پس از دو ماه عزاداری در ماههای محرم و صفر نوبت به ایام شادی شیعیان در ماه ربیع الاول میرسد. اما آیا می دانید فرحه الزهرا یا عیدالزهرا در سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟ همراه دیبامگ باشید.
تاریخ فرحه الزهرا ۱۴۰۳
تاریخ فرحه الزهرا ۱۴۰۳ | |
۹ ربیع الاول ۱۴۴۶ | پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ |
علت نامگذاری فرحه الزهرا
عید الزهرا و جشن گرفتن 9 ربیع الاول که برخی از افراد برپا میکنند، به دو جهت میتواند باشد:
نخست آنکه سالروز به امامت رسیدن حضرت ولی عصر امام زمان(عج) است، دومین مناسبت که بین مردم به غلط مشهور شده ،سالروز قتل عمر بن خطاب است.
اما نسبت به امامت امام عصر از آن جهت که هشتم ربیع الاول روز شهادت امام حسن عسکری است و از آن به بعد امامت به عهده امام زمان حضرت ولی عصر سپرده میشود، شیعیان برای به امامت رسیدن امام زمان خشنودند و جشن میگیرند . با این کار یک نوع ابراز احساسات و عرض ارادت نسبت به آن وجود شریف و مادر بزر گوارش حضرت زهرا (س) میکنند، اما در عین حال هیچ گونه توصیهای از سوی معصومین بر جشن گرفتن این روز نداریم.
دومین جهت که بین مردم به غلط مشهور گشته که سالروز قتل عمر نهم ربیع الاول است، نیز بدون مستند و دلیل معتبر است. زیرا طبق منابع تاریخی فریقین (شیعی و سنی) عمر بن خطاب در روز بیست و سوم ذی الحجه کشته شد. پس از سه روز درگذشت، بنابر این او در اواخر ذی الحجه درگذشته است . این که او در 9 ربیع الاول به قتل رسیده فاقد دلیل معتبر است.
آنطور که در برخی منابع تاریخی آمده است، در این روز یکی از قاتلان امام حسین علیه السلام به نام عمر بن سعد نیز به هلاکت رسیده است نه عمر بن خطاب.
نظر آيت الله بهجت درباره عيد الزهرا
آية الله محمدتقي بهجت (ره) درباره برگزاري مجالس به مناسبت حضرت زهرا سلام الله علیها (عیدالزهراء ) توصیه مي فرمودند كه به بیان فضایل اهل بیت (ع) بویژه حضرت زهرا (س) و بيان حدیث ثقلین پرداخته شود. به فرموده ايشان شيوه مرحوم آيت الله بروجردی رحمه الله نیز همين بوده است ؛ يعني بیان مشترکات میان شيعه و اهل تسنن و ترک مطاعن و مثالب یا لعن و سب آشکار .
آیت الله بهجت درباره برخي از رفتارها به نام عيدالزهرا فرمودند : ” چه بسا … این کارها موجب اذیت و آزار و یا قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند گردد در اینصورت اگر یک قطره خون از آنها ریخته شود ما مسبب آن و یا شریک جرم خواهیم بود. ”
آيت الله بهجت بر ضرورت دقت شيعيان در گفتار و رفتار تاكيد بسیاري داشتند كه مبادا موجب تحريك اهل سنت شود و بسيار بر تقیه عملی و قولی تاکید مي كردند اما تقیه و تزلزل قلبی را حرام می دانستند.