ماه رمضان به عنوان ماهی پر از عبادت و تقرب به خداوند، دارای احکام و آداب خاصی است که مسلمانان باید در خلال این ماه مبارک رعایت کنند. یکی از موضوعات قابل توجه در این زمینه، بررسی تأثیر روابط جنسی و بهویژه رابطه جنسی دهانی بر روزهداری است. این مسئله نه تنها برای روزهداران، بلکه برای مراجع تقلید دین اسلام حائز اهمیت است. در این مقاله از دیبامگ، به بررسی حکم بوسیدن و رابطه جنسی دهانی در ماه رمضان از منظر مراجع شیعه و سنی خواهیم پرداخت. همچنین به ابهامات و سوالات موجود در این زمینه پاسخ خواهیم داد تا روزهداران با آگاهی بیشتر نسبت به رعایت احکام شرعی اقدام کنند.
آیا رابطه جنسی دهانی روزه را باطل میکند؟
آیت الله مکارم شیرازی: این کار مبطل روزه نیست ولی سزاوار است روزه دار از آن بپرهیزد.
از نظر مراجع تقلید، اگر منی از انسان خارج شود، روزه باطل میشود. حال، اگر در رابطه جنسی دهانی، منی از فرد روزهدار خارج شود، روزهاش باطل است. اما اگر منی خارج نشود، در باطل بودن روزه اختلاف نظر وجود دارد. برخی مراجع تقلید (مانند آیتالله سیستانی) معتقدند اگر رطوبتی از فرد خارج شود که نداند منی است یا خیر، روزه باطل نیست. اما احتیاط مستحب آن است که از انجام این عمل خودداری شود.
لازم به ذکر است که درصورت انزال و منی از مرد یا زن روزه دار خارج شود روزه وی باطل و مستحف کفاره نیز است و در صورتی که زن روزه دار الت مرد را بخورد یا بلیسد و مایعی از مرد خارج شود و به حلق زن بریزد روزه زن نیز باطل است و بالعکس اگر مرد روزه دار هم برای زن رابطه دهانی انجام دهد و مایعی که از زن خارج میشود به دهان مرد بریزد و از حلق پایین رود، روزه مرد نیز باطل است. فلذا با توجه به حرام بودن توصیه میشود جدا از این عمل چه در زمان روزه و ماه رمضان و چه در مواقع عادی پرهیز شود.
آیا خوردن مایع منی و لیسیدن اعضای تناسلی همسر اشکالی دارد؟
طبق نظر فقها، مایع منی جزء نجاسات محسوب میشود و به همین دلیل خوردن آن حرام است. منظور از خوردن، این است که مایع به حلق برود، اما اگر در فضای دهان باشد و سپس به بیرون ریخته شود و دهان پاک شود، حرمت شامل آن نخواهد بود.
ترشحات آلت تناسلی قبل از خروج مایع منی هرچند نجس نیست، اما به دلیل اینکه جزء خبائث به شمار میرود، خوردن آن نیز حرام است.
لیسیدن آلت تناسلی اگر مایع به داخل نرود، اشکالی ندارد، اما از نظر بهداشتی این کارها مناسب نیست و میتواند منجر به بیماریهای مختلف شود. همچنین، در صورت تمایل به چنین رفتارهای غیرعادی، ممکن است نیاز به مشاوره وجود داشته باشد.
نظر فقهای اهل تسنن درباره رابطه دهانی در ماه رمضان
علما بر این باورند که تا زمانی که هیچ یک از زوجین به دلیل تحریک جنسی دچار انزال نشوند، روزه آنها صحیح است (به شرطی که زن روزه داشته باشد). لازم به ذکر است که روزه هر یک از آنها تنها با انزال باطل میشود و در مورد شما، فقط روزه شوهر باطل میشود اگر زن روزه نگیرد.
از سوی دیگر، برخی از علما رابطه جنسی دهانی را عملی ناپسند میدانند و تنها در صورتی مجاز است که همسر این موضوع را بپذیرد و اطمینان داشته باشد که نجاستی به وجود نخواهد آمد. همچنین، علمای فقه روزه را به عنوان پرهیز از هوسها و شکمها تعریف کردهاند.
نظر غالب میان علما، از جمله امامان چهارگانه (ابوحنیفه، مالک، شافعی و احمد) این است که خودارضایی یا نزدیکی با همسر تا حد انزال، روزه را باطل میکند. آنها به این دلیل استناد میکنند که ارضای میل جنسی بر روزهدار حرام است، زیرا خداوند در حدیث قدسی میفرماید: «او به خاطر من از غذا، نوشیدنی و میل خود دست میکشد».
حکم بوسیدن همسر در ماه رمضان چیست؟
آیتالله مکارم شیرازی: بوسیدن همسر در حال روزهداری، بدون اینکه منی خارج شود یا کار دیگری که موجب تحریک شهوت گردد، مکروه است. اما اگر این عمل به قصد خروج منی انجام شود، روزه را باطل خواهد کرد.
آیتالله خامنهای: اگر مرد در حین بوسیدن یا ملاعبه با همسرش به انزال برسد، روزهاش باطل میشود. اما اگر به طور ناخواسته و غیر عمد این اتفاق بیفتد، روزهاش باطل نخواهد شد و تنها غسل بر او واجب میگردد. ایشان در جای دیگری نیز بیان میکنند که اگر بوسیدن و ملاعبه در ماه مبارک رمضان منجر به خروج منی نشود، روزه را باطل نخواهد کرد.
امام خمینی قدس سره: بوسیدن همسر یا انجام کارهایی که موجب تحریک شهوت شود، بدون قصد خروج منی در حال روزهداری مکروه است. اما اگر این کار به نیت خروج منی انجام شود و منی خارج گردد، روزه فرد باطل خواهد شد.
آیت الله تبریزی: اگر آب دهان هر یک از زن و مرد به دهان دیگری وارد شده و بلعیده شود، روزه باطل خواهد شد. در غیر این صورت، روزه صحیح است.
آیت الله بهجت: اگر آب دهان یکی از طرفین توسط دیگری بلعیده شود، روزه باطل میشود.
نظر فقهای اهل تسنن درباره بوسیدن همسر در ماه رمضان
فقهای اهل تسنن در مورد اعمال زناشویی، از جمله بوسیدن همسر، نظرات مختلفی ارائه دادهاند که به برخی از آنها اشاره میشود:
شافعی: اگر بوسیدن همسر موجب تحریک و ایجاد حالت شهوانی در فرد شود، این عمل حرام است و در غیر این صورت، مکروه به شمار میآید.
مالکی: اگر فرد مطمئن باشد که بوسیدن همسر منجر به انزال نخواهد شد، این عمل مکروه است؛ اما اگر بداند که این کار باعث انزال میشود، حرام خواهد بود.
حنفی: در صورتی که فرد از بوسیدن بترسد که ممکن است به انزال منجر شود، این عمل مکروه است؛ در غیر این صورت، کراهتی ندارد.
حنبلی: بوسیدن زن در حالت روزه اگر موجب تحریک شود، مکروه است و در غیر این صورت، کراهت ندارد.