آیت الله میرباقری کیست؟ سوابق، فعالیت‌ها و حواشی عضو مجلس خبرگان رهبری

آیت الله سید محمدمهدی میرباقری زاده ۱۳۴۰ در قم است. او هم اکنون نمایندگی استان سمنان در مجلس خبرگان رهبری را به‌عهده دارد.

آیا می‌دانید آیت الله میرباقری کیست؟ در زمان کنونی چه سمتی داشته و به فعالیت‌های ایشان چیست؟

آیت الله میرباقری کیست؟

آیت الله سید محمدمهدی میرباقری در سال ۱۳۴۰ در قم و در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود و از آنجایی که علاقه وافری به علوم دینی داشتند وارد حوزه گردیدند.

از مهم‌ترین اساتید ایشان در فقه و اصول آیت الله جواد تبریزی، وحید خراسانی، زنجانی و سبحانی و در منطق و فلسفه آیت الله حسن‌زاده آملی، عبدالله جوادی آملی، محمدتقی مصباح یزدی و علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی را می‌توان نام برد.

از ایشان آثاری نیز به چاپ رسیده است و هم اکنون ریاست فرهنگستان علوم اسلامی قم و نمایندگی استان سمنان در مجلس خبرگان رهبری را به‌عهده دارد.

فعالیت‌های آیت الله میرباقری

۱- سوابق تحصیلی و مدارج علمی

استاد میرباقری پس از گذراندن مقطع دبیرستان، دروس حوزوی را از سال ۱۳۵۴ آغاز کرد و دوره مقدمات و سطح را در محضر اساتید برجسته و بنام حوزه علمیه قم همچون حضرات آیات سید علی محقق، اعتمادی و پایانی فراگرفتند.
ایشان از سال ۱۳۶۰ با جدیت در درس خارج فقه آیت الله شبیری زنجانی و دروس خارج اصول آیت الله سیدکاظم حائری و آیت الله وحیدخراسانی حاضر شدند و از آنان کسب فیض نمودند؛ پس از مدتی، تحصیل دروس خارج اصول و خارج فقه را به شکل متمرکز و مستمر در محضر مرحوم آیت‌الله شیخ جواد تبریزی ادامه داده و به تکمیل و تحکیم مبانی اجتهاد پرداختند تا اینکه به حلقه شاگردان خصوصی و هیئت استفتائات ایشان راه یافتند؛ مدت حشر و نشر علمی استاد با مرحوم آیت‌الله شیخ جواد تبریزی بیش از بیست سال بوده است.

ایشان در کنار تحصیلات فقهی و اصولی، از شرکت در دروس فلسفی و منطقی هم بازنماندند و «نهایه الحکمه» را نزد آیت‌الله مصباح یزدی، «اشارات» و «شرح منظومه» را نزد آیت‌الله انصاری شیرازی، «منطق شفاء» و بخشی «اسفار» را نزد آیت‌الله جوادی آملی و بخشی از «طبیعیات شفا و علم هیئت» را نزد علامه حسن زاده آملی آموختند؛ ایشان همچنین در دروس حجت‌الاسلام‌ و المسلمین علامه سیدمنیرالدین حسینی (ره) حضور یافتند و سال ها از نظریات بنیادی ایشان در زمینه «کاربردی شدن فلسفه (فلسفه شدن)»، «روش شناسی علم دینی» و «فلسفه اصول فقه حکومتی» بهره بردند.

۲- سوابق پژوهش

ایشان تاکنون بر پژوهش ها و طرح های فراوان «حوزوی، دانشگاهی و وابسته به نهادهای حکومتی» نظارت علمی کرده و یا مشاوره داده‌اند؛ همچنین در پایان نامه های متعدد «سطح چهار حوزه» یا «دکترای دانشگاه» به‌عنوان استاد راهنما یا استاد مشاور مشارکت داشته‌اند.

از استاد میرباقری کتب و آثار مختلفی منتشر شده یا در دست انتشار است که برخی از آن‌ها عبارت اند از:

۱. «تقریرهای درس خارج اصول فقه»؛ ۲. «حجیت قواعد عام علم اصول»؛ ۳. «درآمدی بر مبادی اصول فقه حکومتی»؛ ۴. «مبانی فقه حکومتی»؛ ۵. «گفتارهایی در فلسفه و حکمت»؛ ۶. «جستاری در مبانی نظری ولایت فقیه»؛ ۷. «مراقبه های عاشورایی»؛ ۸. «توحید و ولایت الهیه»؛ ۹. «اما شناسی»؛ ۱۰. «در شناخت غرب»؛ ۱۱. «ضیافت بلا» ۱۲. «علم دینی» ؛ ۱۳. «کالبدشکافی فرهنگی فتنه ۸۸»؛ ۱۴. «هنر، دین، تجدد»؛ ۱۵. «نگاهی بنیادین به نسبت اخلاق و فناوری اطلاعات»؛ و … .

