چرا کالابرگ واریز نشده؟ علت واریز نشدن کالابرگ 1404 + راه های پیگیری

علت واریز نشدن مرحله سوم کالابرگ الکترونیکی چیست؟ چگونه میتوان پیگیری کرد؟

طرح کالابرگ الکترونیکی به عنوان یک اهرم حمایتی برای اقشار خاص جامعه، همواره با امیدواری و انتظار همراه بوده است. اما در این میان، پرسشی که ذهن بسیاری از شهروندان را در سال 1404 به خود مشغول کرده، این است: “چرا کالابرگ واریز نشده است؟” عدم واریز به‌موقع یا عدم شمولیت در این طرح، می‌تواند نگرانی‌های جدی را برای خانوارهای واجد شرایط ایجاد کند.

در این میان، شناخت دلایل احتمالی این مسئله، از تغییر در دهک‌بندی گرفته تا مشکلات فنی و اطلاع‌رسانی، و همچنین آگاهی از راه‌های صحیح پیگیری و استعلام وضعیت کالابرگ، امری ضروری به نظر می‌رسد. این مقاله از دیبامگ تلاش دارد تا ضمن طرح این پرسش اساسی، به بررسی علل احتمالی واریز نشدن کالابرگ در سال 1404 پرداخته و مسیرهای موثر برای پیگیری و کسب اطلاعات دقیق در این زمینه را روشن سازد.

بیشتر بخوانید: چرا مستمری بهزیستی [1404] واریز نشده است؟ بررسی دلایل و نحوه پیگیری

علل احتمالی واریز نشدن کالابرگ اردیبهشت 1404

با توجه به اطلاعات موجود، دلایل مختلفی برای واریز نشدن کالابرگ وجود دارد. برای بررسی دقیق‌تر وضعیت شما، لازم است موارد زیر را در نظر بگیرید و پیگیری کنید:

1. مشمولیت:

  • بررسی دهک درآمدی: طرح کالابرگ الکترونیکی معمولاً برای دهک‌های درآمدی خاصی (معمولاً 1 تا 7) در نظر گرفته می‌شود. ممکن است به دلیل تغییر در وضعیت اقتصادی خانوار و قرار گرفتن در دهک‌های بالاتر، مشمول دریافت نشده باشید. برای بررسی دهک خود می‌توانید به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنید.
  • قرار داشتن در فهرست یارانه‌بگیران بهمن 1403: طبق برخی گزارش‌ها، افرادی مشمول هستند که تا بهمن 1403 در فهرست یارانه‌بگیران قرار داشته‌اند.

2. زمان واریز:

  • مراحل مختلف واریز: واریز کالابرگ ممکن است در چند مرحله و در تاریخ‌های متفاوتی برای دهک‌های مختلف انجام شود. لازم است از آخرین اطلاعیه‌های رسمی در مورد زمان واریز برای دهک خود مطلع شوید.
  • تاخیر در واریز: گاهی اوقات ممکن است به دلایل بودجه‌ای یا فنی، واریز کالابرگ با تاخیر مواجه شود.

3. مشکلات فنی و اطلاعاتی:

  • مشکلات سامانه: ممکن است به دلیل مشکلات فنی در سامانه‌های مربوطه، واریز انجام نشده باشد یا اطلاعات به درستی ثبت نشده باشد.
  • اطلاعات نادرست: در صورتی که اطلاعات سرپرست خانوار یا شماره حساب بانکی اشتباه ثبت شده باشد، ممکن است واریز با مشکل مواجه شود.

4. عدم استفاده در مهلت مقرر (در مراحل قبلی):

  • اگر در مراحل قبلی کالابرگ واریز شده و در مهلت تعیین شده از آن استفاده نکرده باشید، ممکن است در مراحل بعدی مشمول نشوید. (البته این مورد بیشتر مربوط به اعتبار استفاده نشده در دوره‌های قبلی است و نه عدم واریز اصل اعتبار).

علت اصلی واریز نشدن کالابرگ

به نقل ازخبرگزاری تسنیم: در حالی که برخی رسانه ها نوشته اند مرحله سوم شارژ اعتبار کالابرگ از یکشنبه ۲۱اردیبهشت ۱۴۰۴آغاز خواهد شد، مرجان دبیری, سخنگوی طرح کالابرگ با اشاره به اینکه فعلا خبری از اجرای مرحله سوم کالابرگ نیست گفت: مرحله سوم کالابرگ بعد از تصمیم گیری در هیات دولت و ابلاغ به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از طریق روابط عمومی وزارت و رسانه های ملی اطلاع رسانی خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای طرح کالابرگ الکترونیک با هدف حمایت از معیشت خانوارهای مشمول و تقویت سبد غذایی دهک‌های اول تا هفتم که از اسفندماه سال گذشته اجرا شده است، گفت: در این طرح برای دهک‌های اول تا سوم به ازای هر نفر ۵۰۰هزار تومان و دهک‌های چهارم تا هفتم به ازای هر نفر ۳۵۰هزار تومان اعتبار برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی شامل اقلامی از گروه‌های لبنیات، پروتئین و خواربار به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است که مرحله دوم آن از ۲۰فروردین‌ماه برای دهک اول تا سوم و از ۲۷فروردین‌ماه برای دهک‌های چهار تا هفت درآمدی شارژ و به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۵۷میلیون نفر از مشمولان در مرحله دوم از اعتبار خود استفاده کرده‌اند، گفت: اعتبار کالابرگ‌ الکترونیک تا پایان خردادماه ۱۴۰۴قابل استفاده است.

سخنگوی طرح کالابرگ در پاسخ به سوالی درباره اجرای مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیک بیان کرد: هنوز تصمیمی درخصوص مرحله سوم اجرای کالابرگ الکترونیک گرفته نشده است؛ در صورتی که قرار به شارژ یا پرداخت مرحله سوم باشد، حتما در این زمینه از طریق کانال وزارت کار و رسانه‌های رسمی اطلاع‌رسانی خواهد شد، در غیر این صورت هرگونه لینک ارسالی، فاقد اعتبار بوده و جعلی است.

برای پیگیری و یافتن دلیل واریز نشدن کالابرگ، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • مراجعه به سامانه حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: به نشانی hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کرده و با وارد کردن کد ملی، وضعیت مشمولیت و دهک درآمدی خود را بررسی کنید.
  • استفاده از کد دستوری: با شماره‌گیری کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷۴۴* از طریق تلفن همراهی که به نام سرپرست خانوار ثبت شده است، می‌توانید وضعیت دهک‌بندی و مشمولیت خود را دریافت کنید.
  • نصب و بررسی اپلیکیشن «شما»: این اپلیکیشن اطلاعات مربوط به کالابرگ و فروشگاه‌های مشمول طرح را ارائه می‌دهد. می‌توانید از طریق آن وضعیت اعتبار خود را نیز بررسی کنید. برای دانلود به shoma.sfara.ir مراجعه کنید یا کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* را شماره‌گیری کنید.
  • تماس با شماره تلفن ۶۳۶۹: برای پیگیری مشکلات فنی یا ثبت اعتراض می‌توانید با این شماره تماس بگیرید.
  • مراجعه حضوری به ادارات کل کار در مناطق و استان‌ها: در صورت عدم دریافت پاسخ از طریق روش‌های غیرحضوری، می‌توانید به صورت حضوری به این ادارات مراجعه کنید.

نکات مهم:

  • مراقب پیامک‌ها و لینک‌های جعلی با عنوان کالابرگ باشید و فقط از طریق سامانه‌ها و شماره‌های رسمی اقدام کنید.
  • برای استعلام و پیگیری، اطلاعات سرپرست خانوار (کد ملی و شماره تلفن همراه ثبت شده به نام ایشان) مورد نیاز است.

با انجام این پیگیری‌ها، می‌توانید دلیل واریز نشدن کالابرگ را جویا شده و در صورت لزوم، نسبت به رفع مشکل یا ثبت اعتراض اقدام نمایید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید