذیه، مورد اشکال است. لذا به احتیاط واجب باید از این موارد پرهیز کرد و همچنین از هر چیزی که ممکن است به تغذیه از این طریق منجر شود.
نکته: بر اساس این فتوا، استفاده از شیافهای مسکن و شیاف دیکلوفناک در ماه رمضان، روزه را باطل نمیکند.
فتوای آیت الله مکارم شیرازی درباره استفاده از شیاف برای روزهدار
استفاده از شیافها برای درمان اشکالی ندارد، هرچند بهتر است از آن پرهیز شود (یعنی کراهت دارد). با این حال، احتیاط واجب این است که از شیافهایی که برای تغذیه استفاده میشوند، خودداری گردد.
همچنین معاينات داخلی زنان و استفاده از پمادها و قرص هاي واژينال و استعمالات مانند آن، غسل ندارد و روزه را باطل نمي کند.
فتوای آیت الله سیستانی درباره استفاده از شیاف و کرم واژینال برای روزهدار
استفاده از شیاف به صورت مایع برای روزهداران اشکال دارد، اما استفاده از شیافهای جامد برای درمان بلامانع است. ایشان به طور کلی شیاف زدن برای روزهدار را مکروه میداند. بنابراین، مقلدان ایشان میتوانند در طول روزه از شیاف استفاده کنند، اما باید توجه داشته باشند که این عمل در نظر آیتالله سیستانی جزو مکروهات روزه به شمار میآید و بهتر است تنها در مواقع ضروری انجام شود.
ایشان برای کرم های واژینال خانمها نیز فتوا دادند که، گر شخصی از شیاف مایع از طریق واژن استفاده کند یا آب را از طریق واژن داخل خودش کند تا شستشو دهد روزه اش باطل نیست.
فتوای آیت الله خامنهای درباره استفاده از شیاف و کرم واژینال برای روزه دار
استفاده از شیاف مایع، حتی در صورت ضرورت و برای درمان، روزه را باطل میکند. اما استفاده از شیافهایی که برای درمان هستند، اشکالی ندارد. احتیاط واجب این است که از شیافهایی که برای لذت یا تغذیه استفاده میشوند، مانند شیاف تریاک، خودداری شود. درباره کرم های واژینال نیز ایشان معتقدند که برای روزه اشکال ندارد.
فتوای آيت الله صافی گلپايگانی درباره استفاده از شیاف برای روزه دار
شياف مبطل روزه نيست.
فتوای آیتالله فاضل لنکرانی درباره استفاده از شیاف برای روزه دار
بر اساس نظر آیتالله فاضل لنکرانی، استفاده از شیافهای جامد برای روزهداران مشکلی ندارد. با این حال، به عنوان احتیاط مستحب، بهتر است از این نوع شیافها پرهیز شود. همچنین، به عنوان احتیاط واجب، باید از هر چیزی که در مورد جامد یا مایع بودن آن تردید وجود دارد، اجتناب کرد.
استفاده از شیافهای غیر مایع که به منظور درمان به کار میروند، در حین روزهداری اشکالی ندارد، اما احتیاط مستحب این است که از آنها نیز خودداری شود. احتیاط واجب این است که از هر چیزی که در مورد جامد یا مایع بودن آن شک وجود دارد، دوری شود.