نوره نوعی موبر است که از مواد طبیعی ساخته میشود. عملکردش مشابه موبرهای موجود در بازار بوده ولی مواد درونش کاملا طبیعی هستند. به همین دلیل در طب اسلامی به مصرف نوره به عنوان جایگزینی برای پورهای موبر شیمیایی اشاره شده است.
در گذشته به دلیل اینکه ائمه معصومین به استفاده از نوره بسیار تاکید داشتند به همین دلیل آن را واجب می دانستند و به همین دلیل به آن واجبی هم گویند.
امام صادق علیه السلام فرمودهاند: “بهکارگیری نوره در هر ۱۵ روز یکبار سنت پیامبر است و کسی که طی ۲۱ روز نتوانست نوره تهیه کند بهعهده خدا پول قرض و نوره تهیه کند و چنانچه فردی به ۴۰ روز از نوره استفاده نکند، چنین شخصی نه مؤمن کامل است و نه مسلمان کامل بوده و نه دارای احترام است.
از این روایت کاملا میتوان دریافت که چقدر مبحث بهداشت در بین ائمه اطهار مهم بوده است. اما روزهای مناسب برای نوره کشیدن چه اوقاتی است؟
توجه: ساختار شیمیایی این محصول در گذشته شامل آهک و زرنیخ بود، امروزه به جای استفاده از آرسنیک از سولفید یا باریوم سولفات به منظور تولیدات تجاری استفاده می شود. نوره اصیل و سنتی از ترکیب “زرنیخ و آهک آبدیده” به نسبت یک به شش درست میشود.
آرسنیک یکی از عناصر سمی برای انسان میباشد که سازمان بهداشت جهانی سرطان زا بودن آنرا تایید کرده است
روزهای مناسب برای نوره کشیدن
بطور کلی نیمه اول ماه قمری (۱۵ روز اول) چون جرم ماه در حال بزرگ شدن است برای نوره کشیدن مناسب نیست. [۱]
حضرت علی (ع) میفرمایند: أُحِبُّ لِلْمُؤْمِنِ أَنْ یَطَّلِیَ فِی کُلِّ خَمْسَهَ عَشَرَ یَوْماً مِنَ النُّورَهِ. یعنی دوست دارم که مومن هر پانزده روز یک بار از نوره استفاده کند.
در جای دیگری آن حضرت میفرمایند: احتراز کنید از نوره مالیدن در روز چهارشنبه، که روز نحس مستمر است، جهنّم در روز چهارشنبه خلق شده است.
رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمودند: از جمله امور پنجگانهای که موجب پیسی میشود، نوره زدن در چهارشنبه و جمعه است.
همچنین امام رضا علیه السلام با پرهیز دادن در استفاده از نوره در حالت نشسته فرمودند: “کسی که نشسته نوره میزند، ترس بیماری فتق برای او وجود دارد”.
اما در حدیث معتبر دیگر منقول است: به خدمت حضرت صادق علیه السلام عرض کردند که مردم می گویند: که نوره کشیدن در روز جمعه مکروه است. حضرت فرمود: چنین نیست که تو گمان کرده ای، چه چیز پاک کننده تر است از نوره کشیدن در روز جمعه. [۲]
گرچه در برخی از روایات از استفاده نوره در روز چهارشنبه و جمعه نهی شده است؛ اما علامه مجلسی(رحمهالله) در جمع بین روایات، کراهت نوره در روز جمعه را تقیهای میداند.
چنانچه در حدیث دیگری وارد شده است:
عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ رَفَعَهُ إِلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: قِیلَ لَهُ: یَزْعُمُ بَعْضُ النَّاسِ أَنَّ النُّورَهَ یَوْمَ الْجُمُعَهِ مَکْرُوهَهٌ!
فَقَالَ: لَیْسَ حَیْثُ ذَهَبْتَ، أَیُّ طَهُورٍ أَطْهَرُ مِنَ النُّورَهِ یَوْمَ الْجُمُعَهِ. [۳]
بنابراین روزهای مناسب برای نوره کشیدن شامل همه روزها به جز چهارشنبه است. همچنین نیمه اول ماه نیز برای نوره کشیدن مناسب نیست.
منابع:
[۱] کتاب تقویم همسران نوشته حبیب الله تقیان
[۲] حلیه المتّقین – علاّمه محمّد باقر مجلسی رحمه الله
[۳] الکافی، ج۶، ص۵۰۶