ناخن گرفتن، جزو مراقبتهای روزانهای است که بسیاری از ما برای حفظ بهداشت شخصی و زیبایی انجام میدهیم. اما جالب است بدانید که در اسلام و روایات اسلامی زمان و روز ناخن گرفتن اهمیت ویژهای دارد. طبق روایات اسلامی روز خاصی از هفته یا ماه برای ناخن گرفتن میتواند تاثیرات مثبتی بر روی سلامتی، انرژی و زندگی فردی داشته باشد. این عقیدهها به اصول نجوم، طالعبینی و حتی روانشناسی مرتبط با زمانبندی فعالیتهای روزانه بر میگردد.
در این مقاله از دیبامگ، به بررسی بهترین روزها برای ناخن گرفتن خواهیم پرداخت و توضیح خواهیم داد که کدام روزهای هفته و ماه میتوانند از نظر دینی برای انجام این کار مناسبتر باشند.
زمانهای خوب و بد برای ناخن گرفتن در ایام هفته
شنبه: بد است و باعث بیماری خوره و آکله در انگشتان میشود.
یکشنبه: بد است برکت را از زندگی میبرد.
دوشنبه: خوب است حافظ، قاری قرآن و نویسنده شود.
سهشنبه: بد است، باید بر هلاکت خود بترسد.
چهارشنبه: بد است، موجب بداخلاقی میگردد.
پنجشنبه: خیلی خوب درد و بلا از جسم خارج، باعث شفا و درمان است.
جمعه: خیلی خوب عمر و مالش افزون، از جذام، جنون، برص و کوری ایمن گردد.
همانند ناخن گرفتن برخی از روزها نیز مناسب اصلاح صورت بوده و برخی توصیه شده که در آن این عمل انجام نگیرد. برای درک بهتر این موضوع میتوانید به مقاله روزهای مناسب برای اصلاح صورت و ابرو در ماه قمری رجوع نمایید.
بهترین روزهای هفته برای ناخن گرفتن از نظر روایات
بهترین زمان برای ناخن گرفتن روز پنجشنبه است. به فرموده امام صادق (ع): اگر کسی ناخنهای خود را در این روز بگیرد و یکی را برای روز جمعه باقی گذارد، خداوند فقر و تنگدستی را از او دور سازد؛ و به فرموده امام رضا (ع) سبب ایمنی از درد چشم است.
در روایتى آمده است که هر کس روز چهارشنبه ناخن بگیرد و از انگشت کوچک دست راست شروع کرده و به انگشت کوچک دست چپ ختم کند، این کار او را از چشم درد حفظ مى کند.
از امام رضا علیه السلام روایت شده است که فرمودند: «روز سه شنبه ناخن بگیرید».
از حضرت رسول ﷺ روایت شده است که فرمودند: «هر کس روز شنبه یا پنجشنبه ناخن و شارب خود را بگیرد از درد دندان و چشم عافیت پیدا مى کند»
در روایتى آمده است که به هنگام گرفتن ناخن و شارب این دعا را بخوانید: «بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ وَعَلى سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ».

روزهای مناسب ناخن گرفتن
- روز ۱ ماه: کوتاهی عمر
- روز ۲ ماه: حاجت روایی
- روز ۳ ماه: درازی مو
- روز ۴ ماه: غم و اندوه
- روز ۵ ماه: سرور و شادی
- روز ۶ ماه: بلای ناگهانی
- روز ۷ ماه: از بزرگان دولت یابد
- روز ۸ ماه: بیماری
- روز ۹ ماه: باعث دردی شود
- روز ۱۰ ماه: عزیز و محترم شدن
- روز ۱۱ ماه: باعث اندوه
- روز ۱۲ ماه: میان مردم باشکوه شدن
- روز ۱۳ ماه: با شخصی خصومت ایجاد شود
- روز ۱۴ ماه: شادی
- روز ۱۵ ماه: شادی
- روز ۱۶ ماه: دلتنگی
- روز ۱۷ ماه: میانه است
- روز ۱۸ ماه: باعث رنج و اندوه است
- روز ۱۹ ماه: توانگر شدن
- روز ۲۰ ماه: ایمنی از بلاست
- روز ۲۱ ماه: دولت یابد
- روز ۲۲ ماه: بی پولی
- روز ۲۳ ماه: اصلاح در کارها
- روز ۲۴ ماه: اصلاح در کارها
- روز ۲۵ ماه: اصلاح در کارها
- روز ۲۶ ماه: رهایی از بلا
- روز ۲۷ ماه: پشیمانی
- روز ۲۸ ماه: بسیار بسیار بد است
- روز ۲۹ ماه: از خلق بپرهیزد
- روز ۳۰ ماه: ایمن شدن از بلاها
ترتیب گرفتن ناخن ها از نظر ائمه
رعایت ترتیب در گرفتن ناخنها نیز سفارش ائمه اطهار و موجب ایمنی از برخی امراض میشود.
- شروع از دست و پای راست
- دست و پای چپ
- خنصر – انگشت کوچک
- إبهام
- وسطی – میانی
- وسطى
- ابهام – شصت
- خنصر
- بنصر – چهارم بعد از شصت
- سبابه
- سبابه – انگشت امضاء
- بنصر که برای روز جمعه باقی گذاشته میشود
مرحوم محدث قمی طبق سند خود گوید:
از انگشت کوچک دست و پای چپ شروع و به انگشت کوچک دست و پای راست ختم نماید.