روز جهانی فناوری آموزشی چه روزی است؟ + فناوری آموزشی از نگاه تاریخ

آیا میدانید روز فناوری آموزشی چه روزی است؟

در این مطلب از دیبامگ همانطور که روز فناوری آموزشی را جشن می گیریم و درباره آن توضیح میدهیم، به زمان یونان باستان برمی گردیم و نگاهی به چگونگی تکامل فناوری آموزشی می اندازیم.

روز جهانی فناوری آموزشی

روز فناوری آموزشی هر سال در ۲۳ سپتامبر / ۲ مهرماه برگزار می‌شود. در این روز ما تأثیر فناوری بر آموزش و یادگیری را جشن می‌گیریم و از آن قدردانی می‌کنیم. همچنین از متخصصانی که از فناوری در دوره های خود پشتیبانی می کنند و از آنها استفاده می کنند، نیز تجلیل می کنیم.

فناوری آموزشی یا Ed Tech که توسط M.D. Roblyer در سال ۲۰۰۰ به عنوان “ترکیبی از فرآیندها و ابزارهای درگیر در رسیدگی به نیازها و مشکلات آموزشی، با تاکید بر به کارگیری جدیدترین ابزارها “رایانه ها و فناوری های مرتبط با آنها” تعریف شده است. بخشی از آموزش قرن بیست و یکم با این حال، تاریخچه آن به زمانی برمی‌گردد که کشیش‌های قبیله‌ای بدنه‌های دانش را سیستم‌بندی کردند و فرهنگ‌های اولیه تابلوهایی را برای ذخیره و انتقال اطلاعات به‌عنوان وسایل ارتباطی جدید اختراع کردند.

 فناوری آموزشی از نگاه تاریخ

سوفیست بزرگ در یونان باستان از اصطلاح «تکن» برای توصیف فرآیند به کارگیری دانش به طور سیستماتیک در هنر عملی آموزش استفاده می کرد. در قرون وسطی، پی یر آبلار، فیلسوف مکتبی فرانسوی، فناوری آموزشی را معرفی کرد که موادی را که به تعیین سبک آموزش مکتبی کمک می کرد، ساختار و ارائه می کرد.

قرن نوزدهم شاهد توسعه فناوری نوآورانه در آموزش بود، مانند تولید کتاب های درسی، استفاده از تخته سیاه، و بهبود در نوشتن اشیاء مانند خودکار و جوهر. به لطف عکاسی، جنبشی به نام «آموزش بصری» آغاز شد. بیش از یک قرن پیش، تا سال ۱۹۲۰، رسانه های بصری به طور گسترده توسط موسسات آموزشی پذیرفته شدند که فضایی را برای انتشار متون رسانه های سمعی و بصری فراهم کردند و فیلم های آموزشی تا سال ۱۹۲۶ به عنوان رسانه آموزشی مورد استفاده قرار گرفتند. در سال ۱۹۳۲، دانشگاه ایالتی آیووا اولین برنامه آموزشی را پخش کرد. برنامه تلویزیونی فناوری سمعی و بصری بخشی از آموزش شد.

فناوری آموزشی و جنگ جهانی دوم

جنگ جهانی دوم هر چقدر که جنگ وحشتناک است، فن آوری آموزش را برای برنامه های آموزشی نظامی به ارمغان آورد که به سرعت به آموزش عالی منتقل شد. سیستم های جدید دستورالعمل ها شامل آموزش خرد، آموزش فردی، آزمایشگاه های زبان، آزمایشگاه های رفتاری، اهداف رفتاری و آموزش به کمک کامپیوتر

مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) با اولین استفاده آموزشی از رایانه، شبیه ساز پرواز، که برای آموزش خلبانان در سال ۱۹۵۰ استفاده شد، اعتبار دارد.

صندوق فدرال از تعدادی از پروژه‌های مقیاس بزرگ در آموزش کامپیوتری مرکزی (CAI) در مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌ها در اواسط دهه ۱۹۷۰ حمایت کرد. دانشگاه استنفورد اولین نویسنده دوره آموزشی ایستگاه یادگیری چندرسانه ای را تأسیس کرد.

علاقه مندان به برنامه نویسی اصلی از دانشگاه های سراسر ایالات متحده کنفرانس ملی محاسبات آموزشی (NECC) را ایجاد کردند. در سال ۱۹۷۹، NECC اولین کنفرانس خود را برگزار کرد. امروزه بزرگترین کنفرانس فناوری آموزشی در کشور است.

هدف نهایی فناوری آموزش، ایجاد یک محیط یادگیری بهبود یافته است که در آن فراگیران بتوانند درگیر و انگیزه شوند و در نتیجه نتایج دانش‌آموزان را افزایش دهند. فناوری آموزشی امروزی دو روند اصلی را نشان می دهد: افزایش انفجاری در تعداد و نوع منابع فناوری موجود و کاهش چشمگیر هزینه کل مالکیت.

قرن بیست و یکم: شخصی سازی، آموزش ترکیبی و فناوری های آینده

امروزه، بیش از هر زمان دیگری، کالج ها و دانشگاه ها برای ارائه آموزش آنلاین و از راه دور به فناوری تکیه می کنند. تمرکز بر رایانه ها و دستگاه های تلفن همراه به عنوان ابزار آموزشی، نقش اصلی را ایفا می کند و اتصال پهنای باند سریع به یک نیاز مطلق تبدیل می شود.

از محیط های مجازی و آزمایشگاه های مجازی گرفته تا واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، آموزش عالی در حال غرق شدن در عصر دیجیتال تحول دیجیتال است. استقبال از فناوری به دانشجویان این امکان را داده است که تحصیلات عالی را متفاوت از گذشته تجربه کنند. تهیه طرح درس، ارتباط با همکاران، دسترسی به منابع دانش‌آموزی، دسترسی به تحقیق و بهترین شیوه‌های تدریس در دو سال گذشته نسبت به قبل شاهد تحول و پذیرش سریع‌تر فناوری‌های آموزشی بوده است.

در دیبامگ بخوانید: روز جهانی زبان اشاره چه روزی است؟ + تاریخچه این روز

 

سواد کامپیوتری امروزی و دانش برنامه های کامپیوتری را نمی توان دست کم گرفت. ادغام فن آوری به عنوان یک ابزار نقش اصلی را برای پیشبرد نتایج یادگیری در اثربخشی سایر منابع ایفا می کند. آموزش مهارت‌های فنی باید مبتنی بر یادگیری ابزارهایی باشد که نه فقط برای امروز، بلکه برای فردا و سال‌های آینده. فناوری آموزشی فقط مربوط به دانش آموز نیست. مربیان، در وهله اول، باید با پیشرفت های تکنولوژیک همراه باشند.

این امر به ویژه اهمیت دارد زیرا فناوری سریعتر از محیط آموزشی تغییر می کند. کسب و کارها و صنعت به فارغ التحصیلان آموزش دیده نیاز دارند که بتوانند با نیازهای چشم انداز فعلی در حال تغییر کنار بیایند. به عبارت دیگر می توان گفت موفقیت نسل امروز و فردای فارغ التحصیلان متکی بر فناوری آموزشی است.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید