خیابان ولیعصر تهران در گذر تاریخ به روایت تصویر؛ از دوران پهلوی تا علیرضا زاکانی

خیابان ولیعصر یا پهلوی سابق یکی از خیابان های بزرگ تهران است که قطع درختان آن خبرساز شده است. اما این خیابان در گذر تاریخ چگونه بوده است؟

این روزها قطع درختان در خیابان ولیعصر بسیار پر سر و صدا شده‌اند. در ادامه شما را به دیدن تصاویری زیبا از طولانی‌ترین خیابان ایران از گذشته تا به امروز دعوت می‌نماییم.

خیابان ولیعصر به روایت تصویر

خیابان ولیعصر سال 1316
خیابان ولیعصر سال ۱۳۱۶
خیابان ولیعصر سال 1317
خیابان ولیعصر سال ۱۳۱۷
خیابان ولیعصر سال 1330
خیابان ولیعصر سال ۱۳۳۰
خیابان ولیعصر سال 1334
خیابان ولیعصر سال ۱۳۳۴
خیابان ولیعصر
خیابان ولیعصر
خیابان پهلوی
خیابان پهلوی
خیابان پهلوی
خیابان پهلوی
خیابان ولیعصر سال 1344
خیابان ولیعصر سال ۱۳۴۴
خیابان انقلاب چهارراه ولیعصر سال 1351
خیابان انقلاب چهارراه ولیعصر سال ۱۳۵۱
خیابان ولیعصر سال 1353
خیابان ولیعصر سال ۱۳۵۳
خیابان ولیعصر دهه 50
خیابان ولیعصر دهه ۵۰
خیابان ولیعصر دهه 60
خیابان ولیعصر دهه ۶۰
خیابان ولیعصر دهه 90
خیابان ولیعصر دهه ۹۰

  

درختان قطع شده خیابان ولیعصر
درختان قطع شده خیابان ولیعصر

تاریخچه خیابان ولیعصر

زمان شکل گیری این خیابان به حدود ۱۰۰ سال پیش در اوایل سلطنت رضاشاه باز می‌گردد. در دوران پهلوی و قبل‌تر از آن تنها راه ارتباطی تهرانِ قدیم با محدوده شمیران جاده قدیم شمیران (خیابان شریعتی) بود.

زمانی که رضا خان، رضا شاه شد کاخ مرمر و مجموعه سعدآباد را ساخت تا محل زندگی او و خانواده سلطنتی باشد و با توجه به آنکه مجموعه سعدآباد در حوالیِ شمیران خارج از محدوده شهر تهران محسوب می‌شد و دسترسی مناسبی از شهر به این مجموعه کاخ‌ها وجود نداشت؛ دستور داد خیابانی یکپارچه از جنوبِ تهران و محدوده راه‌آهن تا روستاهای شمیران واقع در شمالِ تهران بسازند و نام این خیابان تازه تاسیس را «پهلوی» گذاشتند.

بنابراین جاده قدیم شمیران (خیابان شریعتی) و جاده جدید شمیران (خیابان پهلوی یا ولیعصر) خیابان‌های اصلی‌ای بودند که تهران را به شمیران وصل می‌کردند.

در اوایل پهلوی و قبل از گسترش تهران و تبدیل شدن آن به یک کلان‌شهر، محدوده‌ی شمالی تهران به خیابان انقلاب ختم می‌شد بنابراین تمام زمین‌هایی که مابین خیابان انقلاب و محدوده میدان تجریش قرار داشتند در واقع زمین‌های خارج از شهر تهران محسوب می‌شدند که بخش عظیمی از آنها زمین‌های بایر بودند و بعدها با گسترش تهران وارد محدوده شهری تهران شدند.

بنابراین بخش شمالی خیابان پهلوی در ابتدای امر به «جاده پهلوی» معروف بود و بخش جنوبی آن که در محدوده شهری تهران قرار داشت به خیابان پهلوی شهرت یافت.

ویژگی‌های خیابان پهلوی یا ولیعصر

خیابان پهلوی طولانی‌ترین خیابان تهران است که حدود ۱۸ کیلومتر طول داشته و شمالی‌ترین نقطه تهران در دامنه کوه‌های البرز در حوالی میدان تجریش را به جنوبی‌ترین نقطه‌ی آن در حوالی میدان راه‌آهن متصل می‌کند و در این بین از تعداد زیادی از محله‌های مختلفِ تهران عبور کرده و به گونه‌ای راوی سیر تحول و شکل‌گیریِ محله‌های مختلف در شهر تهران است.

چنارهای خیابان ولیعصر

جدای از کالبد معماری، یکی از مهم‌ترین نشانه‌های خیابان ولیعصر وجود درختان چنار می‌باشد که از ابتدای شکل‌گیریِ این خیابان در طول این ۱۸ کیلومتر قرار داشتند و متاسفانه به دلایل مختلف از جمله کم‌آبی و عدم رسیدگی، تعداد زیادی از آنها خشک شده و جای خالیشان در طول این خیابان محسوس است.

طبق روایت‌های شفاهیِ موجود در مورد درختان خیابان ولیعصر ظاهرا به فواصل هر ۲ متر درخت چنار در دو طرف حاشیه‌ی این خیابان کاشته شده بود و حتی در بعضی روایت‌ها آمده که مابین این چنارها بوته‌های گل سرخ کاشته شده بود، در ابتدای شکل‌گیری این خیابان قنات‌های تهران وظیفه‌ی آبیاری به این درختان را به عهده داشتند. اما به مرور و با گذشت زمان و خشک شدن و تخریبِ تعداد زیادی از قنات‌های تهران، در بعضی از جوی‌های آبِ خیابان ولیعصر، آب‌های آلوده‌ی فاضلاب جایگزین آب‌های تمیزِ قنات‌ها شدند و عامل بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات برای درختانِ چنارِ این محدوده شدند.

جدای از مشکل آلودگی آب‌ها، در بسیاری از موارد نبودِ آب و آبیاری نامناسب باعث خشک شدن درختان چنار شده است. به طوری که امروزه تعدادی از تنه‌های خشک‌شده‌ی درختان چنارِ خیابان ولیعصر به آثارِ هنری برای تزیین پیاده‌روهای این خیابان تبدیل شده‌اند.

  • ایرانی

    آقا خوب گشنگی این چیزا سرش نمشه

  • ناشناس

    اگر خیابان ولیعصر از راه‌آهن تا تجریش یک دست بشه خیلی عالی میشه

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید