ایام فاطمیه ۱۴۰۳ | تاریخ شروع و پایان دهه فاطمیه اول و دوم ۱۴۰۳

ایام فاطمیه ۱۴۰۳ – تاریخ دهه فاطمیه ۱۴۰۳ – تاریخ شروع و پایان دهه فاطمیه اول و دوم در سال ۱۴۰۳ – دهه فاطمیه ۱۴۰۳ کی شروع میشه؟

ایامی فاطمیه ایام حزن و اندوه اهل بیت پیامبر (ص) است. ایامی است که برترین زنان عالم به ملکوت اعلا پیوست. از دیرباز در این روزها عزای فاطمه زهرا برپا شده و روضه‌ها به غم جانسوز شهادت ایشان اختصاص دارد. اما آیا می‌دانید ایام فاطمیه در سال ۱۴۰۳ مقارن با چه روزهایی است؟

ایام فاطمیه اول در سال ۱۴۰۳

سه روز ۱۳، ۱۴ و ۱۵ جمادی الاول ایام فاطمیه اول نامیده می‌شوند این روزها در تقویم ۱۴۰۳ برابر است با ۲۵، ۲۶ و ۲۷ آبان (جمعه تا یکشنبه)

دهه فاطمیه اول در سال ۱۴۰۳

دهه فاطمیه اول ۱۴۰۳ از روز سه شنبه ۲۲ آبان شروع و در تاریخ جمعه ۲ آذرماه به پایان می‌رسد. لازم به ذکر است که روضه‌های شبانه از شب قبل اولین روز آغاز می‌شوند.

ایام فاطمیه دوم در سال ۱۴۰۳

سه روز ۳، ۴ و ۵ جمادی الثانی ایام فاطمیه دوم نامیده می‌شوند این روزها در تقویم ۱۴۰۳ برابر است با ۱۵، ۱۶ و ۱۷ آذر (پنجشنبه تا شنبه)

دهه دوم فاطمیه در سال ۱۴۰۳

دهه فاطمیه دوم ۱۴۰۳ از روز سه شنبه ۱۳ آذر آغاز شده و در تاریخ پنجشنبه ۲۲ آذرماه به پایان می‌رسد. شهادت حضرت زهرا (س) در تاریخ پنجشنبه ۱۵ آذرماه تعطیل رسمی می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

ایام فاطمیه ۱۴۰۳
ایام فاطمیه ۱۴۰۳

در دیبامگ بخوانید: ۱۵ متن احساسی و دلنوشته حضرت فاطمه زهرا (س) [خلاصه و کوتاه]

فلسفه وجود دو دهه فاطمیه در تقویم چیست؟

ایام فاطمیه، روزهایی است که شیعیان به‌مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س) عزاداری می‌کنند.[۱] به جهت شهرت سیزده جمادی‌الاول و سوم جمادی‌الثانی به عنوان تاریخ شهادت حضرت فاطمه، ایام فاطمیه به فاطمیه اول و فاطمیه دوم نامگذاری شده است. روزهای یازدهم، دوازدهم و سیزدهم جمادی‌الاول فاطمیه اول و روزهای سوم، چهارم و پنجم جمادی‌الثانی فاطمیه دوم نامیده شده است.[۲] البته برخی از دهم تا بیستم جمادی‌الاول را فاطمیه اول و از یکم تا دهم جمادی‌الثانی را فاطمیه دوم می‌دانند.[۳]

درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) روایات مختلفی وجود دارد و از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بیان شده است؛ اما میان علمای شیعه، دو احتمال معتبر است:

هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) یا نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان؛ بنابراین با توجه به رحلت پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی‌الاوّل، شهادت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) اتفاق افتاده است و این ایام را فاطمیّه اوّل می‌خوانند؛

اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت (سلام‌الله‌علیها) در سوم تا پنجم جمادی‌الثانی اتفاق افتاده و این ایام را فاطمیّه دوم می‌خوانند. [۴]

بنابراین ایام فاطمیه جمعا ۶ روز است، ۳ روز در ماه جمادی‌الاول و ۳ روز در ماه جمادی‌الثانی؛ فاطمیه اول از ۱۳ تا ۱۵ جمادی‌الاول و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی‌الثانی می‌باشد.

احتمال اینکه سه روز در هر ماه به عنوان ایام شهادت آن حضرت (سلام‌الله‌علیها) معرفی شده، شاید به این دلیل باشد که ماه‌های قمری از رحلت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) تا شهادت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) ۲۹ روزه بوده باشند، حال آنکه در صورت کامل بودن ماه‌های قبل، روز شهادت آن بانوی بزرگوار ۱۳ جمادی‌الاول و یا سوم جمادی‌الثانی خواهد بود؛ چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری ۲۹ روزه و حداکثر ۴ ماه قمری ۳۰ روزه می‌توانند پشت سر هم قرار گیرند.

اما در عرف، به دهه دوم جمادی‌الاول، از دهم تا بیستم جمادی‌الاول که بنابر قول ۷۵ روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی‌الثانی از اول تا دهم جمادی‌الثانی، که طبق قول ۹۵ روز، شهادت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) در آن واقع شده است، دهه فاطمیّه دوم گفته می‌شود.

منابع:

[۱] «الأیّام الفاطمیه أو موسم الأحزان الفاطمیه: المعنى والدلاله…»، شبکه الکفیل العالمیه، درج مطلب ۱۸ کانون‌الثانی ۲۰۱۶م، مشاهده ۳۰ آذر ۱۴۰۰ش.

[۲] انصاری زنجانی، اسماعیل، الموسوعه الکبری عن فاطمه الزهراء(س)، دلیلنا، بی‌تا.

[۳] خصیبی، حسین بن حمدان، الهدایه الکبری، بیروت، مؤسسه‌البلاغ، ۱۴۱۹ق.

[۴] طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ج۳، ص۲۴۰.

  • بی بی جان دعا کن ما رو

  • فردی من الفرود

    دلیل این اختلاف روایت اختلاف در نوشتار عرب آن زمان بود
    نوشتار عرب توسط دانشمند های ایرانی پرداخته و اشکالات آن رفع شده
    در قدیم عرب در نوشتار خود نقطه نداشت و دلیل اکثر اختلافات تاریخی همین موضوع می‌باشد
    در روایات شیعه آمده که وفات حضرت فاطمه (س) ۷۵ یا ۹۵ روز بعد از وفات حضرت رسول (ص) و ۷۵ در عربی خمسه و سبعین نوشته میشود و ۹۵ خمسه و تسعین که وقتی نقاط آنها را نگذاریم هردو به یک شکل(یا با تشابه خیلی زیاد بسته به دستخط فرد) در می آیند

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید