پاسخ سوال خداوند در قرآن آسیه را چگونه معرفی کرد از کتاب هدیه پایه چهارم را در بخش آموزش و پرورش این مطلب از دیبامگ برای شما عزیزان قرار دادیم.
سوال: خداوند در قرآن آسیه را چگونه معرفی کرد؟
جواب: خداوند در قرآن آسیه را الگوی مومنان معرفی کرده است. زیرا او در کاخ فرعون در مقابل ظلم و ستم ایستادگی کرد.
توضیح تکمیلی: آسیه همسر فرعون در نجات حضرت موسی(ع) از رود نیل نقش داشت و به او ایمان آورد؛ اگرچه ایمان خود را پنهان کرد. پس از آنکه فرعون از ایمان او آگاه شد، بر اثر شکنجه، کشته شد. در قرآن و روایات از او به نیکی یاد شده و در برخی روایات شیعی، همنشین حضرت خدیجه(س) در بهشت معرفی شده است.
نسب و خاندان
آسیه دختر مزاحم بن عبید و همسر فرعون بود. برخی منابع قولی را نقل کردهاند که او از بنیاسرائیل بوده است.و حتی برخی او را عمه حضرت موسی دانستهاند.
“آسیه” نام همسر رامسس دوم فرعون مصر از “اسی” یا “اسو” اشتقاق یافته است. در کتب لغت “اسی” به معنای اندوه و غصه یا اندوهگین شدن آمده است و شاید نام وی محرف استات باشد. او یکی از زنان بافضیلت تاریخ است که قرآن او را نمونه ایمان دانسته است وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّهِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ.
در اینکه وی از نژاد بنیاسرائیل یا از قبطیان بوده اختلاف است. به گفته طبری، آسیه دختر مزاحم بن عبید بن ریّان بن ولید قبطی، فرعون زمان یوسف بوده است. مقاتل نیز گفته: از قبطیان فقط سه نفر به موسی (ع) ایمان آوردند که یکی از آنان آسیه بود. گروهی دیگر قائلند وی از بهترین زنان بنیاسرائیل، پیامبرزاده و مادر و مددکار مؤمنان بوده است و برخی او را عمّه موسی دانستهاند؛ ولی آلوسی این نسبت را بعید شمرده است. جمع بین دو نظر این است که آسیه از سوی پدر قبطی و از سوی مادر از بنیاسرائیل یا به عکس بوده است. به نوشته طبری، آسیه ابتدا همسر قابوس بن مصعب بن معاویه بود. هنگامی که موسی (ع) به پیامبری رسید، قابوس (فرعون زمان کودکی موسی) مُرد و برادرش ولید (فرعون غرق شده در نیل) به جای وی نشست و با آسیه، همسر برادرش ازدواج کرد؛ ولی از آیه قَالَ أَلَمْ نُرَبِّکَ فِینَا وَلِیدًا وَلَبِثْتَ فِینَا مِنْ عُمُرِکَ سِنِینَ برمیآید که فرعونِ غرق شده در نیل، همان فرعونِ زمانِ کودکی موسی (ع) است و گفته طبری تضعیف میشود. از سوی دیگر، نامهای نامتناسب با فرهنگ و زبان قبطی، خود میتواند دلیلی بر نادرستی گزارشهای مذکور باشد.
نام آسیه در قرآن نیامده است؛ اما مفسران منظور از ﴿امْرَأَهَ فِرْعَوْنَ﴾ [تحریم:۱۱] را که دو بار در قرآن آمده، آسیه دانستهاند؛ بنابر آیه ۹ سوره قصص هنگامی که موسی را از آب گرفتند آسیه حاضر بود و فرعون را به زنده نگاه داشتن موسی ترغیب کرد. همچنین در آیه ۱۱ سوره تحریم از آسیه، در برابر زنانی مانند همسر نوح و همسر لوط که با وجود معاشرت با پیامبران، به خدا کفر میورزیدند، به نیکی و به عنوان مَثَل یاد شده است. در این آیه آمده است که آسیه از خدا خواست خانهای در بهشت برای او قرار دهد و او را از فرعون و قوم ظالمین نجات دهد.﴿إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّهِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ﴾ [تحریم:۱۱]