هنگامی که ما یک چله رو شروع میکنیم، ممکن است یک روز فراموش کنیم آن عمل را انجام دهیم. به طور کلی و با استناد به نظر مراجع، در این مواقع اگر ما نیت کرده باشیم که ۴۰ روز متصل چله را به جا آوریم، باید دوباره چله را از ابتدا شروع کنیم، در غیر این صورت چون چله گرفتن واجب نیست فقط کافی است یک روز به انتهای چله اضافه کنیم.
برای آگاهی از نظرات تک تک مراجع عظام تقلید در این مورد، همراه ما باشید.
اگر یک روز از چله فراموش شود چه کنیم؟
سوال: شخصی که با رعایت همه شرایط، نذر کرده مثلاً 40 روز پی در پی کاری را انجام دهد؛ اگر یک روز به خاطر فراموشی یا سهواً به نذر خود عمل نکند؛ وظیفه او چیست؟
پاسخ:
امام خمینی (ره)
اگر از روی فراموشی نذرش را انجام ندهد چیزی بر او واجب نیست ولی تا آن زمان که معین کرده اند، نذرش را ادامه دهد. (توضیح المسائل، 1367، ص 372 ، با استفاده از م 2655)
آیت الله اراکی (ره)
اگر نذر مطلق بوده باید بنابر احتیاط چهل روز را پی در پی تجدید کند و اگر مقیّد بوده بنابر احتیاط باید یک روز را بلافاصله اضافه کند. (استفتائات، 1373، ص 160، با استفاده از س 20)
آیت الله بهجت (ره)
از روز بعد به روز قبل از آن روز متصل کند ضرر به اتصال نمی زند چون عمدی نبوده است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم))
آیت الله تبریزی (دام ظلّه)
چنانچه منذور غیر روزه بوده قضا و کفاره ندارد و اگر روزه بوده، باید قضا کند. والله العالم . (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم))
آیت الله خامنه ای (دام ظلّه)
اگر در نذر خود، نحوه جبران آن را در نظر گرفته است طبق آن عمل کند در غیر این صورت اگر عمل عبادی مانند نماز و روزه است آن را قضا نماید و نذر بر حال خود باقی است بقیه آن را عمل نماید. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم))
آیت الله خویی (ره)
اگر از روی فراموشی نذرش را انجام ندهد چیزی بر او واجب نیست ولی تا آن زمان که معین کرده نذرش را ادامه دهد. (توضیح المسائل، 1422 هـ. ق، ص 482، با استفاده از 2664)
آیت الله سیستانی (دام ظلّه)
اگر وقت معینی ندارد دو مرتبه از نو روزه بگیرد و اگر وقت معینی دارد آن روز را بعداً قضاء نماید. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم))
آیت الله شبیری زنجانی (دام ظلّه)
اگر هدفی از نذر برای انجام آن کار باقی نباشد لازم نیست در بقیه مدت آن را انجام دهد و اگر هدف از نذر هنوز باقی باشد بنابر احتیاط باید تا آخر وقت تعیین شده آن عمل را انجام دهد. (توضیح المسائل، ص 277. م 2664)
آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه)
اگر از روی فراموشی نذرش را انجام ندهد چیزی بر او واجب نیست ولی لازم است نذرش را تا زمانی که معین کرده ادامه دهد. (توضیح المسائل، 1377، ص 541 با استفاده از م 2664)
آیت الله فاضل لنکرانی (ره)
باسمه تعالی. باید بقیه روزها را عمل کند تا چهل روز تمام شود و لازم نیست از ابتدا شروع کند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم))
آیت الله گلپایگانی (ره)
اگر از روی فراموشی نذرش را انجام ندهد چیزی بر او واجب نیست ولی لازم است نذرش را تا زمانی که معین کرده انجام دهد. (توضیح المسائل، 1372، ص 453 با استفاده از م 2664)
آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)
احتیاط واجب آنست که آن یک روز را قضا کند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم))
آیت الله نوری همدانی(دام ظلّه)
اگر از روی فراموشی نذرش را انجام ندهد چیزی بر او واجب نیست ولی لازم است نذرش را تا زمانی که معین کرده ادامه دهد. (توضیح المسائل، 1381، ص 528. با استفاده از م 2653)
آیت الله وحید خراسانی (دام ظلّه)
اگر از روی فراموشی نذرش را انجام ندهد چیزی بر او واجب نیست ولی لازم است نذرش را تا زمانی که معین کرده ادامه دهد. (توضیح المسائل، 1379، ص 715 م 2719)
سوال: سلام.حکم نماز شب که میگویند باید چهل شب پشتسرهم خوانده شود برای بانوان که عذر شرعی دارند چگونه میشود؟ کلاً چلههایی که بانوان میخواهند به آنها عمل کنند چگونه است؟ (باتوجهبه عذر شرعی)
آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی (حفظهالله تعالی)
پاسخ:
با عرض سلام و ادب؛ چله پایه شرعی ندارد و میتوان مستحبات را چهل روز یا کموبیش بجا آورد. البته اگر نذر کرده کاری را به مدت چهل روز انجام دهد و صیغه نذر را حتی به زبان فارسی بر زبان جاری کرده باشد باید به آن عمل کند. اما اگر صیغه را به زبان نیاورده عمل به آن واجب نیست. ضمناً چنانچه بانوان عملی مثل روزه یا نماز شب را نذر کنند و در حین انجام آن عذر شرعی پیش آید باید بعد از برطرفشدن عذر، آن را ادامه دهند.
سوال: کسی که نذر شرعی کرده تا ۴۰ روز زیارت عاشورا بخواند، اگر یک روز را یادش برود و به نذر عمل نکند، وظیفه اش چیست؟
آیت الله خامنه ای (دام ظلّه)
پاسخ: چنانچه ۴۰ روز معین از یک سال مشخص را نذر کرده، احتیاط در این است که عمل را تا روز چهل و یکم ادامه دهد؛ اما اگر چهل روز پی در پی و غیر معین را نذر کرده، احتیاط در این است که از اول به صورت پی در پی انجام دهد.