امروز در دیبامگ به بررسی یک تیتراژ ماندگار از عرفان طهماسبی در سریال نجلا میپردازیم، تیتراژی جنوبی و پر از حس خوب که مورد توجه بسیاری از طرفداران موسیقی قرار گرفته است.
سریال نجلا و تیتراژ جنوبی عرفان طهماسبی
آهنگ های جنوبی و لهجه ی مردم جنوب ایران، سرشار از شور، نشاط، عشق و حماسه هستند. نوای گرم و دلنشین موسیقی جنوب، گویی از اعماق خلیج فارس برمی خیزد و در رگ و ریشه ی شنونده نفوذ می کند. در این آهنگ ها، داستان های زندگی مردم جنوب روایت می شود. از شادی ها و غم ها، از عشق ها و دلدادگی ها، از سختی ها و مرارت ها و از امیدها و آرزوهایشان. آهنگ های جنوبی و لهجه ی مردم جنوب، گویی دریچه ای به سوی دنیایی پر از زیبایی و رمز و راز را به روی شما می گشایند. دنیایی که سرشار از عشق، شور و زندگی است.
سریال نجلا
سریال تلویزیونی «نجلا» یک مجموعه تلویزیونی به نویسندگی حسین امیرجهانی، کارگردانی خیرالله تقیانی پور و تهیه کنندگی سعید سعدی بود که داستان آن در شهرهای آبادان، خرمشهر و مناطق مختلف خوزستان در دوران قبل از جنگ و دوران دفاع مقدس را روایت میکند. مجموعهای که فصل اول آن از مهر سال ۱۳۹۹ روی آنتن شبکه سه سیما رفت و فصل دوم آن نیز به واسطه علاقهمندی که پیش بینی میشد برای بینندگان پدید آید، در نوروز سال ۱۴۰۱ پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
«نجلا» حول داستانی عاشقانه و عاشورایی است که به مناسبت اربعین حسینی ساختهشده است. این داستان عاشقانه که در حولوحوش سال ۵۸ رخداده، به حوادث آن زمان و جنگ و دفاع مقدس ارتباطی ندارد.
قصه این سریال تنها به یک داستان عاشقانه بین دختر و پسری اشاره میکند که پسر میبایست طبق خواسته عشق خود در آن شرایط آشفته و ناامنیها دختر را از مرز رد کرده و به زیارت اربعین برساند، که دختر نیز در قبال انجام این خواسته جواب مثبت میدهد. اما این داستان در طول مسیر دچار حوادث و اتفاقهایی میشود. نجلا دختری است با اصالت ایرانی عراقی که برای ازدواج با عبد، برای او یک شرط عجیب میگذارد و آنهم این است که او را برای اربعین به کربلا ببرد.
عرفان طهماسبی و سبک موسیقی جدیدش
عرفان در یکی از گفتگوهایش بود که درباره سبک خاص خوانش خود توضیح داد: برنامه عصر جدید از خیلی جهات به من کمک کرد. اما جالبترینش این بود که سبک کارم را به کلی تغییر داد. من اصلاً آهنگساز راک بودم. حتی یک آلبوم کامل آماده با ۸ قطعه دارم که ملودی فارسی دارد و کاملاً راک است. اما در عصر جدید بهصورت اتفاقی یکی از آهنگهای مورد علاقهام را که کمی لهجه شیرازی داشت انتخاب کردم که خیلی مورد استقبال قرار گرفت.
برای مرحله دوم آهنگ دیگری انتخاب کردم که کاملاً فولک (موسیقی بومی یا محلی) بود. از آنجا که این آهنگ در لهجه و نوع موسیقی غلظت بسیاری داشت، مردم نتوانستند ارتباط خوبی با آن برقرار کنند. به همین دلیل نشستم و بررسی کردم که چرا آهنگ اول با استقبال روبهرو شد و کار دوم آنچنان به دل مردم ننشست. درواقع این سبکی که امروز من را با آن میشناسند، سبکی است که با توجه به برنامه عصر جدید مهندسی شده است.
من دیدم در سبکهای دیگر، طعمهای بسیار قویای داریم و اگر میخواهم حرفی برای گفتن داشته باشم، باید یک راه برای خودم بسازم. همین شد که قدم در این راه گذاشتم و نتیجه این کار ملودیهای فولکی شد که طعمی از گویشهایش شیرازی، جنوبی، بختیاری، لری دارند.
بیشتر بخوانید:آواز ماندگار: روایتی از دردهایی که به موسیقی تبدیل شدند | فیلم سام و نرگس و تیتراژی بیادماندنی
وی ادامه داد: مخاطبی که من امروز دارم، مخاطب علاقهمند به فولک است. حتی علاقهمند به پاپ هم نیست. واقعاً نمیتوان او را به راک برد. عزیزانی هستند که در این حوزه کار میکنند، افتخار داده و برخی از این ملودیها را دوست داشته و خواستهاند. من هم فقط بهدنبال این هستم که افرادی این کارها را بخوانند که قشنگ اجرا کنند. اصلاً در اینباره دید مادی یا معنوی ندارم که مثلاً بخواهم صاحب اثر باشم. فقط دوست دارم این کارها خوانده شوند که به امید خدا قرار است این اتفاق بیفتد.
طهماسبی در یکی دیگر از گفتگوهای محدود رسانهایاش بود که در پاسخ به پرسشی مبنیبر اینکه آیا میتوان روی سبک آثاری که میخواند، اسمی انتخاب کرد، توضیح داد: فکر میکنم باید برایش یک اسم ساخت. اما هماکنون میتوان آن را در یک جمله توضیح داد؛ موسیقی پاپ با نگرش یا نگاهی به فولک. بهنظرم مسیر خیلی جالبی باز شده که من اصلاً آمادگی رفتن در این مسیر را نداشتم و اتفاقاً همین جذابترش میکند.
همیشه دوست دارم کاری را انجام بدهم که دیگران آن را انجام نمیدهند یا کمتر به آن پرداخته شده است. شاید به همین خاطر هم راک را انتخاب کرده بودم. حالا میبینم به این سبک که در آن ردی از موسیقی فولک دیده شود، حتی نسبت به راک هم کمتر پرداخته شده. برای همین از این اتفاق، از باز شدن این مسیر نو و جذاب و قدم گذاشتن در آن کاملاً راضی و خوشحالم.
آهنگ و متن تیتراژ نجلا با صدای عرفان طهماسبی
اگه بیامو تو نباشی خو دلوم تنگ میشه اگه کسی جاته ندونه همه جا جنگ میشه
لشکر غمم همه دنیارو میگیره جنگی که هیشکی به جز مو توش نمیره
مث کشتی زیر دریا نه میمونم نه میمیرم تو چه جنگی داری با مو که تو شهر خوم اسیرم
مث کشتی زیر دریا نه میمونم نه میمیرم تو چه جنگی داری با مو که تو شهر خوم اسیرم
مو یه روز قربونی تموم کارات میشم لا به لای این همه کیش مو یه روز مات میشم
لشکر غمم همه دنیارو میگیره جنگی که هیشکی به جز مو توش نمیره
مث کشتی زیر دریا نه میمونم نه میمیرم تو چه جنگی داری با مو که تو شهر خوم اسیرم
مث کشتی زیر دریا نه میمونم نه میمیرم تو چه جنگی داری با مو که تو شهر خوم اسیرم