یکی از مسائلی که در ایام روزهداری برای بسیاری از افراد مطرح میشود، موضوع تأثیر خلط گلو بر صحت روزه است. با توجه به اینکه روزه در اسلام از اهمیت ویژهای برخوردار است و هر گونه عمل عمدی که منجر به باطل شدن آن شود، باید مورد توجه قرار گیرد، بسیاری از روزهداران این سوال را دارند که آیا خروج خلط از گلو و ورود آن به دهان بهویژه در شرایطی که به طور ناخواسته یا غیر ارادی اتفاق میافتد، روزه را باطل میکند یا خیر. این سوال از جنبههای مختلف فقهی و شرعی قابل بررسی است و نظرات مراجع تقلید در این زمینه متفاوت است.
به همین دلیل خواندن این مقاله از دیبامگ و بررسی دقیق و تبیین فتوای فقها در خصوص خلط گلو و تاثیر آن بر روزه، میتواند به روزهداران کمک کند تا از وضعیت شرعی خود آگاه شوند و در صورت بروز چنین شرایطی، تصمیم صحیحی اتخاذ نمایند.
آیا خلط گلو روزه را باطل میکند؟
در مورد خلط گلو و تأثیر آن بر روزهداری، فقهاء و مراجع تقلید به طور کلی تأکید دارند که اگر فرد روزهدار عمداً خلطی را از گلوی خود به داخل دهان بیاورد و آن را به بلعاند، روزهاش باطل میشود. این به این دلیل است که بلعیدن چیزی که به طور معمول از بدن خارج میشود و وارد بدن میشود، مانند غذا یا نوشیدنی، روزه را باطل میکند.
اما اگر خلط گلو به طور غیر ارادی به داخل دهان آمده و فرد آن را عمداً نبلعد، روزه باطل نمیشود. به عبارت دیگر، اگر فرد در حال روزهداری احساس کند که خلطی به گلو آمده و آن را به طور غیر ارادی به دهان میآورد، مشروط بر اینکه آن را نبلعد، روزه او صحیح و باطل نمیشود.
در ادامه فتواهای مراجع تقلید را درباره خلت گلو و فروبردن آن به صورت عمدی یا سهوی را میخوانید.
امام خمینی (ره)
1. بلعیدن آب دهان، حتی اگر به خاطر تصور ترشی یا موارد مشابه در دهان جمع شده باشد، روزه را باطل نمیکند.
2. اگر خلط به فضای دهان وارد نشود، بلعیدن آن موجب بطلان روزه نخواهد شد. این موضوع در روزه مستحبی و واجب تفاوتی ندارد.
آیت الله خامنه ای
فرو بردن اخلاط سر و سینه، تا به فضاى دهان نرسیده، اشکال ندارد. ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتیاط واجب آن است که آن را فرو نبرد.
مرحوم آیتالله بهجت
روزهداری که خلط سینه به فضای دهانش آمده، آن را نگه میدارد تا پس از مدّت کوتاهی به بیرون دهان بریزد. امّا ناگهان بدون اختیار آن را فرو میدهد، روزه اش صحیح است.
اگر بین نماز در دهان روزهدار اخلاط سر و سینه جمع شود، به صورتی که اگر فرو دهد، روزهاش باطل میشود و اگر بخواهد بریزد، باید نماز را قطع کند. اگر گرفتن آن به دستمال و مانند آن ممکن نباشد، قطع نماز برای ضرورت و عذر جایز است.
آیتالله مکارم شیرازی
ایت الله مکارم شیرازی میگویند؛ اگر به فضای دهان برسد خوردن آن خلاف احتیاط است ولی در موارد عسر و حرج مانعی ندارد البته بهتر است دستمالی به همراه خود داشته باشد و اخلاط را در آن بریزد. البته در مورد روزه دار، هر گاه در حین نماز اخلاط سر و سینه به دهانروزه دار وارد شود باید آن را خارج کند و اگر ممکن نبود نماز را بشکند(البته می تواند نیت نماز را به نماز مستحب تغییر داده و نماز را رها کند) و پس از خارج کردن اخلاط، نماز را اعاده نماید.
آیت الله سیستانی و زنجانی
فرو بردن اخلاط سر و سینه، تا به فضای دهان نرسیده اشکال ندارد، ولی اگر داخل فضای دهان شود، احتیاط واجب آن است که آن را فرو نبرد
ناشناس
سلام و خسته نباشید
ممنون برای این اطلاعات از شما . اگر امکانش هست موضوع را ویرایش بزنید. با تشکر از زحمات شما . خدانگهدار