۳- سوابق تدریس

آیت‌الله میرباقری همزمان با فراگیری دانش های حوزوی، به تدریس علوم حوزوی نیز پرداختند و در فاصله سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۹ دروس مقدمات و سطح حوزه را تدریس نمودند؛ سپس از سال ۱۳۷۲ تدریس دروس خارج اصول و خارج فقه را در حوزه علمیه قم آغاز کردند که با گذشت بیش از ۲۰ سال، همچنان به تدریس این دروس ادامه می دهند.
یکی از مباحث مهم درس خارج فقه ایشان در سال‌های اخیر بحث «ولایت فقیه» بود که در هشتاد جلسه ارائه شد و طی آن مبانی فقهی، کلامی و جامعه شناختی ولایت فقیه تبیین و تشریح گردید. ایشان در سال ۱۳۹۱ «درس خارج مبانی فقه حکومتی» را برگزار کردند و به طرح زوایای نوینی در اندیشه فقه حکومتی همت گماردند. از دیگر تدریس های مهم استاد میرباقری می توان به تدریس دوره های مختلف «اصول فلسفه برنامه ریزی» و «فلسفه تطبیقی» و دوره های متعدد «الهیات و امام شناسی» اشاره کرد.

۴- سوابق تبلیغ

استاد میرباقری در عرصه تبلیغ عمومی و نخبگانی در داخل و خارج از کشور نیز حضوری جدی و گسترده داشته¬اند؛ به-گونه¬ای که امروز به‌عنوان یکی از نخبگان تبلیغی کشور شناخته میشوند. ایشان در ۲۵ سال گذشته سخنرانی‌های متعددی در موضوعات مختلف مذهبی ایراد کرد‌ه‌اند؛ از جمله این موضوعات می‌توان به «رابطه الوهیت، ولایت، شریعت»، «فلسفه تاریخ شیعی»، «تفسیر قرآن کریم»، «شرح ادعیه و زیارات، به¬ویژه زیارت عاشورا و جامعه کبیره»، «تحلیل حادثه عظیم عاشورا»، «مهدویت و انتظار» «عرفان ولایی و تربیت ولایی» و… اشاره کرد.
ایشان در دو سال اخیر نیز با حضور در برنامه تلویزیونی اثرگذار «سمت خدا» پاسخگوی دغدغه‌های دینی مخاطبین فرهیخته رسانه ملی بوده‌اند.

۵- سوابق شغلی و اجرایی

استاد میرباقری در دوران نوجوانی در مبارزات مردمی علیه رژیم منحوس پهلوی به فعالیت پرداخته و در دوره جوانی هم در جبهه¬های جنگ تحمیلی حاضر شدند؛ ایشان در حوادث مهم سیاسی پس از انقلاب اسلامی نیز همواره در صحنه حاضر بوده و علیه جریانهای سکولار و غیرانقلابی و به‌نفع جریانهای ارزشی و ولایی به روشنگری پرداخته‌اند. ایشان تاکنون در نشستها و مناظرات متعددی شرکت کرده و در محافل علمی از مواضع انقلاب و نظام اسلامی دفاع نموده‌اند؛ همچنین از سال ۱۳۷۹ تاکنون مسئولیت فرهنگستان علوم اسلامی (از مؤسسات انقلابیِ فعال در تأمین نیازمندی¬های فرهنگی انقلاب اسلامی) را برعهده داشته و علاوه برآن عضو هیئت امنای برخی از مؤسسات انقلابی و برخی از مدارس علمیه میباشند.

۶- سوابق اجتماعی و فرهنگی

آیت‌الله میرباقری پس از دفاع مقدس در مسائل معطوف به انقلاب اسلامی اهتمام ویژه ای داشتند و به‌ نوبه‌ خود به تقویت جبهه سیاسی و فرهنگی انقلاب اسلامی و تبیین نظریه «تمدن نوین اسلامی» کمک نمودند؛ تا آنجا که در مورد بیشتر کلیدواژه ها و موضوعات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مورد تأکید امام راحل (ره) و امام خامنه ای به ارائه تحلیل های راهبردی پرداخته و پیشنهادهایی را ارائه داده‌اند؛‌ موضوعاتی همچون: رسالت انقلاب اسلامی، ولایت فقیه، اسلام آمریکایی، نهضت تولید علم دینی، الگوی پیشرفت، تحول در حوزه، روشنفکری بیمار، مبانی دینی هنر و سینما، آسیب شناسی هیئات، مسئله جمعیت، زن منتظر، بیداری اسلامی، فتنه ۸۸، اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی، پروژه نفوذ و ….

حواشی آیت الله میرباقری

جهان نیوز در مقاله‌ای نوشت:

در روز‌های گذشته، فعالیت مجازی اصلاح‌طلبان و ضدانقلاب یک موضوع مشترک داشت و آن انتقاد و اعتراض به آیت‌الله میرباقری بود به خاطر جمله‌ای که از قضا آیت‌الله میرباقری آن را نگفته بود، بلکه خود این جماعت آن را با تقطیع عبارات او ساخته بودند و خود هم آن را محکوم می‌کردند!

در روز‌های گذشته یک عبارت این عضو مجلس خبرگان منتشر شد که جنجال‌هایی را علیه او در فضای مجازی موجب شد. اما کسی توجه نکرد که منبع این خبر رسانه صهیونیستی اینترنشنال است!

اینترنشنال از قول میرباقری منتشر کرد که «پایه‌ریزی فرهنگی جدید بر مبنای اسلام، سختی و گرسنگی به دنبال دارد و مردم ما این راه را خود انتخاب کرده‌اند، برخی می‌خواهند ایران را مانند ژاپن و آلمان کنند.»

همین عبارات باعث حمله و تخطئه میرباقری در فضای مجازی شد. در حالی که این عبارت آمیخته‌ای از تقطیع چند عبارت اوست. عبارات آغازین را او از امام خمینی نقل می‌کند که «چه کسی است که نداند مردم عزیز ما در سختی هستند و گرانی و کمبود بر طبقه مستضعف فشار می‌آورد، ولی هیچ کس هم نیست که نداند پشت کردن به فرهنگ دول دنیای امروز و پایه‌ریزی فرهنگی جدید بر مبنای اسلام در جهان و برخورد قاطع اسلامی با امریکا و شوروی، فشار و سختی و شهادت و گرسنگی را به دنبال دارد و مردم ما این راه را خود انتخاب کرده‌اند و بهای آن را هم خواهند پرداخت و بر این امر هم افتخار می‌کنند.»

بخش دوم عبارت هم میرباقری اشاره به خلع سلاح ژاپن و آلمان دارد که در عبارت تحریف شده، نیامده است: «برخی در دنبال کردن گفت‌وگوی با جهان می‌خواهند خلع سلاح را بپذیرند که بسیار عجیب و غریب است، و همچنین ایران را در درون نظم جهانی هضم کرده و مانند ژاپن و آلمان کنند. دشمن نقشه خاورمیانه جدید را منتشر کرده و می‌خواهند عراق و ایران را تجزیه کنند و به هیچ‌وجه ایران در نظم آن‌ها پایدار نمی‌ماند.»

مهدی خلجی، تحلیلگر ضدانقلاب میرباقری را ابوبکر البغدادی ایران نامید و در گفتاری متوهمانه گفت که او به دنبال رهبری در ایران است!

عباس عبدی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب هم جملات تحریف شده و دروغین را با تصویر آیت‌الله میرباقری منتشر کرده و نوشته: «اگر ذره‌ای گرسنگی و سختی در این چهره دیدید مردم را خبر کنید. همین سخنان هم از روی سیری و آسایش است. چون انسان گرسنه و در حال سختی به این حرف‌ها فکر هم نمی‌کند.»

و پس از تذکر مخاطبان به دروغ بودن مطلب، بدون حذف توییتش نوشته که «‏برخی خوانندگان محترم متذکر شده‌اند که این سخنان از متن بیرون آمده و به نحوی نقل قول است و… روشن است که توییت در مقام رد و نقد جملات نیست. بلکه در تناسب گوینده و محتوایی سخن است.»

وقتی جملات از میرباقری نیست، چطور دنبال تناسب گوینده و محتواست؟!

نقد تابناک به آیت الله میرباقری

دیشب آیت الله سید مهدی میرباقری در سخنرانی خود آیاتی از سوره توبه را خواندند و فرمودند: بر اساس آیات قرآن، فقط مؤمنان حقّ‌اند. منشور حقوق بشر یعنی حق بودن و درستی همه عقاید درحالی که این تفکّر به نوعی باطل بودن همه عقاید را نشان می‌دهد. لذا فقط عقیده اسلام حق است و غیر اسلام باطل است.

اگر مراد ایشان را درست فهمیده باشم – که در اکثر اوقات اصلا نمی‌فهمم منظور ایشان چیست – به گمانم حرف ایشان دقیق نباشد. بین دو اصطلاح خَلط شده است: حق به معنی صدق در اصطلاح معرفت‌شناسی، حق در اصطلاح سیاسی و حقوقی.

این اشتباه در پلورالیسم هم اتّفاق می‌افتد. سه گام و معنی در پلورالیسم یا کثرت‌گرایی دینی وجود دارد:

۱- پلورالیسم به معنی پاداش دادن به همه عقاید و عذاب نکردن کافران.

۲- پلورالیسم به معنی وجود حقوق برابر دنیوی میان مسلمانان و غیر مسلمانان از جمله حق آزادی عقیده، حق حیات و…

۳- پلورالیسم به معنی درستی و صدق همه‌ی ادیان و مذاهب دینی.

این سه اصطلاح با هم تفاوت دارند. ممکن است کسی به یک اصطلاح و لایه باور داشته باشد ولی به لایه دیگر باور نداشته باشد. مرحوم میرزای قمی به لایه ۱ باور داشت ولی به لایه ۲ باور نداشت. محسن کدیور به لایه ۲ باور دارد ولی به لایه ۱ و ۳ باور ندارد.

لذا می‌توان به باطل بودن ادیان غیر اسلامی باور داشت ولی حقوق انسان‌ها را مساوی دانست. تلازمی میان این مراحل وجود ندارد. مشنور حقوق بشر اساسا کاری به صدق عقیده ندارد و فقط از آزادی میان انسان‌های مختلف حرف می‌زند.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید